https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

بهترین جاهای دیدنی یزد

تاریخ ثبت : 07 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  بهترین جاهای دیدنی یزد
بهترین جاهای دیدنی یزد بهترین جاهای دیدنی یزد

بهترین جاهای دیدنی یزد کجاست؟

یزد جزو اولین شهر تاریخی خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان قرار دارد. این شهر علاوه‌ بر کویری بودن، به دلیل داشتن آثار تاریخی بی‌شمار، همواره موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد.

بادگیرهای سر به فلک کشیده و مکان‌های تاریخی متعدّد، شهر تاریخی یزد را در فهرست جاذبه‌های گردشگری ایران قرار داده است. جاهای دیدنی یزد آن‌قدر متنوّع و زیبا هستند که از شمارش بیرون است. در ادامه به بخشی از اماکن دیدنی یزد و جاذبه‌های تاریخی آن، به‌اختصار می‌پردازیم.

بافت تاریخی یزد

مسجد جامع یزد؛ پربازدیدترین مکان گردشگری در یزد

مساجد جامع در هر شهر، نشان از تاریخ معماری آن شهر دارد. مسجد جامع یزد نیز یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که فضایی کاملاً ربّانی و متعالی دارد و در طول تاریخ به‌عنوان الگوی بسیاری از مساجد بوده است.

مسجد جامع یزد، قدیمی‌ترین نمونه معماری در قرن نهم هجری است که بنای گنبدخانه متعلّق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد به زمان شاهرخ و دوره تیموری برمی‌گردد. مطلبی که به تقدّس این مسجد می‌افزاید، آن است که برای تهیه خاک کاشی‌ها و خاک مصالح مسجد جامع از خاک کربلا و گلاب استفاده‌ شده است.

اگر قصد بازدید از این مکان گردشگری را داشتید، اتومبیل خود را بیرون از خیابان منتهی به مسجد پارک کنید و از قدم زدن در این خیابان و بافت تاریخی آن لذت ببرید. خیابان مسجد جامع مکان مناسبی برای خرید سوغات و صنایع‌دستی یزد به شمار می‌رود.

مسجد جامع یزد

باغ دولت آباد یزد؛ باغی با بلندترین بادگیر خشتی در جهان

 

باغ دولت‌آباد یزد به دلیل سر سبزی و سرشار بودن از درختان انگور، سرو، کاج و دیگر گونه‌ها، به باغ هزار درخت شهره است. این باغ با 260 سال قدمت و در مساحتی به وسعت ۶.۴ هکتار؛ یکی از 9 باغ ایرانی‌ است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است و شهرتی جهانی دارد.

باغ دولت‌آباد یادگاری است از دوره‌های افشاریه و زندیه که شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت‌آیین و تالار آینه، عمارت تهرانی و آب‌انبار دو دهانه است که درهای مشبّک، شیشه‌های رنگی و آب‌نماهای داخل عمارت اصلی، زیبایی خاصّی به آن بخشیده است.

باغ دولت آباد یزد

موزه آیینه و روشنایی (قصر آینه) یزد

معماری عمارت موزه و قصر آینه یزد، ترکیبی از سبک ایرانی و اروپایی است که به شکل منحصربه‌فردی درهم‌آمیخته‌اند. پنجره‌های قصر آیینه نیز به‌صورت مشبّک و با شیشه‌های رنگی هستند و درهای موزه هم چوبی‌اند. این عمارت زیبا یک سال پس‌ازآن‌که به موزه تغییر کاربری داد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه آینه یزد، مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های قدیمی، کتاب، سکّه، تمبر، اسلحه، انواع مختلفی از آینه‌ها، چراغ‌ها، انواع کبریت‌ها و اسلحه‌هاست که از جذّاب‌ترین بخش‌های موزه، بخش وسایل روشنایی آن می‌باشد که در آن انواع چراغ‌های پیه‌سوز، نصبی، آویزی، پایه‌دار، دستی، انواع شمع‌سوزها، نفت‌سوزها، گازسوزها و برق‌سوزها به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه آیینه و روشنایی یزد

زندان اسکندر یزد

مدرسه‌ ضیاییه یا زندان اسکندر، با قدمتی حدود هشت قرن، در دل خود رازهایی نهفته از دوران گذشته به یادگار دارد. این بنا در کنار دیگر آثار کهن و تاریخی شهر یزد، عهده‌دار حفظ تاریخ و فرهنگ کشور ایران و مردم این سرزمین خواهد بود. زندان اسکندر، همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، به زمان اسکندر مقدونی برمی‌گردد.

گنبد، شبستان، بادگیر و موزه، بخش‌های مختلف زندان اسکندر را تشکیل می‌دهند. گنبد مدرسه‌ ضیائیه، از خشت خام ساخته شده است و گچ‌بری‌های آن‌که با رنگ لاجوردی و طلایی تزئین شده‌اند؛ زیبایی را در عین سادگی برای این عمارت، به ارمغان آورده است.

در کنار زندان اسکندر، بقعه دوازده امام واقع شده است که لقب قدیمی‌ترین مکان دیدنی شهر یزد را به خود اختصاص داده است. قدمت این بنا به بیش از هزار سال برمی‌گردد.

زندان اسکندر یزد

آتشکده بهرام یا وَرهُرام یزد، نماد زرتشتیان یزد

آتشکده نام گونه‌ای از نیایشگاه‌های زرتشتیان است که در آن آتش در یک جایگاه ویژه دیده می‌شود. آتشکده، محل نگهداری آتش 1500 ساله زرتشتیان در شهر یزد است. روشن ماندن بی‌وقفه این آتش برای همه گردشگران جذّاب است.

آتشکده یزد دارای ارتفاعی حدود بیست متر از سطح زمین است و در حیاط بزرگی که درختان سرسبز کاج و سرو آن را پوشانده، واقع می‌باشد. نگاره‌های زیبا و سرستون‌های سنگی در این بنا توانسته است که به آن جلوه‌ای خاص ببخشد. یکی دیگر از ویژگی‌های آتشکده‌ها، حضور آب در کنار آن‌هاست؛ لذا در مجاورت ساختمان آتشکده یزد نیز، حوض آب مدوّری وجود دارد که برای تقدّس بخشیدنِ بیشتر به فضا به وجود آمده است.

در ایام نوروز صف‌های طولانی از گردشگرانی که مشتاق دیدن این آتش مقدس هستند، بیرون از آتشکده تشکیل می‌شود. بنابراین سعی کنید در ساعات اولیه روز از این مکان دیدنی یزد بازدید کنید.

آتشکده یزد

مجموعه امیرچخماق یزد؛ شاهکار قرن نهم

 

میدان امیرچخماق با معماری خاص و چشمگیری که دارد؛ از آن به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری یزد یاد می‌شود. امیرچخماق در طول زمان‌های مختلف، یکی از میدان‌های اصلی برای تجمع مردم یزد به شمار می‌آمده است.

این میدان یکی از زیباترین شاهکارهای معماری و کاشی‌کاری، متعلّق به قرن نهم هجری قمری است که مجموعه‌ای از بناهای مختلف ازجمله بازار، تکیّه، مسجد، دو آب‌انبار و یک بقعه را در خود جای داده است.

یکی دیگر از بخش‌های دیدنی این میدان، نخل بزرگ آن است که به نخل حیدری‌ها شهرت دارد. پیشینۀ این نخل به ۴۵۰ سال پیش می‌رسد. برخی این نخل را کهن‌ترین نخل جهان می‌دانند.

مجموعه امیرچخماق یزد

دخمه زرتشتیان (برج خاموش) یزد

نام دیگر دخمه زرتشتیان یزد، برج خاموشان یا برج سکوت است که در ۱۵ کیلومتری شهر یزد، روی یک کوه کم ارتفاع قرار گرفته است. دخمه زرتشتیان یکی از نشانه‌های آداب‌ورسوم کهن زرتشتی‌هاست که به مراسم تدفین مردگان آن‌ها مربوط می‌شود.

دخمه کوهی بوده که زرتشتیان مردگان خود را بر بالای آن قرار می‌دادند تا غذای کرکس‌ها شوند؛ زیرا آنان اعتقاد داشتند که خاک، پاک و مقدّس است و نباید با اجساد انسان، آلوده شود. در میان این کوه نیز چاهی قرار دارد که بعد از پاک شدن استخوان‌ها از گوشت و پوست، آن‌ها را درون این چاه می‌ریخته‌اند.

اگرچه دخمه‌های زرتشتیان در شهرهای دیگر نیز وجود دارد؛ امّا دخمه شهر یزد به دلیل قرارگیری در پایتخت مذهبی زرتشتیان، از بازدیدکنندگان بیشتری برخوردار است. همین موقعیت ویژه باعث شده تا موردتوجه قرار گیرد و در ردیف  یکی از مهم‌ترین اماکن دیدنی یزد قرار گیرد.

دخمه زرتشتیان یزد

خانه هنر یزد؛ نمایی 360 درجه به بافت تاریخی یزد

یکی از محله‌های قدیمی و خشتی یزد، محلۀ فهادان آن می‌باشد که با بافت تاریخی که دارد، اکثر دیدنی‌های شهر را در دل خود جای داده است. در لابه‌لای این آثار خشتی تاریخی، خانه‌ای قرار دارد که کمتر گردشگری آن را ندیده است؛ این خانه به خانه هنر یزد معروف می‌باشد.

خانه هنر یزد که در عمارتی تاریخی دایر شده، با نام خانه مهدی ملک‌زاده ثبت گشته است. جالب است بدانید چهار نسل از نسل ملک‌زاده، در این خانه می‌زیسته‌اند و هنوز بوی زندگی در خشت‌های آن جاری است.

قرار گرفتن این خانه در قلب بافت تاریخی و نزدیکی آن به جاهای دیدنی یزد، مانند مسجد جامع یزد و زندان اسکندر، سبب شده تا روزانه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری باشد.

خانه هنر یزد

موزه آب؛ جلوه ای از ارزش و اهمیت آب در تاریخ یزد

موزه آب یزد در یکی از خانه‌های قدیمی یزد به نام کلاهدوزها قرار گرفته تا به مردم نشان دهد آب در کویر چقدر اهمیّت دارد. پنج طبقه بودن این خانه تاریخی و گذشتن یک رشته کاریز صدها ساله از میان آن، از ویژگی‌های خاص این بنا به شمار می‌روند.

موزه آب یزد جایی است که در آن می‌توان آثار تاریخی مربوط به آب را شناخت. بیش از دویست شی تاریخی از وسایل کندن قنات، اسناد و مدارک قنات‌های اصلی یزد در این موزه نگهداری می‌شود. لوازم مختلف حفر قنات‌ها، کلنگ‌های ویژه کندن کاریز، چرخ چاه، لباس مقنّی، ابزار اندازه‌گیری حجم آب، ماکت چگونگی گردش آب قنات‌ها و وسایل تأمین روشنایی در قنات، ازجمله ادواتی هستند که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

قطعاً جاذبه‌های شهر یزد به این اماکنی که نام‌برده شد محدود نمی‌شود و آن‌ها فقط تعدادی از پربازدیدی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. در سفر به یزد از تماشای جاهای دیدنی در شهرستان‌های آن مانند نارین قلعه میبد، روستای خرانق، باغ پهلوان‌پور مهریز و... غافل نشوید.

موزه آب یزد

در سفر به یزد کجا اقامت کنیم؟

اگر بعد از خواندن این متن ترغیب شدید که به یزد سفر کنید، هتل‌های زیادی آماده ارائه خدمات به شما در این شهر هستند که هتل داد، هتل مشیرالممالک و هتل صفائیه از بهترین‌ها به شمار می‌روند. با مراجعه به صفحه هتل‌های یزد، شما می‌توانید قیمت تمامی هتل‌های یزد و امکانات آن‌ها را بررسی و مقایسه کنید و با کمک پشتیبان‌های آنلاین رادینا بهترین‌ها را انتخاب نمایید.

سفرهای رادینا برای بازدید از جاذبه‌های ذکرشده، تور یک روزه یزدگردی را تدارک دیده است که پیشنهاد می‌کنیم در آن شرکت کنید تا در کنار یک تورلیدر مجرب، از سفر به یزد لذت ببرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi