https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کشف گورهای باستانی، در شهر سوخته زابل

تاریخ ثبت : 14 آذر 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  کشف گورهای باستانی، در شهر سوخته زابل
کشف گورهای باستانی، در شهر سوخته زابل کشف گورهای باستانی، در شهر سوخته زابل

‌ سید منصور سید سجادی، سرپرست هیات کاوش شهر سوخته زابل گفت: فصل شانزدهم از کاوش در محوطه باستانی شهر سوخته در زابل به پایان رسیده که در این فصل از کاوش ها در بخش گورستان‌، 66 گور انسانی کشف شده است. این فصل پژوهش و کاوش‌های باستان‌ شناسی شهر سوخته، با تکیه بر فعالیت‌های میان‌ رشته ‌ای و با همکاری 14 پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی، از 13 آبان امسال تا کنون انجام شده است.

وی اظهار داشت: در 15 فصل از کاوش گذشته، آثار و اشیای بسیاری از شهر سوخته کشف شده که مهمترین آن ها: نخستین چشم مصنوعی جهان، نشانه‌های کهن ‌ترین جراحی مغز، خط‌ کش پنج هزار ساله، قدیمی‌ ترین تخته ‌نرد و نخستین انیمیشن جهان است.

در یکی از قبوری که به بانویی تعلق داشته، 45 مورد از اشیاء قدیمی شامل کوزه و سفال دفن شده، از آن پدیدار گشته است. همچنین وی بیان کرد: یکی از دیگر اشیاهای کشف شده در این قبر، یک خمره است که از آن به عنوان (خمیرو) _ محل نگهداری مایع خمیر ترش برای پخت نان_ استفاده می‌ کرده اند.

 

شهر سوخته ، زابل ، کشف ، گورهای باستانی

سجادی تصریح کرد: از نتایج شاخص دیگر این فصل، کشف قبر یک میمون کوچک، با سنی کمتر از 2 سال است که دفن شدن یک ‌کوزه به همراه او، خبر از تشریفاتی خاص برای تدفین این میمون می دهد.

شیرازی، مدیر پایگاه جهانی شهر سوخته گفت: در این کاوش‌ها، بیشترین تمرکزها بر روی کارگاه‌های صنعتی این مکان بوده و‌ همچنین، 22 نفر از پژوهشگران و کاوشگران ایرانی، مطالعات میان رشته‌ای همانند جانورشناسی و گیاه شناسی را انجام داده اند.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi