https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد

تاریخ ثبت : 10 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد
دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد

حاجب مرتاض پزشک معروف یزدی

حاجب مرتاض در سال ۱۳۱۰ در استان یزد متولد شد اما خانواده و اجدادش اصالتاً شیرازی هستند و برای تجارت از شیراز به یزد آمدند. پدرش «میرزا عزیز الله مرتاض» تاجر و وکیل بود که پس از آموزش در مدرسه دارالفنون، به تدریس زبان انگلیسی در دبیرستان کیخسروی یزد پرداخت.

حاجب مرتاض در سال ۱۳۲۹ شمسی برای ادامه تحصیل به تهران رفت و با رتبه 19 کنکور پزشکی، وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد

وی دوران 6 ساله دانشجویی خود را تحت نظر «پروفسور یحیی عدل» پدر جراحی ایران و دوره آموزش تخصص جراحی را در بیمارستان سینا به پایان رساند قابل‌ذکر است که در آن زمان، جراحی شامل تمام موارد جراحی می‌شد.

همسر دکتر حاجب مرتاض، خانم پروین دخت افشار دختر آقای افشار _مؤسس بیمارستان افشار_ می‌باشد و حاصل این ازدواج، 3 فرزند پسر و یک دختر است.

دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد

مرتاض، پزشکی با کوله باری از تجربه

دکتر مرتاض در سال ۱۳۴۰ بیمارستان ورشکسته بیمارستان گودرز یزد را با ۶۰ تختخواب مجدداً راه‌اندازی کرد و در آن زمان، دکتر حاجب مرتاض تنها پزشک یزد بود. وی در سال ۱۳۴۳ به‌قصد آموزش تکنیک جراحی استخوان مدرن و جراحی عمومی به آمریکا و انگلستان سفر کرد. سپس در سال ۱۳۵۰ زایشگاه لعل فیروز را با ۴۰ تختخواب احداث نمود.

دکتر مرتاض در سال ۱۳۵۵ بخش مجهز و پیشرفته مراد را با ۱۶۰ تختخواب راه افتتاح کرد و در سال ۱۳۶۴ به‌عنوان اولین رئیس دانشکده پزشکی علی‌ ابن ابی‌طالب، این دانشکده را راه‌اندازی نمود و به جلب پزشکان و اساتید معروفی همچون دکتر مستقیمی، دکتر رجحان و دکتر فرح شادان پرداخت. این دانشکده کم‌کم موردتوجه همگان قرار گرفت و همچنان به آموزش دانشجویان زیادی در زمینه دوره تخصصی و فوق تخصصی پزشکی می‌پردازد.

دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد

در سال ۱۳۸۲ دکتر حاجب مرتاض ، بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی مرتاض یزد را در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع افتتاح کرد که هم‌اکنون با ۱۲۴ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۲۰ نفر پزشک عمومی و ۵۶۰ نفر پرسنل در این بیمارستان مشغول به کار هستند و به درمان بیماران ایرانی و خارجی می‌پردازند.

دکتر حاجب مرتاض در سال 1390 شمسی، از سوی انجمن علمی جراحان عمومی ایران به‌عنوان جراح پیشکسوت انتخاب شد.

دکتر مرتاض احیاء کننده نظام پزشکی یزد


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi