https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

روستای ده عروس بهاباد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های بهاباد  »  روستای ده عروس بهاباد
شهر : بهاباد
آدرس : یزد، 7 کیلومتری بهاباد، روستای ده عروس بهاباد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
روز بازدید : همه روزه

روستای ده عروس، از جاذبه های گردشگری شهرستان بهاباد

ایران این سرزمین کهن با تاریخ هزاران ساله؛ در گوشه‌گوشه خود، زیبایی‌های خاص و بی‌نظیری دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره و روح و جان وی را زنده می‌کند. یکی از این دیدنی‌ها، روستای زیرزمینی ده عروس بهاباد می‌باشد که در دل کویر، آرام و آسوده آرمیده است.

روستای ده عروس بهاباد

این روستا، اولین روستای تاریخی شهرستان بهاباد می‌باشد که قدمتی طولانی دارد و در 12 کیلومتری شهرستان بهاباد یزد قرار گرفته است. روستا دارای خانه‌هایی زیرزمینی، استخر، قنات، زمین کشاورزی و... می‌باشد؛ خانه‌های زیبا و سنگی که با ساده‌ترین ابزارها و به کمک طبیعت و دست آدمی ساخته شده و منطقه‌ای بکر و گردشگری را شکل داده است.

ساختمان‌های روستای ده عروس، معماری منحصربه‌فردی دارد که با بهره‌گیری از تکنیک قرارگیری در دل زمین، به تقابل با محیط پیرامون پرداخته و با این روش، توانسته است تا نوسانات آب و هوایی را کنترل کند؛ به‌گونه‌ای که اتاق‌های خانه‌ها بدون استفاده از هیچ سیستم سرمایشی یا گرمایشی در زمستان، گرم و در تابستان، سرد هستند.

روستای ده عروس بهاباد

اقامتگاه بوم گردی ده عروس بهاباد

اقامتگاه بوم‌گردی ده عروس بهاباد، متشکّل از 10 خانه زیرزمینی چند هزارساله در روستای ده عروس می‌باشد که تا سال‌های اخیر، در زیر انبوهی از خاک پنهان بوده است. این مجموعه، در کنار قنات خشک روستا قرار گرفته که البته ارزشی از هنر مقنی‌های گذشته، کم نمی‌کند. استخر پرورش ماهی و یک زمین کشاورزی با درختچه‌های گز نیز از دیگر دیدنی‌های این روستا و خانه‌های سنتی آن می‌باشد.

با پایین رفتن از پلکان خانه‌های روستا، تفاوت آن‌ها را به‌خوبی می‌توان احساس کرد؛ آن‌گونه که گویی به تونل زمان قدم گذاشته و به قرن‌ها پیش بازگشته‌ایم. این خانه‌ها، با امکانات ساده و بسیار ابتدایی برای یک زندگی بی‌آلایش و به‌دوراز دغدغه‌های زندگی مدرن ساخته شده و ما را دعوت به آرامش می‌کنند؛ هرچند که اقامت در چنین خانه‌هایی، برای امروزی‌ها ساده نیست ولی قطعاً، تجربه‌ای شیرین و به‌یادماندنی را به ارمغان می‌آورند.

روستای ده عروس بهاباد

4 باب از خانه‌های سنگی هتل بوم‌گردی ده عروس بهاباد، دارای اتاق‌هایی جالب با چیدمان ساده و صمیمی کف‌خواب هستند که خوابی راحت را در دل زمین به‌همراه دارند و ظرفیت آن‌ها، 9 نفر می‌باشد. 6 خانه دیگر اقامتگاه، اتاق‌خواب ندارد و پذیرای حداکثر 5 تا 8 نفر مسافر هستند. در ضمن، این خانه‌ها سرویس بهداشتی جدا ندارد و برای همه به‌صورت عمومی و مشترک می‌باشد.

ازجمله امکانات دیگری که در اقامتگاه بوم‌گردی ده عروس بهاباد وجود دارد، یک رستوران سنتی با نان تازه تنوری و سه وعده‌ غذای محلی، وسایل آشپزی و پخت‌وپز، پارکینگ، نمازخانه، 6 سرویس بهداشتی و 4 حمام می‌باشد که در محوطه اقامتگاه، برای استفاده مهمانان و علاقه‌مندان این خانه قرار گرفته است.

روستای ده عروس بهاباد

گردش در روستای ده عروس بهاباد

با اقامت در بوم‌گردی ده عروس بهاباد می‌توان از برنامه‌های سرگرم‌کننده آن همچون موارد زیر لذت برد: شترسواری، سرسره شنی، آفرود در رودخانه آب‌شور شرشره و مناطق بکر کویر (ریگزار، نمک زار، شن زار، باتلاق، کوه‌های مینیاتوری و...)، موسیقی زنده، بازدید از سنگ‌نگاره‌های تاریخی چند هزارساله، منطقه فسیلی با قدمت چهارصد میلیون سال، مکان‌های تاریخی بهاباد (جنت، خانه سنگی جلیل‌آباد و آل طاها، مجموعه برج حاجی‌آباد و...)، موزه علوم طبیعی، موزه مردم‌شناسی بهاباد و مزرعه پرورش آهو، رصد ستارگان در تاریک‌ترین نقطه خاورمیانه و... به‌همراه راهنمایان محلی.

روستای ده عروس بهاباد

در کمپ گردشگری روستای زیرزمینی ده عروس بهاباد، همچنین جشنواره غذاهای سنتی و محلی به‌همراه بازی‌های محلی نیز اجرا می‌شود که سازنده ایام و لحظات شادی برای مهمانان خود می‌باشد.

اقامتگاه سنتی ده عروس بهاباد ازنظر امنیت هم بسیار مطمئن است؛ چراکه طی شبانه‌روز، توسط نگهبانان محافظت می‌شود تا خاطره خوبی را در سفر به این مکان بی‌نظیر و کمیاب، به‌جا بگذارد.

اگر به دنبال رزرو اقامتگاه بوم‌گردی ده عروس بهاباد یزد هستید، در سامانه رزرواسیون سفرهای رادینا می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت به این امر دست ‌یابید.

در هنگام اقامت در بهاباد، می‌توانید از تورهای یزدگردی ارزان‌قیمت و تورهای کویر نوردی ارزان و باکیفیت رادینا استفاده نمایید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi