https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

نکات سفر به شهرهای کویر

تاریخ ثبت : 24 تیر 1403 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  نکات سفر به شهرهای کویر
نکات سفر به شهرهای کویر نکات سفر به شهرهای کویر

تا همین چند سال پیش مقصد اصلی بیشتر خانواده‌ها برای چند روز گذران تعطیلات، شمال بود. اما با رشد رسانه و تکنولوژی آشنایی مردم با جاذبه‌های مختلف کشور، در حال حاضر کویر و کویر‌گردی به یکی از گزینه‌های یک سفر چند روزه با تم جدید و جذاب تبدیل شده است. دیدن کلوت‌های سحر انگیز و کمپ در وهم و آرامش مطلق و رصد ستاره‌ها همه و همه دلیلی شده تا کویر‌گردی و سفر به شهرهای کویری رشد زیادی داشته باشد. اما، نکات این سفرها چیست؟ با ما همراه باشید تا تمام نکات سفر به شهرهای کویری را به شما بگوییم.

شهر های کویری

شهرهای کویری ایران

مرکز کشور، کویر لوت قرار دارد و بزرگترین کویر کشورمان را این کویر تشکیل داده است. کویر لوت در استان های یزد و کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد. اصفهان نیز یک استان کویری است اما کویرهای این استان به معروفیت دو استان یزد و کرمان نیست. در این مقاله نکات سفر به شهرهای کویری یزد، رفسنجان و کرمان را به عنوان شاخص‌ترین شهرهای کویری کشور بررسی خواهیم کرد.

نکات سفر به شهر یزد

شهر یزد، یکی از زیباترین شهرهای کویر محسوب می‌شود. این شهر در کنار کویرهای زیبا، با داشتن زیباترین معماری باستانی، حیات را در دل کویر ممکن کرده است. کیلومترها قنات و بادگیر‌هایی که نخستین خنک کننده‌های هوا به شمار می‌روند، شهر یزد را خاص و دیدنی کرده است. نکات و روش سفر به شهر یزد به شرح زیر است.

روش سفر به یزد

سفر به شهر یزد، از راهای مختلفی ممکن است. راحت‌ترین روش سفر به یزد، تهیه بلیط هواپیما یزد است. این شهر با داشتن فرودگاهی مجهز، از چندین شهر کشور و چند شهر خارجی، روزانه مشغول جا به جایی مسافران است. پس هواپیما ایمن‌ترین روش زمینی برای رسیدن به یزد، یعنی قطار روش دیگر سفر به یزد است. شهر یزد با داشتن خطوط ریلی مناسب و قطارهای مجهز، این سفر زمینی را برایتان دلنشین و خاطره انگیز می‌کند. آخرین روش سفر به یزد از مسیر جاده و با اتوبوس و خودرو شخصی است. در این روش آزادی عمل بیشتری دارید و با جاده‌های مناسب و با کیفیت، سفر خوبی را تجربه خواهید کرد. مزیت سفر جاده ای، توقف و دیدن جاذبه های زیبای کویر در مسیر خواهد بود.

دیدنی ها و سوغات یزد

برای کسانی که علاقه به دیدن معماری و تاریخ نهفته در دل بناهای سنتی دارند، شهر یزد مانند بهشت است. وجود آب انبارهای یزد و بادگیرها و آثاری چون آب انبار شش بادگیری، موزه مارکار، آتشکده بهرام و مجموعه امیر چخماق می‌تواند جاذبه های دیدن این شهر کویری را چند برابر کند. سوغات شهر یزد شیرینی‌های خوشمزه‌ای مانند: باقلوای یزدی، قطاب یزد، پشمک یزدی، حلوا ارده اردکان، لوز، کیک یزدی، سوهان خانی، نقل و شیرینی حاج بادامی هستند. 

شهر یزد

نکات سفر به شهر رفسنجان

شهر رفسنجان دیگر از شهرهای کویر مرکزی کشور است. این شهر که به شهر پسته و شهر خانه‌های خشتی معروف است، جاذبه طبیعی و تاریخی و دیدنی کم ندارد. نکات سفر به شهر رفسنجان به شرح زیر است.

روش سفر به رفسنجان

دسترسی به رفسنجان استان کرمان، راحت و سریع امکان پذیر است. فرودگاه رفسنجان با این شهر تنها ۱۰ دقیقه فاصله دارد و خرید بلیط هواپیما رفسنجان روشی راحت برای دیدن این شهر است. برای رسیدن به رفسنجان با قطار باید در مسیر کرمان بلیط تهیه کنید و در ایستگاه احمدآباد رفسنجان که در ۳۰ کیلومتری این شهر قرار دارد پیاده شوید. همچنین وجود جاده‌های چند بانده مناسب منتهی به رفسنجان امکان سفر زمینی با اتوبوس و ماشین شخصی را برایتان فراهم کرده است.

دیدنی ها و سوغات رفسنجان

شهر رفسنجان پر از جاذبه معماری کویری است. بزرگ‌ترین خانه خشتی ایران و جهان به نام خانه تاریخی حاج آقا علی،‌ عمارت باقری،‌ کاروان‌سرای کبوترخان، کاروان‌سرای قطب‌آباد یا وهاب‌زاد و آب‌ انبار مرادی، بادگیر معین، برج خلیل آباد، حصار قدیم رفسنجان و موزه مردم‌شناسی رفسنجان در محل حمام آقا سید مهدی از جاذبه های تاریخی و مهم این شهر محسوب می‌شوند. به غیر از پسته که سوغات اصلی شهر رفسنجان محسوب می‌شود، کلمپه، قاووت، کماج سهن، سمنو، کره پسته و حلوای پسته از خوشمزهای این شهر هستند.

رفسنجان

نکات سفر به کرمان

کرمان نگین شهرهای کویری کشور است. این شهر با داشتن باغات زیاد در دل کویر، جاذبه‌های طبیعی متفاوتی را در یک مکان برایتان به ارمغان خواهد آورد. همچنین شهر کرمان با وجود تاریخچه غنی، جاذبه‌های زیبای تاریخی و فرهنگی را در دل خود جای داده است. نکات سفر به کرمان به شرح زیر است.

روش سفر به کرمان

برای دسترسی به کرمان، می‌توان از هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده کرد. ایرلاین ماهان متعلق به این شهر است و این شهر یکی از فرودگاه‌های مجهز کشور را دارد. خرید بلیط هواپیما کرمان، راحت‌ترین و ایمن‌ترین راه برای رسیدن به این شهر است. همچنین قطار کرمان برای سفر مناسب و راحت است و سفر جاده ای هم به این شهر به راحتی امکان پذیر است اما این شهر از کلان‌شهرهای دیگر دورتر است و بهتر است در مسیر آن استراحت کرده و کل مسیر را یکباره طی نکرد.

جاذبه ها و سوغات کرمان

باغ شازده را می‌توان تضاد زیبای کویر و سرسبزی در دل کرمان دانست. این شهر جاذبه‌های دیدنی تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد. حمام وکیل، گنبد جبلیه، مجموعه گنجعلی خان، آتشکده آناهیتا و ارگ راین زیباترین بناهای این شهر محسوب می‌شوند. مانند یزد، شهر کرمان در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و تجار قدیمی در بازارهای این شهر که بیشتر آثار تاریخی را در دور خود دارد مبادلات خود را انجام می‌دادند. سوغات کرمان از سه دسته اصلی خوراکی، کشاورزی و صنایع دستی تشکیل می شود. کلمپه، کماچ سهن، قاووت و قطاب سوغات خوشمزه کرمان هستند.

کرمان

بهترین زمان سفر به شهرهای کویری

با توجه به بارش کم در این شهرها و آب و هوایی خشک و گرم، تابستان و بهار گزینه مناسبی برای دیدن کویر و شهرهایش نیست. شهرهای کویری در فصل پاییز، با آب و هوای مطبوعی همراه‌اند و بهترین فصل بازدید از این شهرها از پاییز تا ابتدای زمستان است. در زمستان، روزها را می‌توان به کویرگردی اختصاص داد اما کاهش دمای شب بسیار زیاد است و اختلاف دمای زیادی بین صبح و شب در زمستان وجود دارد و برای سفر چنگی به دل نمی‌زند.

اقامت در شهرهای کویری

وجود کاروان‌سراهای قدیمی که امروزه به اقامتگاه‌های سنتی در این شهرها تبدیل شده‌اند، اقامت را دلنشین و زیبا می‌کنند. در همه شهرهای کویری امکان اقامت به چندین شکل وجود دارد و بیشتر افراد برای دیدن سبک زندگی کویری و کمپ در کویر به سمت این شهرها روانه می‌شوند.

نکات تکمیلی سفر به شهرهای کویری
·    اگر به کمپینگ در کویر می‌روید، مراقب جانوران این منطقه مانند: مار و عقرب باشید.

·    داشتن تجهیزات و گروه برای کویر گردی لازم است و جزئیات سفر و تاریخ بازگشت را به افراد نزدیک خود اطلاع دهید.

·    در دل شهرهای کویری مراسمات آیینی زیادی برگزار می‌شود که با پرسش از بومیان می‌توان از آنها اطلاعات حاصل کرد.

کلام پایانی

گشت و گذار در شهرهای کویری، زیبا و دلنشین است. در این سفر حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، آفتاب کویر در همه فصل ها سوزاننده است. تجربه شما از همنشینی با کویر چه بوده؟ شما به کدام شهر کویری سفر کرده اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi