https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

آسیاب دو سنگی میبد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های میبد  »  آسیاب دو سنگی میبد
شهر : میبد
آدرس : شهرستان میبد، روستای محمد آباد، آسیاب دو سنگی میبد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی

تاریخچه آسیاب دو سنگی میبد

آسیاب دو سنگی میبد، یک آسیاب قدیمی در روستای محمدآباد میبد یزد است که با قدمت 200 ساله خود، مربوط به دوره قاجار می‌باشد و در سال 1390 هـ.ش با شماره 29985 به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

این آسیاب، عمیق‌ترین آسیاب دستکند زیرزمینی جهان می‌باشد که هنوز نمونه‌ای نظیر آن، دیده نشده است. آسیاب دو سنگی همچنین به علت ساختارهای معماری و حجره‌های دالان‌ها و نیز قرارگیری آن در محل تقاطع دو رشته قنات زیرزمینی، بسیار مهم و خاص می‌باشد.

آسیاب دو سنگی میبد

معماری آسیاب دو سنگی محمدآباد میبد

آسیاب دو سنگی محمدآباد میبد با راهرویی ۱۴۰ متری در عمق ۴۰ متری زمین واقع شده و رطوبت و خنکی مطبوعی دارد. این آسیاب آبی که هنر دست مردمان خلاق میبد است، یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری میبد نیز محسوب می‌شود.

در ساخت آسیاب، هیچ‌گونه مصالح ساختمانی به کار نرفته است و روشنایی و تهویه هوای فضای داخلی آن را نیز چاه‌های عمیق ۴۰ متری زیر آن، تأمین می‌کنند.

سنگ‌های بسیار سخت و محکم آسیاب میبد، ترکیبی اسیدی و ریشه‌ای آتش‌فشانی دارند که از کوه «ارنان» آورده شده‌اند. این سنگ‌ها را پس از تراش و صیقل خوردن، سوار بر دو الاغ کرده و با اصول و تشریفات خاص در جای فعلی خود نصب نموده‌اند.

مسیر ورودی آسیاب هم از پشت دیوار روستای محمدآباد شروع و پس از گذر از شیب دو متری زیر دیوار، وارد پلکان داخلی یک هشتی می‌شود و به سمت اتاقک چهاردری ادامه می‌یابد.

ابزار آسیاب دو سنگی میبد

نحوه کار آسیاب دو سنگی محمد آباد

در آسیاب آبی دو سنگی، ابتدا آب وارد یک حوضچه شده تا در آنجا به‌گونه‌ای آشغال‌زدایی ‌گردد؛ حوضچه‌ای که در قدیم، مردم از آن به‌عنوان حمام و استخر نیز استفاده می‌کردند. آب پس از عبور از تخته‌بند حوضچه، وارد تنوره عمودی و سپس با فشار زیاد داخل پرّه‌های چوبی شده و آن را می‌چرخاند.

گندم کم‌کم از دول، وارد سوراخ وسط سنگ می‌شود و در بین دو سنگ زیرین همیشه ثابت و سنگ زبرین متحرک قرار گرفته و به کمک دسته چوبی سنگ بالایی، خرد می‌گردد تا آرد شود؛ البته بعدها، این ابزاردستی به آسیاب آبی تبدیل شده است. سپس آب واردشده به آسیاب، از زیر سوراخ آن خارج و به کشتزارها می‌رود.

ورودی آسیاب دو سنگی میبد

اگر قصد اقامت در میبد و رزرو هتل سنتی در بافت تاریخی شهر میبد را دارید، هتل رستوران سنتی گلشن میبد، گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.
هنگام اقامت در شهر تاریخی میبد می‌توانید از تور یک روزه میبدگردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آسیاب دو سنگی محمد آباد میبد، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi