https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کوه ارنان مهریز

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های مهریز  »  کوه ارنان مهریز
شهر : مهریز
آدرس : یزد، شهرستان مهریز، روستای ارنان، کوه ارنان مهریز
نوع جاذبه گردشگری : طبیعی
روز بازدید : همه روزه

معرفی کوه ارنان مهریز

کوه ارنان مهریز، یکی دیگر از کوه‌های تک و منحصربه‌فرد استان یزد در دل دشت ارنان می‌باشد که با ارتفاع 840 متر و محیط 25 کیلومتر در مرکز یزد قرار گرفته است.

سنگ‌های کوه تاریخی ارنان، از جنس سنگ‌های رسوبی آهکی و گچی متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی می‌باشد که این کوه را شبیه یک هرم درآورده و از هر سو، شکل هرمی و زیبای آن قابل‌مشاهده است.

در کوهپایه ارنان، تعدادی چشمه و رشته قنات‌های کم‌آب و کم‌عمق جریان دارد که موجب پیدایش چندین مزرعه و باغ شده است. پوشش گیاهی آن هم بسیار متنوع و متراکم بوده که منبع تغذیه مناسبی برای حیوانات می‌باشد. بیابان‌های این منطقه نیز مکان مناسبی برای تخم‌گذاری پرنده کمیاب هوبره و زیست جانورانی همچون جبیر، آهو و زاغ بور است.

روستای ارنان، قدمتی هزاران ساله دارد که یکی از زیباترین مناطق اکوتوریسم و جاذبه‌های باستانی منسوب به زرتشتیان می‌باشد و وجه‌تسمیه آن را، نام یکی از دختران بزرگان و کاهنان زرتشتی می‌دانند.

کوه ارنان و محوطه سنگ‌نگاره‌های آن، در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۸ هـ.ش با شماره ۲۳۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کوه ارنان مهریز

سنگ نگاره های کوه ارنان

کوه ارنان شهرستان مهریز یزد، گنجینه‌ای از سنگ‌نگاره‌های تاریخی است که در کوهپایه آن، ۲۷ قطعه‌سنگ هنری کهن‌سال به ابعاد مختلف قرار دارد و بر روی آن‌ها، نگاره‌هایی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و عصر آهن حک شده است. این نگاره‌ها در نگاه اول، دو صحنه مجزای شکار را در سمت راست مجسم کرده و قسمت بالای سنگ نیز تصویر بزرگی از حمله یک حیوان درنده و انسانی در مقابل آن را نشان می‌دهد. در پشت سر حیوان هم مردی نیزه به دست با خصوصیات بدنی ویژه، به حیوان حمله کرده و نیزه خود را در بدن آن فرو کرده است.

سنگ نگاره های کوه ارنان مهریز

نقوش کوه ارنان

نقوش دیگری نظیر انواع مختلف آهو، بز کوهی شاخ بلند، پرندگان، انسان‌های سوار بر حیوانات اهلی همچون الاغ، اشتر و اسب، انسان ابزار به دست (تیر و کمان، نیزه و گرز) و تعدادی سگ شکاری اهلی نیز بر روی این سنگ‌ها حک شده است. در میان این نگاره‌ها، دو مورد نگارش با خطوط اسلامی حاوی عبارت «بسم‌الله الرحمن الرحیم» و نام های «محمد و محمود» نیز بر روی سنگ نقش بسته ‌است که جدیدترین قسمت این مجموعه و متعلق به سال 692 هـ.ش می‌باشد.

بنا به اظهارات باستان شناسان، حکاکی این نقوش نوعی هنر تفنّنی و سرگرم‌کننده برای چوپانان و شکارچیان بوده که هنگام گذر یا اقامت فصلی در این منطقه، بر روی سنگ‌ها می‌کشیدند.

تمام این نقش و نگاره‌ها، به‌وسیله ابزار آهنی یا فولادی 1 تا 3 میلی‌متری و با ضربه‌زدن بر روی سنگ‌های آهکی کوه ارنان حک شده است؛ البته این نقوش، در بعضی از سنگ‌ها بسیار واضح و در برخی دیگر به‌صورت کم‌رنگ و خراشی سطحی مشاهده می‌شود که دقت زیادی را می‌طلبد.

کوه ارنان مهریز در زمستان

سنگ نگاره ها هویت بشریت

سنگ‌نگاره‌ها یا هنرهای صخره‌ای؛ کهن‌ترین آثار تاریخی، هنری، ادبیات، اسطوره، زبان و فرهنگ مردمان کلیه جوامع بشریت هستند که اصالت زندگی در آن‌ها موج زده و به نسل‌های بعد انتقال یافته است. این سنگ‌نگاره‌ها، هویت هر جامعه‌ای را به نمایش می‌گذارد و بهترین ابزار رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند. بیش از 90 درصد نقوش سنگ‌نگاره‌های ارنان یزد، دیگر نقاط ایران و حتی کشورهای همسایه نیز تصویر «بز کوهی» می‌باشد؛ چراکه بز کوهی، نماد و نشان از فرشته ناجی آدم و حوای زرتشتی ایران باستان است و ریشه در اسطوره‌های کهن دارد.

کوه ارنان مهریز

اگر قصد اقامت در مهریز و رزرو اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی شهر مهریز را دارید، کاروانسرای زین الدین یزد که در نزدیکی کوه ارنان مهریز می‌باشد، گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

هنگام اقامت در شهر تاریخی مهریز، می‌توانید از تور یک روزه مهریزگردی  و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کوه ارنان مهریز، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi