https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

خانه امام حسینی یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  خانه امام حسینی یزد
شهر : یزد
آدرس : شهر یزد، میدان وقت الساعت، ابتدای بازار نو
نوع جاذبه گردشگری : مذهبی _ تاریخی _ فرهنگی
روز بازدید : ایام محرم و صفر
بهترین زمان بازدید : دهه اول ماه محرم

خانه امام حسینی یزد، از دل یک رویا بیرون آمد!

بد نیست که داستان خانه امام‌حسینی یزد را چنین بازگو كنیم: «حاج محمد لاری» از اهالی شهر لار در استان فارس، در عالم خواب _براساس روایتی_ سیدالشهدا را دیده و طبق دستوری که از حضرت می‌گیرد، به یزد می‌آید تا در مکان کنونی (محله مخزن قدیم) زمینی را خریداری و در آن خانه‌ای بنا ‌کند.

روایت دیگر چنین می‌گوید كه مرحوم حاج محمد لاری، در عالم رو یا به حرکت سوی یزد و خرید قطعه زمینی در محل معلومی امر می‌شود و به او می‌گویند که این قطعه زمین، متعلق به دو یتیم است. وقتی به یزد می‌آید، سراغ محلی که خوابش را دیده می‌گیرد و متوجه می‌شود که رؤیایش، صادقه است و زمین واقعاً، متعلق به دو یتیم می‌باشد. پس در سال 1213 هـ.ش زمین را خریده و در طی 2 سال، خانه‌ای متشکل از سه بخش خانه امام‌حسینی مخصوص عزاداری، خانه متولی مخصوص سکونت خادم و آشپزخانه را در آن می‌سازد و از همان سال، برگزاری مراسم روضه‌خوانی اباعبدالله (ع) را در آن شروع می‌کند.

خانه امام‌حسینی یزد، در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۱ هـ.ش با شماره ۷۷۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

روضه خوانی در خانه امام حسینی یزد

حال و هوای محرم در خانه امام حسینی 

از ۱۸۳ سال پیش تاکنون، هرسال _به‌طور پیوسته و بدون وقفه_ از روز اول محرم تا ۱۴ روز و در ماه صفر از اربعین امام حسین (علیه‌السلام) تا ۱۲ روز، روضه‌خوانی و میزبانی از عزاداران اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در این خانه برقرار می‌باشد. زمان روضه‌خوانی، از حدود ۳ ساعت بعد از نماز ظهر و عصر شروع شده و با اقامه نماز مغرب و عشاء به اتمام می‌رسد.

ناهار ظهر عاشورا است که حال و هوای دیگری دارد؛ چراکه خانه امام‌حسینی در روز عاشورا، میزبان هزاران نفر از عزاداران حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) است و با صدها کیلو برنج و گوشت و سایر اقلام پذیرایی _تهیه‌شده توسط بانیان ارادتمند_ پخته‌شده از چند شب قبل در آشپزخانه مجهز خانه امام‌حسینی، به پذیرایی از آن‌ها می‌پردازد. دراین‌بین، صدها جوان برای کمک به آشپزها می‌آیند و پذیرایی ظهر عاشورای خانه امام‌حسینی، تقریباً از ساعت 10 صبح تا 16 بعدازظهر با صفی طولانی از مشتاقان و معتقدین به کرامت خانه امام‌حسینی انجام می‌شود.

چای ریزی خانه امام حسینی یزد

معماری خانه امام حسینی یزد

وارد خانه امام‌حسینی یزد می‌شویم. حیاط خانه اگرچه وسعت چندانی ندارد؛ اما با کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی تزیین شده است. یک حوض آبی هم در وسط حیاط قرار دارد که هنگام روضه‌خوانی‌ها، پر از آب می‌شود. ساختمان خانه دارای چندین بخش ازجمله چایخانه، حیاط، خیمه‌گاه، مسجد و... می‌باشد که مسجد آن، حدود دو دهه قبل تعمیر شده و ورودی برادران نیز به شکل کنونی تغییر کرده است؛ اما قسمت خیمه‌گاه، بدون هیچ تغییری مرمت و بازسازی شده و حیاط هم با سقفی کاذب برای درامان ماندن از گرما و سرما پوشیده شده است.

عزاداران خانه امام حسینی یزد

سنگ نوشته سردر این خانه قدیمی

یک سنگ‌نوشته قدیمی، بر سردر خانه نصب شده که حاوی متن «بسم‌الله تعالی‌شأنه. مالک دو خانه متّصله وقفیّه در محله مخزن یزد با اسباب خانه و یک شبانه‌روز از مزرعه حسینی و منابع پانزده جرّه میاه محمدآباد سرکار سیدالشهدا می‌باشد. واقف حاجی محمد مملوک ابن آقاحسین لاری. غاصب ملعون باد. سنه ۱۲۵۰ هـ.ق (1213 هـ.ش)» می‌باشد.

موقعیت كنونی خانه امام‌حسینی در میدان وقت الساعت و ابتدای بازار نو واقع شده است. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خانه امام‌حسینی یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi