https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

قلعه حسین آباد هرابرجان

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های خاتم  »  قلعه حسین آباد هرابرجان
شهر : خاتم
آدرس : شهرستان خاتم، بخش مروست، دهستان هرابرجان، قلعه حسین آباد هرابرجان
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
روز بازدید : همه روزه
هزینه بلیط گردشگران ايرانی : رایگان

معرفی قلعه حسین آباد هرابرجان

قلعه حسین‌آباد هرابرجان، قلعه‌ای تاریخی در روستای حسین‌آباد مروست می‌باشد که در اطراف آن، زمین‌های کشاورزی و بایر حسین‌آباد قرار دارد و علت نام‌گذاری آن نیز همین امر می‌باشد.

قدمت قلعه، به دوره‌های افشاریه و زندیه می‌رسد که سبک معماری و سفال‌های لعاب‌دار آبی و سفید با نقاشی‌های زیبا و سبزرنگ آن دوران، گواه این مسئله است.

این قلعه، اغلب کاربرد مسکونی داشته و امروزه نیز پس از مرمت، در یک قسمت آن، خانواده‌ای به سبک جدید با مالکیت شخصی زندگی می‌کنند؛ ولی قسمت دیگرش، به باغ انار تبدیل شده است.

قلعه حسین آباد هرابرجان

ساختار قلعه حسین آباد هرابرجان

قلعه حسین‌آباد، بنایی خشت و گلی با تزیینات ساده خشتی می‌باشد که از سه قسمت پیوسته مسکونی در مرکز قلعه، قسمت خان‌نشین در ضلع جنوبی و قسمت باغی در ضلع غربی قلعه تشکیل شده است.

تنها در قسمت مسکونی قلعه، به‌صورت مستطیلی و دارای 4 برج دایره‌ای می‌باشد. در این قسمت، فضاهای مسکونی که شامل 24 اتاق و پستو به ابعاد 7 در 3.5 متر می‌شوند، در دورتادور قلعه به شکلی منظم قرار گرفته‌اند.

ورودی قسمت خان‌نشین قلعه هم به‌صورت دوطبقه می‌باشد که در گوشه شمال غربی آن، فضای کلاه‌فرنگی و قسمت میانی آن، خانه‌ای به سبک جدید وجود دارد که باغ خان نیز در این قسمت بوده است.

محوطه بیرونی قلعه حسین آباد هرابرجان

برج اداره هرابرجان؛ برجی در قامت تاریخ

برج اداره هرابرجان، برجی ده متری و یادگار دوره افشاریه و زندیه است که در دهستان هرابرجان مروست قرار دارد. این برج در سال 1335 هـ.ش، محل استقرار ژاندارمری بوده که وجه‌تسمیه آن نیز از همین امر می‌باشد.

این برج، در دوطبقه قرار گرفته و روزنه‌های نورگیری به‌عنوان تأمین‌کننده نور دارد. مطلب جالب‌توجه، این است که دیوار برج و برخی آثار هرابرجان، بر روی بقایای استخوان‌ها و قبوری بنا شده که امری بسیار جدید و شگفت‌انگیز می‌باشد.

برج اداره هرابرجان

اگر قصد اقامت در خاتم و رزرو هتل سنتی در بافت تاریخی شهرستان خاتم را دارید، اقامتگاه بوم گردی آریانا خاتم گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

هنگام اقامت در شهر تاریخی خاتم می‌توانید از تور یک روزه یزد گردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره قلعه حسین‌آباد هرابرجان با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi