https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

با 5 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز آشنا شوید

تاریخ ثبت : 13 بهمن 1401 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  با 5 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز آشنا شوید
با 5 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز آشنا شوید با 5 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز آشنا شوید

وجود باغ‌های ایرانی و بناهای تاریخی چند صد ساله، شهر شیراز را به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در داخل کشور تبدیل کرده‌اند. در طول سال گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند تا در میان فضای سبز این باغ‌ها قدم بزنند و خود را در خشت به خشت بناهای تاریخی شهر گم کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با خاص‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز آشنا کنیم.

باغ ارم شیراز

باغ ارم اولین جایی است که پیشنهاد می‌کنیم از آن دیدن کنید. گفته می‌شود که این باغ در دوران سلجوقیان بنا شده و در دوره‌های بعدی نیز بخش‌هایی به آن اضافه شده است. از جمله مهم‌ترین این بخش‌ها باید به عمارتی اشاره کنیم که در دوره قاجاریه به این مجموعه اضافه شد و جذابیت وصف‌ناپذیری دارد. جالب است بدانید که این باغ پستی و بلندی‌های روزگار را چشیده و همین موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز یاد شود.

مساحت باغ ارم شیراز به 110 هزار متر مربع می‌رسد و پلان اصلی آن مستطیل‌شکل است. عمارت اصلی این مجموعه در ضلع غربی قرار گرفته و سه طبقه را شامل می‌شود. کاربری طبقه اول تالار حوضخانه است و طبقه دوم نیز بخش‌هایی مانند سالن، ایوان و راهرو را در خودش جا داده است. طبقه سوم عمارت نیز یک سالن بزرگ و سه اتاق قدیمی را در خود جا داده و از نظر معماری شباهت زیادی به طبقه پایین دارد.

روبه‌روی این عمارت یک حوض بزرگ با مساحت 335 متر وجود دارد که از اطراف توسط گلدان‌های کوچک محاصره شده است. در سایر بخش‌های باغ نیز فضای سبز، جوی‌های آب و مسیرهای پیاده‌روی به بهترین شکل ممکن قرار گرفته‌اند تا باغ ارم به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز شناخته شود.

باغ جنت

باغ جنت شیراز

یکی دیگر از باغ‌هایی که در لیست بهترین جاذبه های گردشگری شیراز قرار می‌گیرد و بازدید از آن به‌شدت پیشنهاد می‌شود، باغ جنت است. این باغ در طول سال توسط ده‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی مورد بازدید قرار می‌گیرد و یکی از باغ‌های محبوب شهر محسوب می‌شود. قدمت این جاذبه به سال 1223، یعنی دوره قاجاریه برمی‌گردد و در بخش‌های مختلف آن نیز می‌توانید معماری آن زمان را به وضوح مشاهده کنید.

مساحت باغ جنت شیراز تقریبا 55 هزار متر مربع است که بازدید 27 هزار متر مربع از آن برای عموم امکان‌پذیر است. در این 27 هزار متر مربع می‌توانید بخش‌های مختلفی مانند عمارت، فضای سبز، حوض، جوی‌های آب، درختان سرو قامت کاخ و چندین آبنمای زیبا را مشاهده کنید. قرارگیری این المان‌ها در کنار یکدیگر، این باغ را به یکی از خاص‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز تبدیل کرده و پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.

دروازه قرآن

وقتی سخن از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز به میان می‌آید، غیر ممکن است که یکی از گزینه‌ها دروازه قرآن نباشد. قدمت دروازه قرآن شیراز به هزار سال پیش، یعنی دوره آل بویه برمی‌گردد؛ اما جالب است بدانید دروازه‌ای که امروزه مشاهده می‌کنید، تنها 74 سال قدمت دارد. در آن زمان دستور داده شد که روی آن قرآنی قرار بگیرد تا مردمی که از شهر خارج می‌شوند، از زیر قرآن عبور کنند.

در دوران کریم‌خان زند دروازه قرآن شیراز کاملا مرمت شد و دو قرآن بزرگ و باستانی روی آن قرار داده شد. هر کدام از این قرآن‌ها 15 جزء از قرآن کریم را شامل می‌شدند و وزن آن‌ها نیز به 21 کیلوگرم می‌رسد. متاسفانه این قرآن‌ها امروزه از روی این دروازه برداشته شده‌اند و در موزه‌ای به نام پارس نگهداری می‌شوند؛ اگر می‌خواهید آن‌ها را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به این موزه جذاب بزنید.

استفاده از سبک معماری ایرانی – اسلامی در ساخت این دروازه، آن را به یکی از شاهکارهای معماری و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز تبدیل کرده است. در بالای دروازه یک اتاق کوچک با طراحی ساده را مشاهده خواهید کرد که محل نگهداری قرآن است. کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ و طاق‌هایی که دارای قوس تیز هستند در همان نگاه اول شما را شیفته خود خواهند کرد. اگر به سبک معماری ایرانی – اسلامی علاقه دارید، حتما این سازه را از نزدیک ببینید.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان شیراز

اگر به بازدید از دژهای تاریخی علاقه دارید، ارگ کریم خان می‌تواند یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز برای شما باشد. این بنای تاریخی در سال‌های 1766 و 1767 ساخته شده و معماری خیره‌کننده آن مطمئنا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین مصالح سبب شده تا این ارگ تاریخی از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد و در طول این سال‌ها خطر خاصی متوجه آن نشود.

ارگ کریم خان دارای پلان مربعی است و برج‌های قطور و استوانه‌ای که در راس‌های این مربع قرار گرفته‌اند، جذابیت آن را دوچندان کرده‌اند. این برج‌ها در دوره زندیه، برای سالیان سال به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفتند که خوشبختانه این موضوع امروزه به چشم نمی‌خورد. در برخی از قسمت‌های این ارگ ممکن است مقداری رطوبت و نم را مشاهده کنید که دلیل آن وجود حمام این مجموعه در ضلع شمال شرقی است.

زمانیکه شیراز به عنوان پایتخت کشور ایران انتخاب شده بود، ارگ کریم خان محل زندگی پادشاه دوره زندیه بود و همین موضوع باعث شده که یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز تلقی شود.

مسجد جامع عتیق

قدیمی‌ترین مسجد شهر شیراز است و با نام «مسجد آدینه» نیز شناخته می‌شود و یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است. ساخت این مسجد در سال 281 هجری قمری آغاز شد و زمینی که روی آن قرار گرفته، در گذشته به یک آتشکده باستانی تعلق داشت. برای ورود به داخل مسجد جامع عتیق 6 ورودی مجزا در نظر گرفته شده که زیباترین آن‌ها در ضلع شمالی جا خوش کرده است. همچنین باید بدانید که این مسجد محل پرورش خواجه حافظ شیرازی است.

معماری خاص مسجد جامع عتیق نظرها را به خود جلب می‌کند؛ استفاده هنرمندانه از گچ‌بری، مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و سنگ‌بری معماری آن را از سایر مساجد تاریخی ایران جدا کرده است. این مسجد یک صحن بزرگ با مساحت 1672 متر مربع دارد که کف آن با سنگ‌های مرمر سنگ فرش شده و حوض زیبایی در مرکز آن قرار گرفته است. این حوض در اکثر روزهای سال پر از آب است و روزگاری محل وضو گرفتن نمازگزاران بوده است.

کلام آخر

جاذبه های گردشگری شیراز مطمئنا بسیاری بیشتر از موارد گفته شده در این مقاله هستند؛ ما تمام سعی خود را به کار گرفتیم تا آن مواردی که ارزش بیشتری برای دیدن دارند را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما از موارد گفته شده دیدن کنید و زیبایی‌های شهر شیراز را از نزدیک لمس کنید.

منبع مقالهگردشی تاپ


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi