https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

باغ خان یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  باغ خان یزد
شهر : یزد
آدرس : یزد، ابتدای جاده تفت
ساعت بازدید : از ساعت 8 تا 23
روز بازدید : همه روزه

از باغ‌های تاریخی و قدیمی یزد، «باغ خان یا ناصریه» می‌باشد كه در حدود سال‌های ۱۲32 تا ۱۲42 هـ.ش و به‌فرمان «محمدخان والی» حاكم قاجاری یزد ساخته شده است.

باغ خان یزد

معماری باغ خان

باغ خان با مساحتی بالغ‌بر ۱۵ هزار مترمربع، همانند دیگر باغ‌های ایرانی دارای یک عمارت اصلی می‌باشد كه به «خان‌نشین» شهرت داشته است.

این عمارت زیبا، بنایی 3 طبقه می‌باشد که در گذشته، استراحتگاه ییلاقی خان به‌حساب می‌آمده و با اتاق‌های قرینه بسیار زیبا و همچنین یک تالار بزرگ با سقف عریض و طویل در طبقه اول، جذابیت خاصی پیدا کرده است؛ ناگفته نماند که این سقف عجیب و فوق‌العاده، توسط معمار «استاد کریم» و تنها در طی یك روز، پوشانده و ساخته شده است. 

از باغ خان یزد در گذشته، آب ۱۲ رشته قنات عبور می‌کرده و موجب رونق درختان میوه آن همچون انار، زردآلو، بادام، توت و چنار می‌شده است.

ورودی باغ خان یزد

کاربری باغ خان یزد

باغ خان، منزل دوم كاروانیان عازم شیراز بوده و ازاین‌رو، دو كاربری خصوصی و عمومی داشته است که کاربری خصوصی آن باوجود چندین كوشك، خانه‌های خدمه، آب‌انبار، اسطبل، استخر، انبار و... به ساكنین اصلی باغ و کاربری عمومی آن هم با تعدادی ساباط، قهوه‌خانه، مغازه، صفه، آب‌انبار و... به مسافران تعلق داشته است.

بد نیست بدانید که باغ خان، در زمان حكومت «ضیغم‌الدوله قشقایی» صدمات بسیار زیادی دیده و تزئینات جدید آن، توسط «فتح‌الله مشیرالممالک خان مستوفی» ایجاد شده است.

در زمان جنگ تحمیلی ۸ ساله، از این باغ جهت آموزش نظامی استفاده می‌کرده‌اند. سپس در سال ۱۳۸۶ هـ.ش با اعتبار ۱۵۰ میلیون ریالی، مرمت و بازسازی شده و اكنون با نام «بوستان ولایت» و به مالكیت یكی از نهادهای نظامی، محل برگزاری عروسی زوج‌های جوان گردیده است.

باغ خان یزد، در سال ۱۳۸۰ هـ.ش با شماره ۳۸۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد باغ خان یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید. 

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi