https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کوه عقاب تفت

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های تفت  »  کوه عقاب تفت
شهر : تفت
آدرس : تفت، روستای اسلامیه، کوه عقاب تفت
نوع جاذبه گردشگری : طبیعی
روز بازدید : همه روزه

معرفی عقاب کوه تفت یزد

عقاب کوه یزد، کوهی مرتفع و بلندبالا است که شکل یک عقاب کوهستان عظیم‌الجثه را به خود گرفته و بال‌هایش را بر سطح دشتی وسیع، شاهانه گسترانیده است. عقاب کوه، در یزد و روستای فراشاه قرار دارد و از سری کوه‌های استان یزد، با ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر می‌باشد. این کوه، علاقه‌مندان فراوانی دارد و بسیار مناسب ورزش کوهنوردی است.

به دلیل فرسایشی و آهكی بودن جنس كوه عقاب تفت، هیچ گیاه و چشمه‌ای بر روی آن وجود ندارد؛ ولی در قسمت بالایی کوه، حفره‌های بسیاری دیده می‌شود كه جانوران کوهستان، از آن به‌عنوان لانه استفاده می‌کنند.

منظر طبیعی عقاب کوه تفت در استان یزد، با شماره ۳۴۷ در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

کوه عقاب تفت (عقاب کوه تفت)

جنس کوه عقاب یزد

کوه عقاب، از یک سنگ آهکی شکل گرفته که توده گرانیتی در غرب شیرکوه، این تشکیلات آهکی را به سمت بالا آورده و حتی باعث دگرگونی بعضی از قسمت‌های زیرین کوه شده است.

نمای نزدیک کوه عقاب تفت (عقاب کوه تفت)

زمان شکل‌گیری لایه‌های آهکی، به اوایل دوره دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد و در اواخر دوره دوم، ساختار بخش‌های دیگر شیرکوه متأثر از کوه‌های لارامید این لایه‌ها تغییر کرده سپس ارتفاع بیشتری به خود گرفته است. در دوره چهارم زمین‌شناسی، بافت آهکی عقاب کوه یزد به خاطر افت دما، یخ‌بندان شدید و سپس ذوب شدن آن، به‌شدت دچار فرسایش شیمیایی و مکانیکی شده ‌است.

متفاوت بودن جنس سنگ‌های اطراف کوه و ریختن و نابود شدن آن‌ها، باعث شده تا این کوه به شکل یک عقاب نمایان شود و آن را به یکی از کوه‌های زیبا و کمیاب در استان یزد تبدیل کند.

 

محوطه کوه عقاب تفت (عقاب کوه تفت)

صعود به قله کوه عقاب تفت

برای صعود به قله عقابکوه، باید با طی ۱۰ کیلومتر از تفت به روستای فراشاه یا اسلامیه رفت؛ روستایی که در دامنه شمالی شیرکوه و دره‌ای پهناور واقع شده است. پس از رسیدن به اسلامیه، باید از قسمت غربی روستا به سمت دامنه شمال غربی عقاب كوه که شیب كمتری دارد، حرکت كرد.

کوه عقاب تفت (عقاب کوه تفت) از نمای بالا

روستای فراشاه یا اسلامیه

روستای فراشاه از شمال به کوه انجیرایی، از جنوب به کوه سهراب و شیرکوه یزد، از شرق به کوه گلو بادام و از غرب هم به عقاب کوه متصل است. ارتفاع این روستا، از سطح دریا ۱۷۶۰ متر می‌باشد و به خاطر رودخانه فیض‌آباد که از کنار آبادی می‌گذرد، آب‌وهوای آن در فصل‌های بهار و پاییز معتدل، در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد است.

از آثار تاریخی و دیدنی روستای فراشاه؛ یک غار در دامنه‌کوه، چنار کهن‌سال روستا، ۴ مسجد، ۲ حسینیه، زیارتگاه قدمگاه به‌همراه سنگ خوش‌نقش محراب و یادگارهای مرکب نویس بر دیوارهای آن، آثار تاریخی موبدان فیروز و برج دیدبانی معروف به چیل اسلامیه می‌باشد.

روستای فراشاه (اسلامیه) تفت

برای اطلاعات بیشتر درباره این روستای توریستی، به صفحه روستای فراشاهمراجعه کنید .

در صفحه جاهای دیدنی تفت، بهترین جاذبه‌های این باغشهر زیبا را معرفی کرده‌ایم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کوه عقاب (عقاب کوه تفت) با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi