https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

بازار چهارسوق اردکان

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های اردکان  »  بازار چهارسوق اردکان
شهر : اردکان
آدرس : اردکان، مرکز شهر، روبروی مدرسه علمیه، بازار چهارسوق اردکان
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی

در مورد بازار چهارسوق اردکان

بازار چهارسوق اردکان، از بزرگ‌ترین چهارسوق‌های خشتی کشور است که با بیش از 400 سال قدمت، هنر معماری دوره صفویه می‌باشد. این بازار مسقّف، در بافت تاریخی اردکان واقع شده و راسته یک کیلومتری آن، از دروازه بازار نو شروع و به میدان کوشکنو منتهی می‌گردد.

بازار چهارسوق اردکان، زمانی زینت‌بخش شهر و متعلق به زرگرها بوده است که هم‌اکنون بازمانده آن، تنها دو راسته کوچک با چند بناهای اطرافش می‌باشد.

واژه چارسوق و چارسوی یا چارسو (در لهجه عامیانه) به محلی گفته می‌شود که در 4 طرف آن، بازار قرار داشته باشد؛ اما در اینجا کلمه «چهارسوق» درست است چراکه به معنای «محل تلاقی دو بازار» می‌باشد و بازار چهارسوق اردکان نیز همین‌گونه است. در شهر اردکان، بازارهایی ویژه طبقات تجار و کسبه وجود داشته که بازار چهارسوق بزرگ و بازار چهارسوق کوچک از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

برخی دیگر از معروف‌ترین چارسوهای ایران شامل چارسو نمکی اصفهان، چارسو کهنه، کرمان چارسو کوچک تهران و... می‌شوند.

بازارچه چهار سوق اردکان

ساختار بازار چهارسوق اردکان

بازار چهارسوق اردکان، در ابتدا بنایی ۸ ضلعی با ۴ دهنه مغازه بوده است. این بنای تاریخی، یک گنبد مخروطی ۳۲ وجهی به ارتفاع ۶ متر داشته که انتهای آن با کلاه‌فرنگی پوشانده شده و نور بازار را تأمین می‌کرده است. بازار چارسوق اردکان، در سال 1338 هـ.ش _پس از مرمت_ به تاریخ پیوسته و کاربری بازار بودن خود را ازدست‌داده است.

راسته‌های این بازار به چندین دروازه ‌از قبیل دروازه سیف، دروازه آخوند و... ختم می‌شده که راسته دروازه سیف آن، در سال 1387 هـ.ش به زیبایی مرمت و بازسازی گردیده است.

بازار چارسوق اردکان علاوه بر مغازه دارای یک آب‌انبار بادگیردار زیبا، عصاری (محل تبدیل کنجد به ارده)، حمام بازار با نقش شیر و خورشید (نماد زمان برداشت گندم)، چندین تیمچه (جهت تأمین امنیت)، جوی آب در وسط بازار و... نیز می‌باشد که زیبایی سبک معماری این بازار را به نمایش گذاشته‌اند.

طاق های بازار چهار سوق اردکان

همچنین این بازار، چندین بازار فرعی و کوچک‌تر نیز داشته که به بازار اصلی ملحق می‌شده و به نقطه تلاقی آن‌ها، چهارسوق یا چارسوق می‌گفته‌اند.

مجموعه بازار چهارسوق اردکان که شامل مسجد جامع، آب‌انبار رباط، بازار زرین، حمام زنانه و مردانه می‌شود، در سال ۱۳۵۳ هـ.ش با شماره ۱۶۲۸ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازارچه فرعی چهار سوق اردکان

اگر قصد اقامت در اردکان و رزرو هتل مدرن در بافت تاریخی شهرستان اردکان را دارید، مهمانسرای جهانگردی اردکان گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.    

هنگام اقامت در شهر تاریخی اردکان می‌توانید از تور یک روزه اردکان گردی و تورهای کویرنوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بازار چهارسوق اردکان با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi