https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

مراسم ویژه چهارشنبه سوری سفرهای رادینا

تاریخ ثبت : 10 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  ساعات ورودی اماکن  »  مراسم ویژه چهارشنبه سوری سفرهای رادینا
مراسم ویژه چهارشنبه سوری سفرهای رادینا مراسم ویژه چهارشنبه سوری سفرهای رادینا

چهارشنبه‌سوری به مفهوم جشنی آیینی است که متعلق به ایران‌زمین می‌باشد. دیاری که در پشت سر خود، فرهنگی غنی به همراه جشن‌های بس شورانگیز ویژه هرماه و هر فصل دارد تا که مبادا غبار غم بر چهره شاداب کس بنشیند. جشن‌هایی که جدا از غم‌زدایی تا حدی بیانگر دست‌یابی به آرزوها و سپاس از معبود بی‌همتاست برای این سفره گسترده خلقت دنیایی و یاری بندگان خود در هرلحظه و مکان.

از زمان پیش از شاهنامه تا ایامی نه‌چندان دور؛ ایرانیان برای پیشواز نوروز، جشن سوری به معنای «سرخی» برپا می‌کردند که اشاره‌ای به سرخی آتش دارد. گروهی متشکل از زنان و مردان به نام آتش‌افروزان، از شامگاه تا برآمدن خورشید 7 روز پیش از نوروز تا 2 هفته پس از نوروز با اجرای نمایش‌های خیابانی، دست‌افشانی، سرود شورانگیز و آتش‌افروزی بر روی بام‌های تمامی روستاها و شهرهای ایران به شاد کردن مردم پرداخته و پیام‌آور این جشن اهورایی بوده‌اند.

این آتش‌افروزی؛ نماد و بهانه‌ای برای گریزاندن سرما، فراخوانی گرما، هدایت درگذشتگان به خانه‌های خود، برپایی نور و مهر، چیرگی بر غم و برگشت نیروی نیکی و شادی می‌باشد که به همین دلیل در زمستان سرد و غم‌انگیز به پا می‌شده است.

آیین‌های چهارشنبه‌سوری عبارت‌اند از؛ قاشق زنی و کوزه شکنی، فال‌گوشی و گره‌گشایی، پخش آجیل مشکل‌گشا، حاجت‌خواهی از توپ جنگی مروارید، بوته افروزی و پریدن از روی آتش، دفع چشم‌زخم و بخت‌گشایی با کندر و خوشبو (اسفند)، قلیا سوختن، آش پختن برای بیمار، فال گرفتن با کوزه بولونی، رقص و پای‌کوبی و شادی، شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی به دور آتش و...

ازآنجایی‌که ما مردمان اصیل و پاک‌نژاد ایران‌زمین؛ هم چنان یاد اجدادمان را پاس داشته و پیرو سخنان نیک و آیین نیک‌خواهشان هستیم، تصمیم بر آن گرفته‌ایم تا محفلی صمیمی و هم‌شأن با این رسوم حکیمانه برپا کرده و باری دیگر افتخار آن را داشته باشیم که تک‌تک خطوط شادی را بر چهره زیبا مردمانمان حک کنیم.

در برنامه‌های این جشن؛ چای و شولی داغ اصیل یزدی که بس دل‌چسب است در این سخت سرمای زمستانی را به همراه میوه، شیرینی و شامی شاهانه نیز گنجانده‌ایم که در حین آن، اجرای موسیقی‌های زنده همچون موسیقی سنتی ایرانی و نوای خوش جنوبی را به نمایش گزارده و با آتش‌بازی و نورافشانی رنگین در مخمل الماس نشین کویر، شور و شعف این جشن را به اوج خود خواهیم رساند. باشد که در شاد نمودن ملت همیشه سرافرازمان سهمی کوچک داشته و نام رادینا را در ذهن مهربان مردممان خاطره ساز نماییم.

تمامی این زیبا مراسم در باغ رؤیایی ارم تفت برگزار و با پریدن از روی آتش سرخ، رو به پایان گزارده می‌شود. آتشی که در حین پریدن از آن، ترانه ویژه چهارشنبه‌سوری را به گوش هفت‌آسمان خواهیم رساند؛

زردی من از تو، سرخی تو از من

غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا

ای شب چهارشنبه، ای كلیه جاردنده، بده مراد بنده...

برای مشاهده تور چهارشنبه‌سوری 97 اینجا را کلیک کنید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi