https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام مختلف و کشف رازهای زندگی

تاریخ ثبت : 06 فروردین 1403 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام مختلف و کشف رازهای زندگی
آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام مختلف و کشف رازهای زندگی آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام مختلف و کشف رازهای زندگی

چند وقت پیش گزارشی منتشر شد که در آن ایران را یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا معرفی می‌کرد. در این گزارش نویسنده ادعا کرده بود که دیدنی‌های تاریخی ایران آنقدر زیاد است که بازدید از مهم‌ترینِ آنها، بیشتر از یک سال طول می‌کشد! البته که این جمله چندان ادعای عجیب و غریبی نیست و برای ما که ساکن این کشوریم، واضح است که ایران با تاریخ پرعظمتش، در هر شهری چند جاذبه باستانی و قدیمی برای بازدید دارد! تا جایی که بیشتر شهروندان از هر نقطه‌ این خاک که باشند در روزهای تعطیل برای سر زدن به یک مقصد جدید برنامه‌ریزی می‌کنند.

خوشبختانه در سالهای اخیر پلتفرم‌هایی مانند سایت شب، امکان اجاره ویلا یا رزرو آسان اقامتگاه را برای مسافران میسر کرده‌اند و هر گردشگری از هر قشری که باشد می‌تواند یک خانه، سوئیت یا یک اقامتگاه بومگردی با توجه به سلیقه خود پیدا کرده و چند روزی در آن سپری کند.

در آغوش گرم مهمان‌نوازی و صمیمیت در سفر به شیراز

شیراز یکی از زیباترین شهرها در فصل بهار است! عطر گل‌های بهار نارنج در کنار آب و هوای مطبوع شهر، هر عشق سفری را وسوسه می‌کند تا چند روزی مهمان شیراز باشد و با گشت و گذار در طبیعت و آثار تاریخی‌اش حسابی خوش بگذراند. 

مردم شیراز مانند مردم اغلب شهرهای ایران در روزهای پیش از عید و حتی در زمان تعطیلات نوروز، خودشان را برای خرید آماده می‌کنند. اما این خرید با خریدهای دیگری که در میان اغلب مردم مرسوم است تفاوت دارد! اول اینکه بیشتر مردم قدیمی شهر راهی پارچه فروشی‌های بازار می‌شوند تا برای خودشان چند قواره پارچه نخی و خنک بگیرند. بد نیست که بدانید شیرازی‌ها به رنگ‌های روشن و شاد علاقه زیادی دارند و به همین دلیل پارچه‌هایی که می‌خرند اغلب به رنگ‌های زرد و سرخ هستند!

شیرازی‌های قدیم همچنین علاقه دارند تا شیرینی‌های نوروز را خودشان درست کنند! برای همین اگر در روزهای قبل از عید ساکن یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی شیراز شدید یا حتی در جدیدترین و نوسازترین اقامتگاه شیراز سکنی گزیدید، حتما از شنیدن بوی شیرینی‌های محلی و خوشمزه‌ای مانند برنجک، نان یوخه، گندمک و کلوچه نخود که از خانه‌های شهر می‌آید سرمست خواهید شد. 

نوروز در آرامگاه‌های حافظ و سعدی

مگر می‌شود ایرانی باشید و سری به حافظیه نزده باشید؟ حتی اگر گذرتان هم به این بنای شگفت انگیز نخورده باشد، حتما بارها و بارها تصاویر آرامگاه این شاعر بزرگ را در دنیای مجازی یا کتاب‌های تاریخی دیده‌اید و می‌دانید که حافظیه دقیقا چه معماری و طرح و نقشی دارد!

نوروز در آرامگاه‌های حافظ و سعدی

اغلب شیرازی‌ها لحظه سال نو را در کنار مقبره حافظ تحویل می کنند. آنها اعتقاد دارند که ماندن در کنار یکی از بزرگترین شاعران فارسی آن هم در زمان سال تحویل بسیار لذت بخش است و برکتش تا انتهای سال دیگر همراهشان خواهد بود. علاوه بر این حافظیه در بهار و به ویژه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت از منتقدان و علاقه‌مندان ادبیات فارسی میزبانی می‌کند؛ تا جایی که برخی از بزرگان ادب و فرهنگ در این محل اشعاری از دیوان حافظ را در کنار موسیقی سنتی دکلمه می‌کنند.

البته مردم شیراز به جز حافظیه، یک پاتوق دیگر برای روزهای خوش آب و هوای بهاری‌ دارند و آن هم جایی جز مقبره سعدی یا سعدیه نیست! آرامگاه سعدی بدون شک یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که در بهار با انبوهی از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ به چشم می‌آید. جالب است که بدانید در سعدیه چند حوضچه کوچک و بزرگ وجود دارد که گردشگران به امید برآورده شدن آرزویشان، در داخل آنها سکه می‌اندازند.

نوروز در آرامگاه‌های حافظ و سعدی

حفظ آداب و رسوم سنتی در جزیره ای کهن در کیش

شاید بسیاری از ما کیش را جزیره‌ای مدرن، لوکس و بدون پیشینه تاریخی می‌شناسیم. غافل از آنکه کیش از روزگاران بسیار دور مسکونی بوده و فرهنگ غنی و تاریخ شنیدنی دارد! هنوز هم در میان بومیان جزیره، آداب و رسوم این منطقه به درستی اجرا می‌شود؛ مخصوصا اگر این آداب و رسوم به نوروز و سال جدید مربوط باشد!

در محله‌های قدیمی کیش، مردم بومی فرا رسیدن نوروز را با اجرای موسیقی محلی و باستانی که به کمک دهل و سرنا نواخته می‌شود جشن می‌گیرند. در این زمان اغلب مراکز خرید و خیابان‌های اصلی شهر با نورپردازی‌های زیبا، موسیقی شاد و آواز، توجه مسافران و گردشگران غیربومی را به خود جلب می‌کنند.

یکی دیگر از آداب و رسوم اهالی کیش، فرهنگ حناکاری یا خالکوبی است که طرح‌های مختلف به کمک حنا روی دست، پا و یا صورت زنان کشیده می‌شود. این طرح های منحصر به فرد و فانتزی برای توریست‌ها هم بسیار جالب توجه است و بسیاری از آنها می‌خواهند تا به کمک زنان بومی جزیره، از این هنر برای رنگ بخشیدن به دست و صورت خود استفاده کنند.

در کیش هم مانند بسیاری دیگر از شهرها پخت سمنوی نذری جزو آداب مهم نوروز است! برای پخت این شیرینی، بعضی از زنان و دختران بومی جزیره دور هم جمع ‌می‌شوند و با بار گذاشتن دیگ‌های سمنو، آماده کردن این خوراکی مقوی و خوش عطر و طعم را آغاز می‌کنند. مادران و زنان میانسال هم تا صبح بالای دیگ‌های سمنو برای حضرت فاطمه (س) دعا می‌کنند، چرا که اعتقاد دارند این حضرت به شیرین‌تر شدن سمنو کمک می کند.

هنوز هم در محله‌های بسیار قدیمی جزیره، خانواده‌های بومی بر این باورند که اگر فردی در نوروز لباس تازه‌ای خرید، باید هم وزن آن خرما، برنج یا شکر را به عنوان صدقه به فقیران ببخشد. اگر نوروز را برای سفر به این جزیره انتخاب کنید، ممکن است که در زمان اجاره خانه در کیش یا اقامت در سوئیت کیش این سنت را که هنوز در میان بعضی از ساکنان رواج دارد، مشاهده نمایید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi