https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

دبیرستان ایرانشهر یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  دبیرستان ایرانشهر یزد
شهر : یزد
آدرس : یزد، خیابان ایرانشهر، مدرسه ایرانشهر یزد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی _ فرهنگی

تاریخچه دبیرستان ایرانشهر، نخستین دبیرستانی که در یزد تأسیس شد!

دبیرستان ایرانشهر، اولین دبیرستان و مدرسه دولتی یزد می‌باشد که سال 1306 هـ.ش _دوره قاجار_ در داخل بافت تاریخی ایرانشهر یزد ساخته شده و وجه‌تسمیه آن نیز از همین نام برگرفته است.

زمین اولیه این دبیرستان دولتی با مساحتی حدود ۱۸۰۰۰ و زیربنای ۶۰۰۰ مترمربع، بخشی از کاروانسرای نوّابی متعلق به «نواب آقاحسین» بوده که بعدها برای ساخت دبیرستان، به اداره فرهنگ یزد اهدا شده است.

مدرسه ایرانشهر در ابتدا، بنای مستقلی نداشته؛ ولی در سال 1311 هـ.ش مستقل شده و مدرسه شماره یک یزد گردیده است.

ورودی دبیرستان ایرانشهر یزد

دبیرستان، ساختمانی دوطبقه با نمای آجری زردرنگ می‌باشد که بنای اصلی آن، به شکل «یو» انگلیسی طراحی شده است. اتاق‌های اداری، کلاس‌های درس و کتابخانه‌ این مدرسه نیز در پشت رواق‌های حیاط اصلی ساختمان قرار گرفته است. مدرسه ایرانشهر همچنین دارای چند زیرزمین بزرگ نیز می‌باشد که هم‌اکنون یکی از آن‌ها به آزمایشگاه و بقیه به موزه علوم طبیعی یزد تبدیل شده است.

بااینکه در زمان تأسیس دبیرستان پسرانه ایرانشهر، هنوز آب‌لوله‌کشی در یزد وجود نداشته است؛ اما این دبیرستان، مجهز به یک منبع آب برای سرویس بهداشتی، شیر آبخوری و باغچه بوده ‌و از طریق چاه چهل گز و چرخ چاه تغذیه می‌شده است.

دبیرستان ایرانشهر یزد، در تاریخ ۴ تیرماه سال ۱۳۷۷ هـ.ش با شماره ۲۰۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حیاط دبیرستان ایرانشهر یزد

سبک معماری مدرسه تاریخی ایرانشهر یزد

معماری دبیرستان دولتی ایرانشهر یزد را جمعی از استادکاران معروف یزدی بر عهده داشته‌اند و طراحی آن را نیز یک طراح فرانسوی به نام «آندره گدار فرانسوی» انجام داده است.

این بنای تاریخی همچون سازه‌های قدیمی یزد از کاه‌گل، گچ، آهک، کاشی و آجر ساخته شده‌ و با طاق‌های ضربی و سایبان رواق جلوی کلاس‌ها به‌عنوان محافظ در برابر تابش نور آفتاب، سازگاری خود را با خورشید سوزان کویر نشان داده است.

نمای دبیرستان ماندگار ایرانشهر، مزیّن به بیش از 11 هزار متر کاشی رنگی لعاب‌دار بوده و پای دیوارهای آجرچین آن از قرنیز سنگی پوشیده شده است، کف حیاط نیز مفروش به آجر می‌باشد.

دیوارهای این مدرسه، با پنجره‌های باریک و بلندبالا و قوس‌های تخم‌مرغی و خیزدار (معماری عصر ساسانی و صفوی) به زیبایی تمام آراسته شده و آن را از شکل یک مدرسه ساده بیرون آورده است.

ساختمان دبیرستان ایرانشهر یزد

فضای آموزشی دبیرستان ایرانشهر، اولین مدرسه دولتی یزد

دبیرستان ایرانشهر یزد، دارای ۳۲ اتاق سنّتی می‌باشد که شامل ۲۰ کلاس درس، 5 اتاق اداری، 1 کتابخانه، سالن مطالعه، 2 سالن چندمنظوره، 1 سالن آمفی‌تئاتر، 1 کارگاه ICDL و آزمایشگاه عمومی می‌شود. این مدرسه با 610 دانش‌آموز؛ در سه رشته تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی سالیان سال است که با موفقیت مشغول به فعالیت و آموزش فرزندان این خاک و بوم می‌باشد.

این مدرسه همچنین چندین فضای ورزشی نظیر 1 زمین فوتبال بزرگ، 1 زمین فوتبال گل‌کوچک، 2 زمین بسکتبال، یک زمین والیبال و یک زمین هندبال دارد.

یک آزمایشگاه مرکزی، باشگاه بدن‌سازی و یک فروشگاه تربیت (جنب سرایداری) نیز متعلق به دبیرستان ایرانشهر می‌باشد که خارج و نزدیک دبیرستان قرار گرفته است.

دبیرستان ایرانشهر یزد

اگر قصد اقامت در یزد و رزرو هتل سنتی در بافت تاریخی شهر یزد را دارید، هتل ساباط یزد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در شهر جهانی یزد می‌توانید از تور یزدگردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مدرسه ایرانشهر یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi