https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

تاثیر مواد مخدر بر ناباروری مردان

تاریخ ثبت : 21 مهر 1403 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  تاثیر مواد مخدر بر ناباروری مردان
تاثیر مواد مخدر بر ناباروری مردان تاثیر مواد مخدر بر ناباروری مردان

در حال حاضر ناباروی یکی از مشکلات رایج مردان در جوامع امروزی است که به دلایل مختلفی از قبیل مصرف مواد مخدر بروز می‌کند. انواع مختلف مواد مخدر بر روی سیستم تولید مثل مردان اثر می‌گذارد و شانس باروری آن‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. بسیاری از متخصصان، دلیل این را، وجود مواد شیمیایی مختلف در بدن مردان می‌دانند. از جمله بدترین این موارد، مواد مخدر قرار دارند. از اینجا می‌توانید فهرست بهترین دکتر نازایی مردان در یزد را برای مشاوره ببینید.

کاوه سلطان‌زاده جراح و متخصص اورولوژی و ناباروری مردان:

«مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که طی ۵۰ سال گذشته میزان اسپرم مردان حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. این آمار نشان می‌دهد تغییراتی در سبک زندگی جوامع رخ داده که به تدریج توان باروری را کاهش داده است».

در حقیقت هر ترکیبی که بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارد، منجر به تغییرات جسمانی، رفتاری و روانی انسان شود و افراد نسبت به آن وابستگی روانی یا جسمانی پیدا کنند، به عنوان ماده مخدر تعریف می‌شود. اگر می‌خواهید با علت افزایش ریسک ناباروری به سبب مصرف مواد مخدر آشنا شوید با ما تا انتهای این مطلب از وبلاگ سفر به یزد همراه باشید.

آیا واقعا مواد مخدر باعث ناباروری در من شده اند؟

تمامی آقایانی که دوست دارند لذت پدر شدن را تجربه کنند به منظور کاهش ریسک ناباروری لازم است اثرات سو مصرف مواد مخدر را در نظر بگیرند.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:

«۳۰ درصد موارد ناباروری به دلیل وجود مشکل در مردان است».

اگر یکی از موقعیت‌های زیر در مورد شما صدق می‌کند باید نگران بروز مشکل در باروری خود به سبب مصرف مواد مخدر باشید:

تجربه مداوم استرس‌های روانی

استرس به تنهایی عاملی است که کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در چنین شرایطی مصرف انواع ترکیبات مخدر به منظور فرار از آن می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

داشتن سابقه مشکلات باروری

چنانچه یکی از اعضای خانواده‌ مشکلات ناباروی دارد یا اینکه خود شما با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنید لازم است اثرات منفی ترکیبات مخدر را با وسواس بیشتری در نظر داشته باشید. چرا که ژنتیک و عوامل محیطی در کنار یکدیگر ریسک ناباروری شما را به میزان زیادی افزایش می‌دهند.

قرارداشتن در معرض ترکیبات شیمیایی

کارکنان صنایع خاص که در معرض ترکیبات شیمیایی و سمی مشخصی قرار دارند ممکن است مشکلات ناباروری را تجربه کنند که به سبب استفاده از ترکیبات مخدر بدتر هم می‌شود.

ناباروری مردان

داشتن اضافه وزن

مردان دچار اضافه وزن کیفیت اسپرم پایین‌تری دارند؛ به همین جهت بارداری همسران آن‌ها دیرتر از زوجین با وزن طبیعی اتفاق می‌افتد. حال اگر مرد با اضافه وزن ترکیبات مخدر هم مصرف کند، این مشکل به مراحل جدی‌تری وارد می‌شود.

نکته: اگر در کنار مصرف مواد مخدر، متوجه التهاب در کیسه‌های بیضه و اختلال در میل و عملکرد جنسی خود شدید یا اینکه سابقه انجام وازکتومی، درمان سرطان و تلاش ناموفق برای اقدام به بارداری ظرف یک سال داشته‌اید، لازم است برای برطرف کردن مشکل خود به مراکز ناباروری مراجعه کنید.

اثر انواع مواد مخدر بر باروری مردان

برای درک بهتر مضرات مصرف مواد مخدر در ادامه اثر هریک از آن‌ها بر روی باروری مردان مورد بررسی قرار گرفته است:

تریاک

تریاک از جمله مخدرهای سنتی است که با کاهش تعداد اسپرم وکیفیت آن‌ها شانس باروری را کاهش می‌ دهد و با هدف قرار دادن هورمون‌های جنسی در درازمدت کاهش میل جنسی و بروز مشکلات نعوظ را به همراه دارد.

شیره

شیره که به مراتب مخدری قوی‌تر از تریاک به شمار می‌رود منجر به کاهش شدید تعداد اسپرم‌ها و تحرک آن‌ها می‌شود و در عین حال با اختلال در عملکرد بیضه‌ها و هورمون‌های جنسی مشکلاتی جدی در زمینه‌ی باروری به وجود می‌آورد.

هروئین

مصرف هروئین با کاهش تعداد اسپرم‌های سالم و کم کردن میزان تحرک آن‌ها منجر به ناباروری در مردان می‌شود.

متامفتامین

متامفتامین از جمله ترکیباتی است که تاثیرات منفی بر روی باروری مردان ایجاد می‌کند و تعداد اسپرم و کیفیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر‌این اختلال در هورمون‌های جنسی و عملکرد بیضه‌ها را نیز به همراه دارد.

گل

در سال‌های اخیر تحقیقات متعددی در زمینه تاثیر گل بر روی باروری و عملکرد اسپرم انجام شده است که همه‌ی آن‌ها به اتفاق نشان داده‌اند ماری‌جوانا یا گل غلظت اسپرم را کاهش می‌دهد.

داروهای روانگردان مانند کوکائین، بنزودیازپین‌ها، هروئین، مت آمفتامین، اکسی کدون و اکستازی بر عملکردهای تناسلی مردان از جمله میل جنسی، تولید تستوسترون، تولید اسپرم و کیفیت اسپرم تأثیر منفی می‌گذارند. در حالی که تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف ماری جوانا و کیفیت اسپرم قطعی نیست، برخی شواهد نشان می دهد که استفاده مکرر ماری جوانا می‌تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد و یک عامل خطر برای سرطان بیضه است.

به نقل از یورونیوز

سیگار

سیگار تاثیرات منفی بیشماری بر روی سلامت عمومی بدن و باروری مردان دارد؛ به طوری که نیکوتین موجود در آن کیفیت اسپرم را پایین می‌آورد و احتمال موفقیت روش‌های باروری گوناگون نظیر IVF را هم کاهش می‌دهد.  مواد موجود در سیگار و دخانیات، مانند نیکوتین و آکریلامید باعث افزایش رادیکال‌های آزاد اکسیژن در مایع منی می‌شود و این امر موجب می‌شود کیفیت اسپرم، یعنی تعداد، تحرک و مورفولوژی اسپرم کاهش پیدا کند

سیگار

ویپ

با وجود اینکه تحقیقات و مستندات کافی در مورد تاثیرات وبپ بر باروری مردان وجود ندارد؛ اما به احتمال زیر نیکوتین و سایر ترکیبات شیمیایی موجود در آن تاثیرات منفی مشابه با سیگار خواهند داشت.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دخانیات برای باروری و نتایج باروری مردان نیز مضر است. در دهه گذشته، ویپینگ به طور فزاینده ای محبوب شده است. بیش از ۵۰۰ برند سیگار الکترونیکی و ۸ هزار طعم دهنده تجاری تولید شده که نشان می‌دهد اقبال نسبت به آن تا چه اندازه در حال افزایش است. در حال حاضر شواهد رو به رشدی از مطالعات حیوانی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویپینگ می‌تواند به سلامت باروری مردان آسیب برساند و کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام تلاش برای باردار شدن از مصرف این مواد اجتناب کنید

به نقل از یورونیوز

الکل

مصرف زیاد الکل با کاهش سطح تستوسترون، کیفیت اسپرم را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

حشیش

حشیش بر روی میزان مایع منی، تعداد اسپرم‌ها و تحرک آن‌ها تاثیر می‌گذارد و به این شکل شانس باروری را در آقایان پایین می‌آورد.

کدام داروها باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌‌شوند؟

جدا از تاثیرات سوئی که مصرف مواد مخدر به همراه دارد بعضی از داروها هم می‌توانند تعداد اسپرم‌های تولیدی و میزان آن‌ها را کاهش دهند که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ با این حال به هیچ‌عنوان مصرف آن‌ها را به صورت خودسرانه و بدون نظارت پزشک خود قطع نکنید:

نگاهی به سایر دلایل ناباروری در مردان

صرفاً اعتیاد دلیل ناباروری شما نیست و فاکتورهای متعددی می‌توانند منجر به بروز مشکل در تولید اسپرم و انتقال آن شوند که شامل موارد زیر هستند:

نکته مهم این است که اگر به مواد مخدر اعتیاد دارید و نگران اثر آن بر باروری هستید، باید هرچه سریع‌تر نسبت به قطع مصرف و ترک کامل آن اقدام کنید؛ متاسفانه اثرات سو مواد مخدر بر باروری در صورت پیشرفت، حتی با ترک کامل مخدر هم قابل بازیابی نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از آنکه دیر شود، اقدامات لازم را انجام دهید. دلایل ناباروری در مردان متعدد هستند، با این حال مصرف مواد مخدر می‌تواند ریسک کاهش تعداد اسپرم‌ها و کیفیت آن‌ها را افزایش دهد. اگر به فکر پدر شدن هستید باید با مشورت پزشک مصرف انواع مخدر را قطع کنید و کلیه درمان‌های موثر را پشت سر بگذارید تا حدود ۶ ماه تا یک سال بعد وضعیت شما به حالت مناسب خود بازگردد.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi