https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

خانه عرب زاده

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  خانه عرب زاده
شهر : یزد
آدرس : یزد، خیابان امام، کوچه فهادان، خانه عرب زاده یزد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی _ فرهنگی

خانه تاریخی عرب ‌زاده یزد، خانه‌ای قدیمی می‌باشد که با معماری و تزئینات زیبا، در دوره قاجار بنا شده و در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۱ هـ.ش با شماره ۷۷۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کریاس چیست؟

ورودی خانه‌های یزدی، در جهت جنوب شرقی و رو به هشتی ساختمان باز می‌شود که مردم یزد، به آن کریاس می‌گویند. در سمت چپ کریاس راهی به پشت‌بام، در پایین آن اسطبل و در سمت راست کریاس هم راهرویی منتهی به حیاط خانه قرار دارد. در بالای کریاس، گچ کاری به سبک رسمی‌بندی مشاهده می‌شود و در میان آن هم یک نورگیر، روشنی فضای ورود به خانه را تأمین می‌کند. 

خانه عرب زاده

معماری خانه تاریخی عرب زاده یزد

حیاط خانه عرب‌زاده یزد کشیدگی جنوبی_شمالی دارد و در میان آن، یک حوض بزرگ جلوه می‌کند. تالار بزرگ و کال‌بندی‌های چوبی بالای درهای مجاور به حیاط، نشان از زیبایی و توازن بنا دارد. در دو طرف تالار تابستانی خانه، 2 گوشواره با 2 در قرار دارد و در راهروی ورودی تالار هم تعدادی اتاق پنج‌دری و سه‌دری ساخته شده که درهای اتاق‌های پنج‌دری، چوبی و مشبک و مزین به شیشه‌های رنگی زیباست؛ اتاق بالاخانه عمارت، به استفاده مهمانان خانواده «عرب‌زاده» اختصاص داشته است. در گوشه خانه، مطبخی بزرگ با یک اجاق تعبیه شده و زیرزمین خانه هم در زیر اتاق‌های پنج‌دری قرار گرفته است که بر زیبایی و گستردگی عمارت تاریخی عرب‌زاده افزوده است

به‌طورکلی، این بنا دارای گچ‌بری‌های زیبا با نقوش اسلیمی و اشعار مذهبی واقعه کربلا می‌باشد.

خانه عرب زاده

موزه حیدرزاده را در خانه عرب زاده دیدن کنید!

خانه عرب‌زاده یزد از سال ۱۳۸۳ هـ.ش، تحت عنوان موزه حیدر زاده تغییر كاربری داده و باوجود اشیای جمع‌آوری‌شده توسط آقای «حسین حیدرزاده» همچون انواع سکه‌ها و مسکوکات تاریخی، ابزار و وسایل مرتبط با زندگی گذشته مردم، زیورآلات نقره، اسناد، نسخ خطی و... پذیرای بازدیدكنندگان داخلی و خارجی می‌باشد.

موقعیت كنونی خانه عرب‌زاده، در خیابان امام و کوچه فهادان یزد واقع شده است. 

خانه عرب زاده

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خانه عرب‌زاده یزد (موزه شخصی حیدر زاده) با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید. 

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi