https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

راهنمای جامع جاهای دیدنی یزد: از بادگیرها تا باغ‌های سرسبز

تاریخ ثبت : 25 مرداد 1403 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  راهنمای جامع جاهای دیدنی یزد: از بادگیرها تا باغ‌های سرسبز
راهنمای جامع جاهای دیدنی یزد: از بادگیرها تا باغ‌های سرسبز راهنمای جامع جاهای دیدنی یزد: از بادگیرها تا باغ‌های سرسبز

نخستین شهر بنا شده با خشت خام و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان، شهر یزد است. الماسی در دل کویر که با وجود مهندسان خبره و جاده ابریشم هزاران سال است که پا برجا مانده است. اگر قصد سفر به یزد را دارید با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی یزد را بررسی کنیم.

یزد

با جاهای دیدنی یزد آشنا شوید: ماجراجویی در شهر بادگیرها

یزد، شهر بادگیرها و کوچه‌های آشتی‌کنان، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران است که با معماری خیره‌کننده و تاریخ غنی‌اش، هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. این شهر، که در میان کویرهای مرکزی ایران قرار دارد، با مجموعه‌ای از جاهای دیدنی منحصربه‌فرد همچون باغ دولت‌آباد، مسجد جامع یزد، و برج‌های خاموش زرتشتیان، تلفیقی از فرهنگ، هنر و تاریخ ایران باستان را به نمایش می‌گذارد. یزد نه تنها مقصدی برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری است، بلکه با بافت سنتی و آرامش کویری‌اش، تجربه‌ای بی‌نظیر از زندگی در دل تاریخ را برای مسافران فراهم می‌آورد.

بافت تاریخی یزد

در دل یزد یک بافت تاریخی با ۷۰۰ هکتار مساحت، شهری با حدود ۱۲۰۰ خانه و بنای قدیمی وجود دارد. بسیاری از معماران بزرگ پایتخت در یزد الگو و الهام بنای خود را گرفته و بلیط هواپیما تهران یزد به همین دلیل پر‌طرفدار است. کوچه‌های این محلات هم یک آثار ارزشمند محسوب می‌شود و وجود ساباط در آنها گواه این موضوع است. محله‌های بافت قدیم یزد به شرح زیر است.

بافت تاریخی یزد

مسجد جامع یزد

یکی از قدیمی‌ترین مسجد‌های دنیای اسلام این مسجد است. قدمت این مسجد نزدیک به ۱۰۰۰ سال است. این مسجد در دو دوره مختلف ساسانیان و ایلخانیان ساخته شده و با نمایی چهارگوش شبیه به کعبه طراحی شده است. طبق افسانه‌ها این مسجد را با خاک و گلاب ساخته‌اند.

مجموعه امیرچخماق

مجموعه امیرچخماق با میدان امام اصفهان شباهت زیادی دارد. یک میدان بزرگ و باشکوه که محل انجام بیشتر مراسمات مذهبی مانند نخل گردانی است. بسیاری از مردم در ماه محرم برای بازدید از مراسمات مذهبی شهر یزد، با خرید بلیط هواپیما یزد، در محل این میدان جمع می‌شوند. در مجموعه امیرچخماق می‌توانید از حمام، کاروانسرا و مساجد و آب انبارهای قدیمی دیدن کنید.

آتشکده زرتشت

یکی از قدیمی‌ترین شعله‌های خاموش نشده جهان، در آتشکده زرتشت قرار دارد. ۱۵۰۰ سال است که هیربد(نگهبان آتش)، وظیفه دارد تا این آتش خاموش نشود. در آتشکده زرتشتیان چندین نکته وجود دارد که هنگام بازدید آنها را رعایت کنید.

هنگام حضور در آتشکده باید پاکیزه باشید.

بازدیدکنندگان از پشت شیشه می‌توانند آتش مقدس را تماشا کنند، حتی هیربد هنگام چوب انداختن در آن نفس را حبس می کند تا آتش آلوده نشود. 

پوشیدن کفش در محل آتشکده ممنوع است.

آتشکده یزد

باغ دولت آباد

یکی از دیدنی‌ترین معماری‌های کویری را در این باغ خواهید دید. بلندترین بادگیر شهر یزد که یک فضای اندرونی بزرگ در این باغ را در طول تابستان خنک می‌کند. این باغ با ۶ هکتار مساحت و درختان فراوان هوای مطبوعی دارد.

خانه لاری ها

یکی از خانه‌های قدیمی یزد که در ۳۰۰ سال پیش ساخته شده است. خانه لاری‌ها است. خانه لاری‌ها که توسط تاجران استان فارس ساخته شده یکی از جاذبه‌های این استان است. لاری‌ها دارای بخش‌های مختلفی مانند حیاط، ایوان، غروب‌نشین و سرداب است.

خانه هنر یزد

یکی از دیدنی‌ترین خانه های یزد، خانه هنر یزد است. در محل این خانه یک کافه صمیمی متعلق به دوره قاجار است که یک گالری دیدنی دارد. این خانه متعلق به خاندان ملک زاده است و در بام این کافه بافت قدیمی شهر یزد را می‌توان دید.

منارجنبان خرانق

یکی از قدیمی‌ترین منارجنبان های کشور که کاملا از خشت خام ساخته شده است، منارجنبان خرانق است. این منارجنبان که یکی از دیدنی های شهر یزد است با تکان دادن به وسیله دست هم تکان می‌خورد و یکی از جاذبه‌های اصلی یزد است. این منارجنبان سه طبقه با پله های ۷۰ سانتی حلزونی دارد.

آدرس: استان یزد، ۶۵ کیلومتری اردکان، مسیر طریق‌الرضا، روستای خرانق

منارجنبان خرانق

قنات زارچ

بیشتر آثار تاریخی مهم شهر یزد، در کنار قنات زارچ ساخته شده است. قنات زارچ با ۷۴ کیلومتر طول، بلندترین قنات دنیا است. سازه‌ای شیب دار که با مهندسی دقیق توانسته چندین قرن زنده نگه داشته است. در مسیر قنات چندین روستا وجود دارد و این قنات از طریق چند دالان قابل بازدید است.

کاروانسرای زین الدین

یکی از زیباترین کاروانسراهای کشور که رو به نابودی قرار داشت، کاروانسرای زین الدین است. این کاروانسرا در سال ۲۰۰۶ بازسازی شد و نماد بهترین بازسازی را از آن خود کرد. در این کاروانسرا در حال حاضر یک اقامتگاه بوم‌گردی قرار دارد. این بنا ۴۰۰ ساله یک تقارن زیبا دارد که طلوع و غروب آفتاب را می‌توان در حیاط آن مشاهده کرد.

آدرس: استان یزد، شهر مهریز، بزرگراه مهریز - انار، کیلومتر ۶۰ جاده یزد به کرمان

دخمه زرتشتیان

این بنا به نام برج خاموشان زرتشتی هم شناخته می‌شود. دخمه زرتشتیان جایگاهی بود که در گذشته زرتشتیان به هنگام مرگ در آن رها شده و دو روز در دخمه باقی می‌ماندند تا جسد آنها توسط حیوانات وحشی خورده شود. این بنا تا سال ۱۳۴۶ هم سنت قدیمی را اجرا می‌کرد، اما اکنون این دخمه برای نمایش عموم موجود است. این بنای مخوف چند بخش مختلف دارد که توسط زرتشتیان به شما نمایش داده می‌شود.

آدرس: یزد، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد، حوالی منطقه صفائیه

یخچال خشتی

یکی از بناهای زیبای یزد که برای نگهداری از مواد غذایی در گرما ساخته شده است، یخچال خشتی است. یخچال خشتی با سازه‌ای عایق ساخته شده از خشت و گل است که دارای سه بخش اصلی سه مخزن یخ، حوضچه تولید یخ و دیوار سایه‌انداز است. این بنا متعلق به دوران صفویه است.

آدرس: استان یزد، میبد، بلوار قاضی، روبه‌روی کاروانسرای شاه عباسی و چاپارخانه

بازار خان یزد

یکی از دیدنی‌ترین و طولانی‌ترین بازارهای سنتی ایران، بازار خان است. این بازار با داشتن انواع ظروف مسی، صنایع دستی، طلا و جواهر، پارچه و لباس و داشتن بیش از ۱۰۰ حجره قدیمی یکی از جذاب‌ترین مکان‌های قابل بازدید شهر یزد است.

موزه آیینه و روشنایی

یکی از جاذبه های یزد که در دوره پهلوی ساخته شده، موزه آیینه یزد است. این موزه با داشتن پنجره‌های مشجر و آینه‌کاری و معماری اروپایی یکی از روشن‌ترین سازه‌های یزد محسوب می‌شود. موزه آیینه یزد جوری ساخته شده که در قسمتی که نگاه کنید چشمتان به یک آینه بی‌افتد.

حمام خان

این حمام که به حمام گرم‌خانه هم معروف است در سال ۱۱۸۰ هجری ساخته شده است. این حمام با معماری زیبا با مصرف انرژی پایین آب را برای استحمام گرم می‌کرد. حمام به دستور میرزا محمد خان بافقی ساخته شده و هرزگاهی بزرگان شهر یزد در این حمام جلسه برگزار می‌کردند و دورهم جمع می‌شدند.

مدرسه ضیائیه

این مدرسه که حدود ۸۰۰ سال پیش ساخته شده، به زندان اسکندر هم معروف است. بسیاری معتقد اند که اسکندر مقدونی در زمان سفر به ری این بنا را ساخت و پس از سالها با پیدا شدن گودالی عمیق که به سیاه چال شباهت دارد، این شایعات قوت بیشتری گرفت. هرچه که باشد این مدرسه به مدت چند قرن است که با وجود بنای خشتی، پا برجا مانده و یکی از زیباترین جاذبه‌های استان یزد محسوب می‌شود.

جمع بندی

سفر به سرزمین آفتاب می‌تواند شما را با گذشته پر افتخار مردم این شهر آشنا کند. تجربه شما از سفر به یزد چیست؟ نظرات خود را برایمان بنویسید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi