https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

مسجد ریگ رضوانشهر

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های اشکذر  »  مسجد ریگ رضوانشهر
شهر : اشکذر
آدرس : شهرستان اشکذر، رضوانشهر، انتهای بلوار ۴۵ متری، روبروی مجموعه موج های آبی باران رضوانشهر
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی

تاریخچه مسجد ریگ رضوانشهر

مسجد ریگ رضوانشهر، بنایی 700 ساله با سبک معماری شیعی و متعلق به قرن نهم هـ.ش می‌باشد كه توسط «معین‌الدین اشرف» ساخته شده است. مسجد پیش‌ازاین، سالیان سال در زیر شن‌های نرم آرمیده بوده؛ ولی اخیراً یعنی سال 1370 هـ.ش از زیرخاک سر برآورده و عظمت خود را به نمایش گذاشته است و تپه‌های ماسه‌ای فراوان در کنار آثار بازمانده دیوارها و خانه‌های مخروبه قدیمی، نشانه قدمت و اصالت این بنای تاریخی می‌باشد.

مسجد ریگ رضوانشهر شهرستان اشکذر یزد، با شماره 2402 در تاریخ مردادماه سال 1387 هـ.ش به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

ورودی مسجد ریگ رضوانشهر

ساختار معماری مسجد رضوانشهر نگینی در دل کویر

گنبد بلندبالا و آجری مسجد ریگ رضوانشهر صدوق، اولین نماد و نشانه این مسجد محسوب می‌شود. با ورود به مسجد، یک صحن مربعی به ابعاد 6 در 6 متر دیده می‌شود که دقیقاً در زیر گنبد قرار گرفته است. از سمت غربی حیاط، می‌توان به‌طرف بقعه رفت که کاملاً چسبیده به مسجد است. محراب کاشی‌کاری شده مسجد هم از دیگر زیبایی‌های این مکان باارزش می‌باشد که به زیبایی معرق شده است.

وسعت مسجد، ساختار معماری، ستون‌های قطور و بلند، مسجدی در دل شن‌های روان یزد و... همه و همه بیانگر شکوه مسجد و نیز شهر رضوانشهر یزد در گذشته‌های بسیار دور می‌باشد که به علت شیعی بودن این مسجد، سندی معتبر بر بالندگی مذهب شیعه در این دیار نیز است. دیاری که مردمانش دو قرن قبل از رسمی شدن تشیع در کشور، به این مذهب روی آورده و مسجد آن را بنا کرده بودند.

مسجد ریگ رضوانشهر اشکذر

قبور تاریخی مسجد ریگ مجومرد (رضوان شهر) اشکذر

_ قبر «حاجی کمال‌الدین» بانی احتمالی مسجد ریگ رضوانشهر شهرستان اشکذر یزد، یکی از یادگارهای به‌جامانده از تاریخ می‌باشد كه در وسط بقعه مسجد قرار گرفته است. اینک تنها بخشی از کاشی‌کاری بدنه قبر و ابیاتی به خط نسخ خوش بر كاشی معرق، دور قبر برجای‌مانده است.

_ قبر «حاجی جمال‌الدین محمود بن حاجی کمال‌الدین» به ابعاد ۶۸ در ۲۲۰ و ارتفاع ۵۵ سانتی‌متر، یکی دیگر از قبور داخل مسجد ریگ رضوانشهر (مسجد ریگ مجومرد) می‌باشد که در سمت چپ مسجد قرار گرفته و دور آن، اسامی 12 امام با كاشی معرق و به خط نسخ نوشته شده و سطوح آن نیز با «آیه‌الکرسی و لا اله الا الله محمد رسول‌الله» مزیّن شده است.

_ قبر سومی هم در قسمت شرقی بقعه وجود دارد که متعلق به «بی‌بی فضه» می‌باشد.

_ البته مسجد ریگ اشکذر یک بقعه دیگر با ۲۳ قبر کاشی‌کاری شده نیز دارد که همگی بدون تاریخ هستند.

قبور مسجد ریگ رضوانشهر

اگر قصد اقامت در اشکذر و رزرو هتل مدرن در بافت تاریخی شهر رضوانشهر را دارید، هتل باران رضوانشر یزد که روبروی مسجد ریگ رضوانشهر قرار گرفته است، گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در شهر تاریخی رضوانشهر اشکذر، می‌توانید از تور یزدگردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مسجد ریگ رضوانشهر، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi