https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کشف آثار باستانی دوره اشکانی در گیلان

تاریخ ثبت : 22 دی 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  کشف آثار باستانی دوره اشکانی در گیلان
کشف آثار باستانی دوره اشکانی در گیلان کشف آثار باستانی دوره اشکانی در گیلان

در کاوش‌های باستان ‌شناسی انجام شده در روستای فیلده رودبار در استان گیلان آثار معماری مسکونی، بقایای کارگاهی و فرهنگی دوره اشکانی کشف گردید.

بهروز همرنگ، سرپرست هیئت باستان‌ شناسی فیلده و باستان‌ شناس اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی گیلان، در بیان جزئیات این کاوش‌ها گفت: این روستا با داشتن بقعه ای تاریخی در مرکز روستا و درختان پلاک‌گذاری‌ شده با عمر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال، یکی از شاخص‌ترین مراکز مذهبی تاریخی‌ شهرستان رودبار است که شناسایی آثار تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی، نقش مؤثری در معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گیلان خواهد داشت.
وی با اشاره به یافته‌های کشف شده در این کاوش، مانند: اجاق، تنورهای سفالی، قبور تاریخی، کوره پخت آجر، سفال‌ و فضاهای کارگاهی آهنگری، تصریح کرد: این یافته‌ها، تخصص‌های موجود در ادوار یاد شده را نشان می دهد و از نکات جالب‌ توجه، بدست آمدن سفال‌های مربوط به عصر اشکانی و ساسانی است که قابل تطبیق و مقایسه با آثار لایه‌های فوقانی تپه رستم آباد است. همچنین، هیئت باستان‌ شناسی روستای فیلده که حفاری برای تعیین حریم این روستای تاریخی را بر عهده دارد، تاکنون موفق به کشف و شناسایی بقایایی از معماری خانه‌های تاریخی با شالوده سنگی و لایه های فرهنگی با سفال های مربوط به قرن‌های اولیه تا میانه اسلامی شده است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi