https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

خوشمزه های یزدی

تاریخ ثبت : 19 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  خوشمزه های یزدی
خوشمزه های یزدی خوشمزه های یزدی

میان وعده های یزدی

نان کُپُک، لَتیر و نان خشک سنتی ازجمله نان‌هایی است که صبح‌ها در سفره یزدی‌ها به چشم می‌خورد و در فصول سرد سال نیز ارده‌شیره و حلواارده سفره را پر می‌کند. چای و نبات در کنار قند یزدی هم که از واجبات سفره صبحانه یزدی‌هاست.

پنج‌شنبه‌ها، بوی نان سوروک در کوچه‌های یزد می‌پیچد و به آسمان می‌رود تا خیراتی برای رفتگان و به‌نوعی تسکین قلب بازماندگان باشد. 

هندوانه، انار، رب انار، عرقیجات گیاهی، گیاهان دارویی، ترکیب تخته‌ای توت خشک و گردو و... از دیگر علایق غذایی یزدی‌هاست که هرکدام برای فصل خاصی استفاده می‌شود.

 

خوشمزه های یزدی

فِلّه

فِلّه، ساده‌ترین غذای یزدی‌هاست که در ابتدای بهار با شیر آغوز گوسفند یا گاو (اولین شیر ترشحی پس از زایمان) تهیه می‌گردد به این‌گونه که؛ یزدی‌ها، شیر آغوز را می‌جوشانند که پس از سرد شدن به حالت فرنی درآمده و آن را میل می‌کنند. در روزگار گذشته، این غذا بر سر سفره‌های هفت‌سین نیز وجود داشته است.

کشک خیار

کشک خیار، غذای مخصوص روزهای گرم یزد است. اولین کار برای تهیه این غذای ساده؛ شستن کشک خشک، خیساندن و ساییدن آن است سپس چند عدد خیار رنده شده با درجه درشت، نعنا، گردوی خردشده و کشمش به آن اضافه می‌کنند. این غذا بسیار خوش‌طعم است و گاهی به‌عنوان پیش‌غذا نیز استفاده می‌شود.

خوشمزه های یزدی

مُشتوک

مُشتوک، نام میان‌وعده یزدی‌هاست که از مخلوط نان خشک کوبیده سنتی، گردوی نیم‌کوب شده، پنیر رنده شده، پیاز و زیره تهیه می‌شود سپس با مقداری آب، آن را به شکل خمیر گلوله‌ای درآورده و مصرف می‌کنند.

خوشمزه های یزدی

نان سوروک

نان سوروک، یک نان‌روغنی است که بیشتر در پنج‌شنبه‌ها و برای خیرات درگذشتگان آماده می‌شود. برای تهیه این نان از آرد نان سنگک، تخم گشنیز، گیاه گل‌رنگ، آب، مایه‌خمیر، روغن کنجد، شکر و نمک استفاده می‌شود.

خوشمزه های یزدی

ماقوت

ماقوت؛ دسر خوشمزه‌ای است که نشاسته، گلاب، شربت، آب و گاهی زعفران در تهیه آن به کار می‌رود و با خلال پسته و بادام تزیین می‌شود.

خوشمزه های یزدی

فالوده یزدی

پالوده یا فالوده یزدی یکی از دسرهای خنک و خوشمزه یزدی است که در سراسر یزد با استفاده از نشاسته، گلاب، شکر و آب آماده می‌شود. تفاوت فالوده یزدی با نوع شیرازی آن در شکل نشاسته و استفاده از سیاه‌دانه به هنگام سرو آن می‌باشد.

خوشمزه های یزدی

در نوشته غذاهای سنتی یزد، غذاهای بومی شهر یزد و طرز تهیه آن را به شما معرفی می‌کنیم.

در هنگام اقامت در شهر جهانی یزد می‌توانید از تور یزدگردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خوشمزه‌های یزدی با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi