https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

آب انبار رستم گیو یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  آب انبار رستم گیو یزد
شهر : یزد
آدرس : یزد، حاشیه بلوار بسیج، آب انبار رستم گیو یزد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی

پیشینه آب انبار رستم گیو یزد

آب‌انبار رستم گیو یزد، بنایی کهن تاریخ و متعلق به دوره قاجار می‌باشد که در سال 1281 هـ.ش در بلوار بسیج یزد ساخته شده و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۲۹ هم به ‌عنوان یک اثر ملی ایرانی به ثبت رسیده است. وجه‌تسمیه این آب‌انبار از اسم «رستم گیو» نماینده وقت زرتشتیان مجلس شورای ملی گرفته شده؛ کسی که تمام هزینه‌های ساخت آب‌انبار گیو را متقبل گردیده است.

ذخیره‌ آب به خصوص در مناطق کم ‌آب، یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که مردمان خلاق کویر در گذشته به تکنولوژی آن دست‌یافته و بناهایی اغلب زیرزمینی و سرپوشیده نظیر آب‌انبار، حوض، برکه، مرغی، مرغک، منبع و انبار را به پا کرده اند؛ بناهایی که نقش بسزایی در تأمین آب مصرفی مردم این نواحی داشته است.

در استان کویری یزد بیش از 60 عدد آب‌انبار وجود دارد که اکثر آن‌ها به عنوان آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده‌ است.

آب انبار رستم گیو یزد

ساختار آب انبار رستم گیو یزد

آب‌انبارها، نوعی از مخازن سرپوشیده‌ آبی هستند که در ارتفاعی پایین‌تر از سطح زمین و جهت تأمین آب مصرفی مردم با استفاده از آب رودخانه‌ها و قنات‌ها ساخته ‌شده‌اند.

در گذشته، یک نوع آب‌انبار عمومی در محله‌ها و کاروانسراها و یک نوع آب‌انبار خصوصی درون خانه‌های شخصی وجود داشته که از بخش‌های مختلفی همچون منبع ذخیره‌ آب، پوشش منبع، هواکش، راه‌ پله، پاشیز، ورودی زیبا و از همه مهم‌تر 2 تا 6 بادگیر بلندبالا بر روی این آب‌انبارها تشکیل شده‌اند.

بادگیرهای آب انبار رستم گیو یزد

آب‌انبار رستم گیو در بافت تاریخی یزد و بر روی دشت صاف طبقاتی از خاک رس قرار دارد که 4 بادگیر از 4 طرف آن را در برگرفته‌اند. طراحی گنبد این آب‌انبار، به شکل یک سرو _نماد جاودانگی_ آجری از نوع فرشی و معروف به آجر آب‌انباری است. آب‌انبار رستم گیو، یک خزینه بزرگ و استوانه‌ای با گنجایش ۲۳۰۰ متر مکعب آب دارد که قطر دهانه آن ۱۴ و عمق آن ۱۵ متر می‌باشد و طاق‌نما و سردر ورودی آن نیز مزین به نقوش و کادربندی است. این بنای تاریخی، اثر دست استاد هنرمند «حاج محمد ابراهیم خرمشاهی» می‌باشد و نظارت ساخت آن را نیز «ارباب جمشید امانت» بر عهده داشته است.

آب‌انبار گیو رستم که در بین محله زرتشتی و مسلمان‌نشین قرار دارد، به علت رعایت مسائل فقهی، دارای دو دهانه‌ جداگانه می‌باشد که هر دهانه، مخصوص یک فرقه بوده است.

دهانه بادگیر آب انبار رستم گیو

اگر قصد اقامت در یزد و رزرو هتل سنتی در بافت تاریخی شهرستان یزد را دارید، هتل سنتی سیاوش یزد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

هنگام اقامت در شهر جهانی یزد می‌توانید از تور یک روزه یزد و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آب انبار گیو رستم یزد، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi