https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

غذاهای سنتی یزد

تاریخ ثبت : 19 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  غذاهای سنتی یزد
غذاهای سنتی یزد غذاهای سنتی یزد

غذاهای سنتی شهر یزد؛ چشیدن مزه تاریخ

غذاهای سنتی شهر یزد، دریچه‌ای به‌سوی شناخت یک میراث جهانی و نمونه‌ای از خلاقیت و سازگاری مردمان این دیار تاریخی با طبیعت کویری یزد می‌باشد. مردمانی که فصول مختلف سال را با انواع غذاها و شیرینی‌‌های معروف یزدی سپری کرده و هرکدام را متناسب با رطوبت یا خشکی هوا تهیه و طبخ می‌‌کنند.

یکی از لذت‌های سفر به یزد، بعد از دیدن زیبایی و جاذبه‌های تاریخی یزد رفتن به رستوران‌های سنتی یزد و چشیدن غذاهای محلی و خوشمزه آن است که کسب تجربه آن بسیار لذت‌بخش و دل‌چسب می‌باشد و خاطرات شیرین سفر را دوچندان می‌کند.

طرز تهیه غذای خوشمزه یزدی

یزدی‌ها در آشپزی زیاد از ماست استفاده نمی‌کنند و به‌جای آن، کشک می‌ریزند؛ به‌خصوص در غذاهایی همچون آب‌دوغ‌خیار که اصولاً با ماست درست می‌شود، کشک را جایگزین ماست کرده‌اند. همچنین وجود چغندرهای حلقه‌ای سرخ‌شده در کشک و بادمجان یزدی‌ها نیز از دیگر سنت‌های آشپزی در این شهر می‌باشد که با خوردن آن می‌توان فهمید که یزد چه غذاهای سنتی خوشمزه‌ای دارد.

غذاهای سنتی شهر یزد

قیمه ‌نخود یزد

یکی از غذاهای سنتی استان یزد و محبوب‌ترین غذای یزدی‌ها، خورشت قیمه ‌نخود می‌باشد که طعم متفاوتی نسبت به خورشت قیمه معمولی دارد و زحمت طبخ آن نیز کمی بیشتر است. یزدی‌ها برای طبخ قیمه یزدی، این غذای سنتی کم‌نظیر، از گوشت گوسفند، نخود، رب‌ گوجه‌فرنگی، زعفران، لیموعمانی، سیب‌زمینی، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند.

غذاهای سنتی شهر یزد

خورشت به ‌آلو

از دیگر غذاهای محلی استان یزد باید به خورشت به‌آلو اشاره کرد که از ترکیب به و آلو، طعم ملس و ترش‌وشیرین جالبی به این غذای لذیذ می‌دهد و با عطر و بوی خوش خود، طرفداران زیادی را جذب کرده است. مردم استان یزد با ترکیب موادی همچون آلو، لپه، ران گوسفند یا گوساله، زردچوبه، روغن، زعفران، آب لیموترش، به، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، شکر، فلفل سیاه و زنجبیل این غذای خوشمزه و خوش‌عطر را فراهم می‌کنند.

غذاهای سنتی شهر یزد

قلیه کدو یزدی

قلیه‌کدو ازجمله غذاهای محلی و سنتی معروف یزد می‌باشد که با داشتن ویتامین‌‌هایی مانند E وC ، غذایی ضدسرطان و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. همچنین برای درمان سرماخوردگی و شیوع آنفلوانزا نیز بسیار کاربردی و مؤثر است. مواد اولیه این غذا شامل کدوتنبل (کدو حلوایی)، ماش، لوبیا قرمز، روغن، پیاز، دارچین، گردو، شکر، نمک، فلفل، زردچوبه و پودر نارگیل می‌شود.

غذاهای سنتی شهر یزد

کوفته لپه یزدی

کوفته لپه‌ یزدی یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد است که تفاوت‌های نسبتاً مشهودی با کوفته‌تبریزی دارد. این کوفته بسیار خوشمزه، از پرطرفدارترین کوفته‌های این استان می‌باشد. برای طبخ و تهیه کوفته لپه باید از لپه، گوشت چرخ‌‌کرده، زرشک، تخم‌مرغ خام و پخته، پیازداغ، رب‌ گوجه‌فرنگی، نمک و ادویه استفاده کرد.

غذاهای سنتی شهر یزد

کوفته نخودچی یا کوفته یزدی

ازجمله غذا‌های سنتی یزد که باید نوش ‌جان کرد، کوفته‌نخودچی است که نام دیگر آن، کوفته یزدی می‌باشد و طرفداران زیادی دارد. این خوراک خوشمزه از موادی نظیر گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز، سبزیجات معطر جعفری و شاه‌تره، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌شود و در بهترین رستوران‌های سنتی یزد نیز طبخ می‌شود.

غذاهای سنتی شهر یزد

آبگوشت گوجه بادمجان یا تماته بادمجان

آبگوشت گوجه بادمجان غذایی مرکب از بادمجان، ماهیچه گوسفندی، لپه، سیب‌زمینی، غوره، رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه، فلفل و نعناع خشک می‌باشد که در آخر به غذا اضافه می‌شود. اصولاً به همراه این غذای چرب و خوشمزه؛ نان، ماست، سبزی‌‌خوردن و انواع ترشی میل می‌شود.

غذاهای سنتی شهر یزد

کوفته هویج

کوفته هویج ازجمله کوفته‌‌های خوشمزه یزدی می‌باشد که از ترکیب هویج، گوشت چرخ‌‌کرده، رب گوجه‌فرنگی یا انار، سبزیجات معطر، پیاز و آرد به دست می‌آید.

غذاهای سنتی شهر یزد

کله گیپا

کله گیپا یا سیرابی، غذای یزدی‌ها است که علاوه‌بر یزد در سایر شهرهای مرکزی ایران نیز تهیه می‌گردد. برای طبخ این غذا؛ برنج، لپه، عدس، برگه زردآلو، آلبالو پودرشده یا زرشک و پیاز را داخل سیرابی تمیزشده می‌ریزند و پس از دوختن سیرابی، آن را در آب کله‌پاچه می‌پزند.

شهر یزد، شهر غذاهای خوشمزه و لذیذ است كه نمونه برخی از آن‌ها، در هیچ منطقه دیگری از ایران یافت نمی‌شود. كافیست سری به رستوران‌های سنتی یزد بزنید تا با منوی متفاوت و وسوسه‌برانگیز آن‌ها مواجه شوید و لذت صرف یک وعده ‌غذای خوش‌طعم را در این شهر تجربه كنید.

غذاهای سنتی شهر یزد

اگر قصد اقامت در یزد و رزرو هتل سنتی در بافت تاریخی شهر یزد را دارید، هتل سنتی یزد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید. ضمن این‌كه می‌توانید با شركت در تور کویر یزد یا تور یزدگردی رادینا به دیدن سایر جاذبه‌های تماشایی این شهر كهن بروید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره غذاهای سنتی یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi