https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کشف 64 اثر تاریخی سه هزار ساله، در آذربایجان شرقی

تاریخ ثبت : 28 آبان 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  کشف 64 اثر تاریخی سه هزار ساله، در آذربایجان شرقی
کشف 64 اثر تاریخی سه هزار ساله، در آذربایجان شرقی کشف 64 اثر تاریخی سه هزار ساله، در آذربایجان شرقی

به‌ نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری، با بررسی های انجام شده در شهرستان کلیبر، واقع در استان آذربایجان شرقی، 64 اثر تاریخی که متعلق به ۳ هزار سال پیش بوده، شناسایی شده است.

 نسرین طایفه قهرمانی، سرپرست برنامۀ بررسی، شناسایی و تحلیل پراکنش کورگان‌های شهرستان کلیبر گفت: در سال ۹۳، در بررسی نجات‌بخشی سد پیغام‌چای در شهرستان کلیبر، به کورگان‌هایی برخوردیم که مشابه آن‌ها در منطقه خداآفرین شناسایی و کاوش شده بود. وجود این کورگان‌ها، ما را بر آن داشت تا با ارائه طرح پژوهشی در جستجوی پراکنش و گستردگی آن ها، مناطق وسیع‌تری را بررسی کنیم. وسعت محدوده مد نظر، ۳۰۶ کیلومتر مربع می باشد که در این محدوده، ۶۴ اثر بررسی و شناسایی شد که ۱۸  اثر از این تعداد، کورگان‌هایی بود که در سال ۹۳ کشف و بررسی شده بود.

به گفته این باستان‌شناس، این بخش از جنوب غربی شهرستان کلیبر، مجموعه‌ای از دره‌های باریک و مخروط افکنه‌های منتهی به دشت‌های میان‌کوهی است که زیستگاه انسان ها در دوره‌های مختلف تمدنی بوده است. وی افزود: کورگان (گورتپه)، پشته‌هایی مربوط به قبور افراد متعلق به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد است که با درجات مختلف اجتماعی دفن شده اند و اشیای مربوط به دوران زندگی فرد متوفی در آن ها یافت می شود؛ همچنین، بقیه آثار کشف شده شامل: محوطه، گورستان، قلعه و بنا، مربوط به ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بوده است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi