https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کویر ساغند اولین معدن اورانیوم ایران

تاریخ ثبت : 29 اردیبهشت 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  کویر ساغند اولین معدن اورانیوم ایران
کویر ساغند اولین معدن اورانیوم ایران کویر ساغند اولین معدن اورانیوم ایران

آشنایی با کویر ساغند

کویر ساغند با مساحتی بیش از ۲۲.۶۲۵ هکتار از کویرهای مرکزی ایران واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی روستای ساغند اردکان می‌باشد. این کویر از جنوب به معادن چادرملو حاوی سنگ‌های آهن و مس و طلا ارتفاعات نتاک، از جنوب غربی به کوه بنه شورو و از شمال و شرق به ماسه‌های روان و ارتفاعات محدود شده که شبیه یک جزیره زیبای U شکل درآمده است و فاصله غربی‌ترین نقطه کویر 10 کیلومتر و شرقی‌ترین آن 15 کیلومتر می‌باشد.

گرچه کویر ساغند از آب محروم است اما وجه‌تسمیه آن از چشمه‌ای کم آب و زلال گرفته شده است. کلمه ساغند در اصل «ساقند» یا «سوقند» به معنای آب شیرین می‌باشد.

ازنظر آب و هوایی کویر ساغند نیز باید گفت که دیگر آن گرمای همیشگی را ندارد به حدّی که در تیرماه خنک‌تر از تهران است.

کویر ساغند، اولین معدن اورانیوم ایران با بیشترین ظرفیت تولیدی می‌باشد که در سال ۱۹۸۵ میلادی کشف شده است. سطح کویر ساغند پوشیده از نمکزار با حاشیه نواری باریک متشکل از خاک‌های رسی بادکرده می‌باشد و این امر، زیبایی کویری آن را دوچندان نموده است. 

کویر ساغند یزد

پوشش گیاهی کویر ساغند

کویر ساغند و نمکزار آن به خاطر کوه‌هایی کم ارتفاع، آب و هوایی خشک و کم بارش هیچ‌گونه پوشش گیاهی ندارد و تنها در حاشیه کویر، گیاهان هالوفیت و شورپسندی نظیر اشنان و گز قابل‌مشاهده می‌باشند. در خارج از منطقه کویر و خاک‌هایی با شوری کم نیز گیاهانی همچون گز، تاغ، تره تیزك، زنبق و شب‌بوی صحرایی، گون، اسفناج وحشی، گل گندم، شقایق كوهی، كاكوتی، انغوزه، خارشتر، گل كتانی، بابونه‌ای، تلخك، اسفند، علف شور، كلپوره و... رشد کرده‌اند.

کویر ساغند یزد

حیات وحش کویر ساغند

در داخل منطقه کویر به علت شوری خاک، نبود پوشش گیاهی و چشمه‌های آب شیرین حیات‌وحشی وجود ندارد اما بکر بودن حاشیه کویر ساغند موجب شکل‌گیری حیات‌وحش قابل‌توجهی شده که برخی از آن‌ها شامل گرگ، شغال، روباه و گربه شنی، کفتار، عقاب دشتی، کبک، تیهو، بلدرچین، کبوتر چاهی، یا کریم، شاه بوف، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ، گنجشک معمولی، انواع لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک‌ها، بزمجه‌ها و... می‌شوند.

کویر ساغند یزد

کویرهای استان یزد

استان یزد با دارا بودن کویرهای زیبایی همچون کویر هرات و مروست با مساحت ۵۰۰ کیلومترمربع، کویر بهشت‌آباد بین انار و رفسنجان، کویر بهادران در جنوب شرق مهریز و... به یک جاذبه کویری و توریستی جالبی تبدیل شده که هرساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جلب می‌کند.

کویر ساغند یزد

اگر قصد اقامت و رزرو اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی شهر اردکان را دارید، هتل کاروانسرای شاه عباسی خرانق گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در شهر اردکان می‌توانید از تور یک روزه اردکان و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کویر ساغند، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi