https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

تقدیم لوح آثار ثبت ‌شده در میراث‌ جهانی به رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی

تاریخ ثبت : 07 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  تقدیم لوح آثار ثبت ‌شده در میراث‌ جهانی به رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی
تقدیم لوح آثار ثبت ‌شده در میراث‌ جهانی به رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی تقدیم لوح آثار ثبت ‌شده در میراث‌ جهانی به رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی

لوح 3 اثر ثبت شده بافت تاریخی شهر یزد، چوگان و کمانچه ایرانی از سوی سفیر ایران در یونسکو به رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی کشور تقدیم شد.
لوح ثبت «بافت تاریخی شهر یزد»، «هنر ساختن و نواختن کمانچه» و «چوگان ‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» که در سال 1396 در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بود، از سوی احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو در جلسه ای با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، به علی ‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی تقدیم گردید.
معاون میراث‌فرهنگی در این خصوص تصریح کرد: با وجود دشواری‌هایی که در روند ثبت شهر یزد در فهرست جهانی یونسکو وجود داشت، این شهر تاریخی در 18 تیر 1396 تحت ‌عنوان یکی از اولین شهرهای خشتی جهان در چهل ‌و‌ یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.
همچنین وی افزود: از زمانی که آذربایجان، اسب قره ‌باغ را به ثبت جهانی رسانید، حساسیت‌ در مورد ثبت چوگان و کمانچه ایرانی افزایش یافت و با پیگیری‌های انجام شده، «هنر ساختن و نواختن کمانچه» و «چوگان‌ بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» در تاریخ 16 آذر 96 در فهرست ناملموس جهانی ثبت گردید.
معاون میراث‌ فرهنگی بیان کرد: تقدیم این لوح می‌تواند مقدمه برگزاری جشن برای رونمایی از لوح ثبتی این سه اثر باشد. از این رو، جشن مربوط به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، در بهار 1397 برگزار می گردد و برای جشن های مربوط به کمانچه و چوگان نیز باید با مرکز موسیقی ایران و فدراسیون چوگان هماهنگی‌هایی صورت پذیرد که تاریخ برگزاری این جشن‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.
احمد جلالی، سفیر ایران در یونسکو در این‌ باره مطرح کرد: با ثبت چوگان و کمانچه، تعداد آثار ایران در فهرست ناملموس یونسکو به 13 اثر و با ثبت شهر یزد، تعداد آثار ایران در فهرست ملموس یونسکو به 22 اثر رسیده است.
محمد حسن طالبیان خاطر نشان کرد: اصل لوح مذکور در موزه ملی نگهداری می‌شود و یک نسخه از تصویر آن به دستگاه‌ها و پایگاه‌های مربوطه ارسال خواهد گردید.

 


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi