https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کشف آثار تاریخی در کاخ سلیمانیه

تاریخ ثبت : 20 آبان 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  کشف آثار تاریخی در کاخ سلیمانیه
کشف آثار تاریخی در کاخ سلیمانیه کشف آثار تاریخی در کاخ سلیمانیه

به‌ ‌نقل از روابط ‌عمومی پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری، محمد احمدی سرپرست هیئت باستان ‌شناسی کاخ سلیمانیه کرج، بیان کرد: کاخ سلیمانیه، یکی از کاخ‌های دوره قاجاریه است که بین سال‌های 1225 تا 1227 هجری قمری، به ‌دستور فتحعلی‌ شاه قاجار در کنار رودخانه کرج و در میان باغی بزرگ بنا شده است. این کاوش ها با هدف خواناسازی ساختارهای معماری ضلع جنوبی کاخ سلیمانیه انجام و ساختارهای معماری این بخش مشخص گردیده است.

علت نامگذاری این ساختمان به سلیمانیه، به پاسداشت تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه به نام سلیمان میرزا  عنوان شده است. در تالار این بنا، دو نقاشی ازعبدالله خان نقاش باشی، بر روی دیوارها کشیده شده که تصویر آقا محمدخان، فتحعلی شاه و اطرافیانشان است و در تابلوی بار عام فتحعلی شاه، سلیمان میرزا در کنار تخت طاووس به صورت کودکی نقاشی شده است.

 

کشف آثار تاریخی ، کاخ سلیمانیه

بنا به گفته این باستان‌شناس، آثار متعددی از این کاخ کشف شده است که عبارتند از: حوض آب، بخش‌هایی از دیوار عریض (بارو) پیرامون کاخ، آجر فرش‌های دوره قاجار، کف‌های سنگ فرش دوره پهلوی به همراه یک حلقه چاه، کانال‌های آب‌رسانی، مجموعه‌ای از لایه‌ها و انباشت‌های متعلق به دوره جمهوری اسلامی و تنبوشه‌های سفالی.

همچنین وی تصریح کرد: این کاخ در تاریخ 1327/12/2 با شماره 370، در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده و در سال 1389 به کاخ موزه سلیمانیه کرج تبدیل شده و نیز مجوز کاوش باستان‌ شناسی کاخ سلیمانیه، از سوی ریاست پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری صادر گردیده است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi