https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

خانه شفیع پور یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  خانه شفیع پور یزد
شهر : یزد
آدرس : خیابان قیام، محله تبریزیان، كوچه گلچینان، نزدیک به خانه مودت یزد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی

پس از عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک بافت تاریخی یزد، به خانه شفیع پور می‌رسیم؛ خانه قجری‌ای که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و توسط «میرزا شفیع» جد خاندان شفیع پور و برادر بانی خانه مرتاض تأسیس شده است.

بخش اصلی خانه شفیع پور

در قدیمی خانه شفیع پور یزد، یک کوبه و حلقه کنده‌کاری‌شده جالب دارد که ورودی آن، در کنار بخش کوچک خانه قرار گرفته و دالانش هم در امتداد حیاط کوچک، به حیاط اصلی خانه منتهی می‌شود؛ دالانی که تیغه آن، مانعی برای دیدمستقیم از جانب ورودی به حیاط اصلی می‌باشد.

بخش اصلی خانه، یک حیاط بزرگ و مستطیل شكل با جبهه‌هایی هم‌ارتفاع، معادل دوطبقه است كه سه جبهه شمالی، جنوبی و غربی آن اتاق‌هایی رو به حیاط دارند و جبهه شرقی بنا هم دارای دولایه می‌باشد؛ لایه اول شامل اتاق‌هایی رو به حیاط و لایه دوم نیز متشکل از فضای خدماتی در پشت اتاق‌ها می‌شود.

خانه شفیع پور یزد

اتاق های شگفت انگیز خانه شفیع پور

بخش دوم خانه شفیع پور یزد که خانه‌ای کوچکی می‌باشد، در شمال بخش اصلی عمارت و در دوطبقه واقع شده است. حیاط این بخش، دو سطح را در برمی‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که سطح پایینی وسعت کمتری دارد و مانند باغچه‌ای برای سطح بالایی می‌باشد.

مهم‌ترین فضاهای داخلی خانه را 3 اتاق پنج‌دری و یک اتاق ارسی تشکیل می‌دهند و جالب است بدانید که این اتاق‌ها ازلحاظ قاعده و ارتفاع داخلی، تقریباً هم‌اندازه هستند و سقف‌های یک ‌شکلی دارند. اتاق‌ها، همگی با نقوش گیاهی رنگارنگ تزیین شده و با معماری داخلی یکسان خود، حال و هوایی خاص به خانه بخشیده‌اند. سقف اتاق‌ها با قوس کلیل پوشیده شده است؛ یعنی یک بخش مرکزی افقی مسطح و یک بخش حاشیه‌ای منحنی. انحنای بخش حاشیه، دیوارها و سقف را به‌گونه‌ای به هم پیوند داده است که بخش بالایی دیوارها، متصل به سقف به نظر می‌رسد و سقف را سه‌بعدی جلوه می‌دهد.

خانه شفیع پور یزد

ارسی ها به نمای حیاط شفیع پور جان داده اند!

وجود ارسی بزرگ در نمای جنوبی و ارسی‌هایی جالب در طبقه بالایی سبب شده است که این عنصر پرجاذبه، از عناصر اصلی در طرح نماهای حیاط محسوب شود و نماهای حیاط را بیشتر به رخ بکشد. وجود ارسی، چوب را به مصالح نماهای خانه شفیع پور افزوده و با ایجاد تنوع در رنگ و بافت مصالح حیاط، فضای آن را لطیف‌تر و صمیمی‌تر کرده است.

موقعیت خانه شفیع پور در خیابان قیام، محله تبریزیان و كوچه گلچینان نزدیک به خانه مودت یزد قرار گرفته است.

خانه شفیع پور یزد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خانه شفیع پور یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi