https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

رد پای زلزله بر آثار تاریخی کرمانشاه

تاریخ ثبت : 23 آبان 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  رد پای زلزله بر آثار تاریخی کرمانشاه
رد پای زلزله بر آثار تاریخی کرمانشاه رد پای زلزله بر آثار تاریخی کرمانشاه

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، درباره چگونگی کیفیت بناها پس از زلزله اینگونه خبر داد: بر اساس اطلاعات دریافتی که از تیم‌های اعزامی به قصر شیرین، دالاهو، ماهیدشت، ریجاب، گیلانغرب، سرپل ذهاب و اسلام‌آباد گزارش شده، به طور متوسط، 20‌ درصد بناهای تاریخی مهم استان شامل: کاروانسرای شاه عباسی، چهار قاپی و عمارت خسرو در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزد گرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سر پل ذهاب، دچار تخریب و ریزش شده‌اند؛ که البته بنای تاریخی زیج منیژه در سر پل ذهاب، آسیبی جدی ندیده و تنها بخش‌هایی از طاق‌ها ریزشی محدود داشته اند که مستند نگاری آن نیز صورت گرفته است. همچنین، بنای چهار قاپی قصر شیرین که قدمتش به دوره ساسانیان باز می گردد، ترک‌هایی در سازه های آن مشاهده شده که قابل استحکام‌بخشی و مرمت است.

وی با اشاره به آسیب وارد شده به کاروانسرای شاه عباسی قصر شیرین تصریح کرد: بر اساس گزارش های دریافتی، دیوار سنگی ضلع شرقی این بنا، به ضخامت 80 سانتی متر، تخریب گردیده است. در همین راستا، مدیرکل میراث‌ فرهنگی کرمانشاه، میزان آسیب‌‌های وارده را متفاوت اعلام کرد و بیان داشت که بیشترین میزان خسارت، به کاروان سرای قصر شیرین بوده که حدود ۵۰ درصد تخمین زده شده است.

 

رد پای زلزله بر آثار تاریخی کرمانشاه

مونسان با تأکید بر اینکه اثر تاریخی و جهانی بیستون و طاق بستان آسیبی ندیده، در خصوص دیگر آثار تاریخی این استان تصریح کرد: خوشبختانه بنای طاق­ گرا که در گردنه پاتاق، بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده، صدمه ای جدی ندیده و فقط تعدادی سنگ بزرگ در اطراف آن سقوط کرده است. همچنین، نقش برجسته آنوبا نی ­نی، واقع در سر پل­ ذهاب که یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های کشور محسوب می شود، از آسیب در امان مانده است و فقط تعدادی سنگ به ‌صورت پراکنده در محوطه بیرونی و داخلی آن سقوط کرده که نیاز به جمع‌آوری دارد. همچنین، تخریب یکی از دیوارهای قلعه گبری مشرف به جاده و ریزش تعدادی از سنگ‌های دیواره کاخ خسرو، از دیگر آسیب‌های وارد شده به آثار تاریخی استان کرمانشاه می باشد که طبق گفتۀ رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، گروهی در حال برنامه‌ریزی برای مرمت‌های اضطراری آن هستند.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi