https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

تاریخ ثبت : 03 مرداد 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام
دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

زندگی نامه محمد حسین پاپلی یزدی

محمدحسین پاپلی یزدی جغرافیدان، نویسنده و محقق ایرانی است که متولد اسفند ۱۳۲۷ خورشیدی در شهر یزد می‌باشد. وی بعد از دیپلم گرفتن، در مهرماه 1346 به دانشگاه مشهد رفت و پس از طی دوره‌ای 4 ساله، با اخذ مدرک لیسانس جغرافیا فارغ‌التحصیل شد. خدمت سربازی‌اش را نیز در گروه جغرافیای دانشگاه مشهد گذراند و از دی‌ماه 1350 به‌طور رسمی به استخدام دانشگاه مشهد درآمد.

دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

رزومه علمی آقای دکتر محمد حسین پاپلی یزدی

دکتر محمدحسین پاپلی یزدی در سال 1355 به پاریس رفت و در رشته کارتوگرافی با پایان‌نامه «حمل‌ونقل داخلی ایران» موفق به دریافت فوق‌لیسانس شد. سپس در سال 1357 دانشجوی دوره دکتری دانشگاه سوربن گردید. محمدحسین پاپلی یزدی، دکترای جغرافیا و اقلیم‌شناسی؛ اولین کسی بود که رساله دکتری اتا (دولتی) جغرافیا در دانشگاه‌های فرانسه را نوشت و به پیشنهاد هیأت ژوری و پروفسور دوپلانول، تز ایشان به‌صورت کتاب چاپ شد. همچنین کار در دانشگاه سوربن نیز به او پیشنهاد گردید ولی دکتر پاپلی یزدی ترجیح داد به ایران برگردد و عضو پیوسته مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه C.N.R.S بشود.

دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

فعالیت های دکتر پاپلی یزدی

دکتر پاپلی یزدی، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات جغرافیایی را در سال 1365 به‌عنوان تنها «مجله علمی پژوهشی خصوصی جغرافیای کشور» بنیان نهاد و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول آن می‌باشد. از این مجله تاکنون، بیش از 1300 مقاله علمی پژوهشی در رشته‌های مختلف جغرافیا و علوم وابسته به آن، منتشر شده است.

دکتر پاپلی، در سال 68 - 1367 با هدف مدیریت پروژه اطلس ایران به مدت 18 ماه به پاریس رفت و در سال 1370 مدرس دانشگاه سوربن فرانسه شد. وی یک سال بعد به دعوت دانشگاه می جی ژاپن، عازم آنجا شد.

جناب پاپلی در سال ۱۹۹۶ میلادی (1375 شمسی) به‌عنوان عضو اصلی کمیسیون 10 نفره جغرافیای فرهنگی انجمن جغرافیدانان جهان انتخاب گردید و اولین ایرانی می‌باشد که جایزه انجمن جغرافیای فرانسه را دریافت کرده است. وی همچنین مدافع تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی است و احداث راه‌آهن سراسری در بین کشورهای مسلمان پیشنهاد وی می‌باشد.

دکتر محمدحسین پاپلی یزدی در سال 1380 نیز با درجه استادی به دانشگاه تربیت مدرس تهران پیوست و 5 سال بعد به درخواست خود بازنشسته شد.

دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

آثار دکتر پاپلی یزدی

دکتر پاپلی یزدی، آثار زیادی دارد که برخی از آن‌ها به‌عنوان منبع آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته جغرافیا معرفی شده است.

گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، نظریه‌های توسعه روستایی، نظریه‌های شهر و پیرامون، مجموعه مقالات همایش بین‌المللی رویکرد فرهنگی به جغرافیا، جغرافیا بستری برای گفتگوی تمدن‌ها، شاه‌عباس و پینه‌دوز، خاطرات شازده حمام: گوشه‌ای از اوضاع اجتماعی شهر یزد و... چندی از آثار دکتر پاپلی می‌باشد.

دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

سمت ‌ها و عناوین دکتر پاپلی

ازجمله سمت‌ها و عناوین دکت پاپلی یزدی عبارت‌اند از؛ معاون بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، دبیر اجرائی سمینار بین‌المللی جغرافیای جمهوری اسلامی، عضو کمیته برنامه‌ریزی جغرافیا در ستاد انقلاب فرهنگی، عضو کمیته ملی اقلیم ایران، رئیس پژوهشکده امیرکبیر، رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران و...

جوایز

دکتر پاپلی از افتخارات کشورمان می‌باشند که تاکنون جوایز زیادی دریافت کرده‌اند؛ همچون جایزه (J.MOROT)  فرانسه برای کتاب کوچ‌نشینی در شمال خراسان، جایزه اول طرح‌های دانشگاه در اولین جشنواره فردوسی، تقدیرنامه چهره ماندگار توسط سازمان ثبت‌احوال کشور و...

دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

تعریف جهان سوم از نظردکتر پاپلی یزدی 

ازنظر دکتر پاپلی یزدی: «جهان سوم جایی است که هر کس بخواهد مملکتش را آباد کند، خانه‌اش خراب می‌شود و هرکس بخواهد خانه‌اش آباد باشد باید در تخریب مملکتش بکوشد.»

معرفی کتاب خاطرات شازده حمام اثر دکتر محمد حسین پاپلی یزدی

دکتر محمدحسین پاپلی یزدی علاوه بر کتب و مقالات ارزنده، یک کتاب چهارجلدی با عنوان «خاطرات شازده حمام» نوشته که در جلد اول و دوم آن به بیان خاطرات کودکی، نوجوانی و عاشق شدن‌های خود پرداخته و همچنین سرگذشت انسان‌هایی را به تصویر کشیده که با تلاش و همت خود به همه‌چیز رسیده‌اند و نیز از انسان‌هایی می‌گوید که در همین دنیا، سزای اعمال زشت و پلیدشان را دیده‌اند.

دکتر پاپلی یزدی ؛ شازده حمام

دکتر پاپلی یزدی در این زمینه، بسیار با مهارت و باریک‌بینی به مسائل مهم اطراف توجه کرده و زندگی خود و مردم را به زیبایی بیان کرده است .

یک نمونه از خاطرات تأثیرگذار این کتاب؛ شرح زندگی خانمی است که در یک‌قدمی تباهی و فساد، از خداوند کمک می‌خواهد و خدای مهربان نیز او را نجات می‌دهد .


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi