https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

بهترین جاذبه های گردشگری مهریز

تاریخ ثبت : 19 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  بهترین جاذبه های گردشگری مهریز
بهترین جاذبه های گردشگری مهریز بهترین جاذبه های گردشگری مهریز

مهریز کجاست؟

مهریز، شهر تاریخ و طبیعت، از شهرستان‌های توریستی و جاذبه‌های گردشگری یزد می‌باشد كه در 30 کیلومتری شهر یزد قرارگرفته و با آثار تاریخی و طبیعی فراوان خود، در ایام نوروز بعد از مركز استان، افتخار بیشترین تعداد گردشگران نوروزی را به دست آورده است. بنا و نام شهر مهریز را به «مهرنگار» دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند. 

صنایع‌دستی مهریز شامل فرش‌های اصیل، سبدبافی، گیوه‌بافی و چاقوسازی می‌باشند که جزو سوغات مهریز به‌حساب می‌آیند.

در سفر به یزد پیشنهاد می‌کنیم یک نیم روز را به بازدید از  این باغشهر زیبا اختصاص دهید. در ادامه جاهای دیدنی مهریز را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

جاذبه های گردشگری مهریز

باغ پهلوان پور مهریز، مهم ترین جاذبه گردشگری مهریز

باغ پهلوان پور مهریز یكی از باغ‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مهریز می‌باشد که در دوره  قاجار بناشده و در سال ۱۳۹۰ به عنوان یكی از مجموعه باغ‌های ایرانی به ثبت یونسكو رسیده است. باغ پهلوان پور مهریز در حدود ۵۰ سال پیش از ترکیب دو باغ مجزای خانواده‌های پهلوان پور شکل‌گرفته که درنهایت به نام «علی پهلوان پور» تاجر نامدار مهریز مشهور گردیده است. باغ پهلوان پور مهریز از یک مجموعه ورودی متعلق به دوره زندیه (برج، اصطبل و كاهدان)، بناهای زمستان‌خانه، کوشک یا شربتخانه، سرایداری، آشپزخانه و حمام مربوط به دوره قاجاریه، تشکیل‌شده است. زیباترین بنای این باغ؛ كوشک یا شربتخانه در مركز باغ پهلوان‌پور می‌باشد كه دارای دو نیم‌طبقه و مساحت ۱۵۰۰ مترمربع است و شامل یک حوض‌خانه، تالار و چندین گوشواره می‌شود كه آب قنات حسن‌آباد نیز از زیر آن عبور كرده و وارد باغ می‌گردد. عمارت کلاه‌فرنگی هم ازجمله نفیس‌ترین بخش‌های این قسمت می‌باشد. در باغ پهلوان پور مهریز، 2 جوی آب رد می‌شود که درختان چنار سرسبز و تنومند، فضای اطراف آن را فراگرفته و زیبایی باغ را شکل داده‌اند. بنای زمستان خانه شامل اتاق‌های نشیمن، پستو و مطبخ می‌گردد، بنای سرایداری هم محل سکونت و کارگاه خدمه باغ بوده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به نوشته باغ پهلوان پور مهریز مراجعه کنید.

باغ پهلوان پور

روستای سریزد، روستایی 3000 ساله

روستای سریزد یا فرافر، یکی از باستانی‌ترین دیدنی‌های مهریز است که مجموعه‌ای از دروازه فرافر، کاروانسرا یا رباط کهنه، ارگ سریزد، رباط نو، کاروانسرای صفوی، مسجد جامع سریز، چاپارخانه و باغ آهو سریزد می‌باشدروستای سریزد یا فرافَرد (نام پیش از اسلام آن) یا ایساتیس، روستایی است که بعد از هجوم اعراب به‌کلی نابود شد و پس از دو قرن سکوت با نام سریزد سر برآورد و سپس در دوره سلجوقیان، ایلخانیان و صفویان به اوج خود رسید اما هم‌اکنون با دارا بودن گنبدهای آجری، بادگیر، یخچال‌های طبیعی و آب‌انبار تنها نقش یکی از جاهای دیدنی مهریز را ایفا می‌کند.

دروازه فرافر

ورودی این روستا یک دروازه 3000 ساله به نام فرافر می‌باشد که دیواری ترک‌خورده و آجری است و روزگاری دروازه پر رفت‌وآمدی بوده است. در مسیر بازدید روستای سریزد به کاروانسرای کهنه سریزد می‌رسیم که یک رباط خشتی و یادگار عهد صفوی است و در ایامی دور بر سر راه تجاری پررونق جاده ابریشم قرار داشته تا پناهگاه بی‌پناهان بیابان‌ها باشد.

دروازه فرافر یکی از اماکن دیدنی مهریز

ارگ سریزد، قدیمی ترین صندوق امانات بانکی ایران

با گذر از کاروانسرای کهنه سریزد، ارگ یا قلعه سریزد خودنمایی می‌کند. قلعه‌ای 3 طبقه از خشت و گل که ۷۷۹۰ متر وسعت دارد و متعلق به دوره ساسانیان می‌باشد. طبقه اول این ارگ؛ برای افراد کم‌بضاعت، طبقه دوم مناسب قشر متوسط و طبقه سوم خاص اعیان و اشراف بوده است. این قلعه عظیم با 2 درب اصلی و پشتیبان بیانگر جمعیت زیاد روستای سریزد درگذشته می‌باشد.

قلعه سریزد یک حصار بیرونی به ارتفاع ۶ متر با ۳ برج مدور، یک حصار داخلی به ارتفاع ۹ متر با ۶ برج دیده‌بانی و خندقی با عرض 6 متر و عمق 3 تا 4 متر دورتادور خود دارد. قلعه یا ارگ سریزد مهریز با 468 اتاق و حجره یکی از تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و انبار غلات و مواد غذایی در آن زمان بود. ارگ سریزد در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ سر یزد

رباط نو

رباط نو یا کاروانسرای صفوی سریزد، بنایی آجری و متعلق به دوره صفویه می‌باشد. این رباط، جایگاه بزرگان بوده پس به‌ناچار استوارتر و زیباتر بناشده است. مسجد جامع سریزد یکی دیگر از اماکن موجود در روستای سریزد می‌باشد که کتیبه‌ای قجری بر دیوار کاه‌گلی و تاریخی آن جلوه‌نمایی می‌کند. این مسجد در دوره‌های مختلف، بارها بازسازی گردیده است. بعد از تماشای مسجد جامع، چاپارخانه مربعی سریزد با قدمت عهد ساسانی و 4 برج دیدبانی اطرافش را می‌بینید که روزگاری محل تردّد کاروانیان و تاخت‌وتاز اسب‌های چاپاری بوده است. 

کاروانسرای سریزد مهریز

باغ آهو مهریز

باغ آهو سریزد اولین مركز پرورش آهو در ایران می‌باشد که در ابتدای جاده سریزد مهریز قرار دارد. این باغ‌وحش مجموعه ۳۵ هكتاری است که ۱۰۰ رأس آهو، ۳۷ رأس گوزن، ۵۰ رأس قوچ، میش و حدود ۱۲۰ نوع پرنده زینتی ازجمله کاسکو، طوطی كوتوله، طاووس مصری، فلامینگو، غاز كانادایی، قو مشکی، غاز وحشی اكراینی، مرغ شاخ‌دار و حیوانات دیگر در داخل آن نگهداری می‌شودباغ آهو سریزد، یک رستوران و کافی‌شاپ مجهز هم برای رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان این باغ دارد که می‌توانند ساعاتی در آن بنشینند و خستگی گشت‌وگذار را از تن به درکنند.

کاروانسرای زین الدین، تنها کاروانسرای مدور ایران

رباط زین‌‌الدین یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهریز می‌باشد که در ۶۰ کیلومتری شهر جهانی یزد قرار دارد. کاروانسرای زین‌الدین تنها و اولین بنای مدور ایران است که ازنظر استحكام و طراحی، فوق‌‌العاده دیدنی و بی‌نظیر می‌باشد. نام كاروانسرا، تركیبی است از دو کلمه مأخوذ پهلوی ساسانی «كاروان (کاربان)» به معنی جمعی از مسافران كه به‌صورت گروهی سفر می‌‌كنند و «سرای» به معنی خانه و مكان. کاروانسرای زین‌الدین یزد یکی از همان 999 کاروانسرای شاه‌عباسی است که توسط «زین‌‌الدین، گنجعلی‌خان زیگ حكمران كرمان» ساخته‌شده است. بنای آجری رباط زین‌الدین یزد، 5 برج در 17 قدمی تک‌تک دیوارهای 8 متری و بلندبالای کاروانسرا دارد که درب ورودی و اصلی آن، در طرف جنوب رباط می‌باشد. با گذر از هشتیِ کاروانسرای زین‌الدین، به حیاطی 12 ضلعی می‌‌رسیم كه اتاق‌های کاروانسرا را در دورتادور خود حفظ نموده است. در داخل این رباط، یک هتل سنتی زیبا هم ساخته‌شده که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اقامتی خاطره‌انگیز در این کاروانسرای زیبا به  صفحه کاروانسرای زین‌الدین مهریز مراجعه کنید.

کاروانسرای زین الدین (رباط زین الدین)

کوه ریگ مهریز، لذت کویر د رمهریز

کوه ریگ مهریز یکی از جذاب‌ترین تپه‌های شنی و جاذبه‌های طبیعی استان یزد می‌باشد كه در شهرستان مهریز قرارگرفته است. سالیان سال است که انبوهی از ماسه‌های تمیز و بدون خاک، در كنار كوهی بر روی‌هم به‌صورت تپه‌ای بسیار بزرگ انباشته‌شده و کوه ریگ مهریز را تشکیل داده‌اند تا مكان تفریحی ویژه‌ای را در دل کویر و با امکانات کویری، برای گردشگران این دیار فراهم نمایند. شن‌های نرمی که با گام گذاشتن  بر روی آن، آرامشی خاص نصیب آدمی می‌شود و هرچه بالاتر می‌رویم ریگ‌های آن، داغ و داغ‌تر می‌شوند ولی لایه‌های زیرین آن بسیار خنک و دل‌نشین است که خستگی را از وجودمان دور می‌کند. سالهاست که پزشکان، به بیمارانی که از درد مفاصل و رماتیسم رنج می‌برند، نشستن در این ریگ‌ها و درمان طبیعی را پیشنهاد می‌دهند.

کوه ریگ مهریز

چشمه و آبشار غربالبیز مهریز

چشمه و آبشار غربال‌بیز مهریز با مساحت 10 کیلومتری خود یکی از دو چشمه مهم استان یزد و از جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهریز می‌باشد که برخی، وجه‌تسمیه آن را از حالت جوشش آب در لابه‌لای سنگ‌ها و حفره‌ها می‌دانند و گروهی نیز، به علت وجود بافت اسفنج گونه و مشبک سطح زیرین دریاچه غربالبیز دانسته‌اند که در هر دو نظریه، حرکت آب به شیوه عبور از منافذ یک غربال استطبیعت و بنای کهن تاریخ غربالبیز به دوره اشکانیان برمی‌گردد که شاهد آن، تنوع در سبک معماری و گورستان یافت شده در این منطقه می‌باشدچشمه یا دریاچه غربالبیز، طبیعتی خوش آب‌وهوا در شهر تاریخی مهریز و کرانه ارتفاعات شیرکوه است که در فصل‌های پرباران، سرزنده می‌شود و همگان را برای گذران تعطیلات آخر هفته به سمت خود می‌کشاند.

چشمه غربالبیز مهریز

سفرهای رادینا برای بازدید از جاذبه‌های شهر تاریخی مهریز، تور گردشگری مهریز، زین‌الدین و سریزد را تدارک دیده است. شرکت در این تور را از دست ندهید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi