https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

ستاره پنجم هتل های یزد جهانی هنوز خاموش است

تاریخ ثبت : 11 مرداد 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  ستاره پنجم هتل های یزد جهانی هنوز خاموش است
ستاره پنجم هتل های یزد جهانی هنوز خاموش است ستاره پنجم هتل های یزد جهانی هنوز خاموش است

شهر یزد این نگین کویری ایران که به‌تازگی به ثبت جهانی رسیده، برخلاف سلیقه بازار هنوز هتل 5 ستاره ندارد. شهر یزد به‌عنوان بیست‌ودومین اثر تاریخی ایران در یونسکو به ثبت رسید که این رویداد منجر به موردتوجه قرار گرفتن این شهر در سطح ایران و جهان شده است. اگرچه جاذبه‌های گردشگری ایران که تاکنون در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، بسیار باشکوه و حائز اهمیت هستند؛ اما نیاز است به شهرهای تاریخی توجه ویژه داشت.

ازاین‌رو مهم‌ترین گام پیش روی مسئولین شهر یزد این است که از فرصت طلایی ایجادشده بیشترین بهره را ببرند و زیرساخت‌هایی مهیا نمایند تا متناسب با نیاز گردشگرانی باشد که به این شهر تاریخی سفر می‌کنند.

بازار داغ گردشگری در یزد

جای بسی خوشحالی است که تعداد علاقه‌مندان به سفر به یزد رو به افزایش است. به‌طوری‌که در سال 1393 دوازده هزار و سیصد نفر از این نگین کویری بازدید کرده‌اند و پس از طی 2 سال با بیش از 9 برابر رشد، تعداد گردشگران این شهر کهن به  صد و سیزده هزار نفر رسیده است. بااین‌حال شهر تاریخی یزد نسبت به شهرهایی چون شیراز و اصفهان در زمینه گردشگری هنوز نوپا است. در کنار جذابیت‌های تاریخی و آسمان زیبای کویری‌اش، همسایگی با شهرهایی چون شیراز و اصفهان و کرمان، این شهر را در فهرست شهرهای موردعلاقه مسافران قرار داده و این موقعیت جغرافیایی باعث شده که یزد در مسیر ترانزیت گردشگری واقع شود و فرصت بسیار مناسبی جهت جذب گردشگر به این شهر به وجود آمده است.

در شهر تاریخی یزد چند هتل وجود دارد؟

در حال حاضر 300 واحد اقامتی در شهر یزد فعال هستند که ظرفیت اقامت 5000 واحد تخت را ایجاد کرده‌اند. از میان 42 هتل موجود در شهر یزد تنها 6 هتل توانسته‌اند 4 ستاره دریافت کند و متأسفانه هنوز هتل 5 ستاره‌ای در این شهر به بهره‌برداری نرسیده است. اگرچه در سال‌های اخیر اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به دلیل تجربه‌ای به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و در پی ایجاد این تقاضا، تعداد قابل‌توجهی از این اقامتگاه‌ها وارد چرخه اقامت گردشگران یزد شده اما به دلیل ماهیت کیفیت خدمات درخواستی از سوی بخش قابل‌توجهی از بازار گردشگران، جای هتل‌های 5 ستاره در شهر جهانی یزد کماکان خالی است.

آیا در دل یزد، هتل 5 ستاره ای خواهد درخشید؟

با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در هتل منابع مالی زیادی را می‌طلبد، نیاز است که سرمایه‌گذارهای خارجی را وارد گردونه ساخت‌وساز هتل نمود. علی‌رغم درخواست سرمایه‌گذاران برای احداث هتل‌های 5 ستاره در شهر یزد تاریخی، این درخواست‌ها به دلیل مواجه با محدودیت‌هایی در منابع مالی بی‌پاسخ رها شده‌اند؛ البته یکی از این درخواست‌ها عملی شده و با توجه به روند و پیشرفت موجود، احتمالاً تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهرهای جهانی با هتل های 5 ستاره

جالب است بدانید پیش از ثبت جهانی یزد، تاکنون تنها 8 شهر دیگر در سراسر جهان در فهرست شهرهای جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. نکته قابل‌توجه این است که در حالی شهر جهانی یزد فاقد هتل 5 ستاره است که حدود 70 درصد از شهرهای تاریخی جهان با هتل‌های 5 ستاره هم از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند که عبارت‌اند از: شهر تولدو در اسپانیا (3 هتل 5 ستاره)، شهر سوکره در بولیوی (2 هتل 5 ستاره)، شهر رباط در مراکش (6 هتل 5 ستاره)، احمدآباد در هند (10 هتل 5 ستاره)، مکنس در مراکش، ویگان در فیلیپین، آیوتا در تایلند (1 هتل 5 ستاره)، تروگیر در کرواسی (19 هتل 5 ستاره).

هتل های 5 ستاره ایران در کدام شهرها واقع شده اند؟

در ایران، ده،ها هتل 5 ستاره وجود دارد که شهرهایی چون مشهد، تهران و جزیره کیش بیشترین تعداد هتل‌های 5 ستاره را دارند. از مجلل‌ترین این هتل‌ها می‌توان هتل درویشی مشهد، هتل اسپیناس تهران و هتل داریوش کیش نام برد. شهرهایی چون تبریز، اصفهان، شیراز هم از عمده شهرهایی هستند که با هتل‌هایی 5 ستاره از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

هتل های 5 ستاره در ایران چه امکاناتی دارند؟

هتل‌های 5 ستاره در ایران باید خدماتی ویژه را به گردشگران ارائه بدهند. این هتل‌ها متعهد هستند:

در 24 ساعت شبانه‌روز مسافران را پذیرش کنند، کارکنان آن‌ها مسلط به زبان انگلیسی باشند، خدمات فروشگاهی داخل هتل ارائه دهند، با صبحانه‌های سرد و گرم به همراه انواع نوشیدنی و کیک و نان از میهمانان پذیرایی کنند، گردشگران بتوانند از خدمات ورزشی نظیر استخر، سونا، جکوزی و سالن بدن‌سازی استفاده کنند، امکان تبدیل ارز به ریال و بالعکس در داخل هتل را  فراهم کنند و با معماری زیبا و منحصربه‌فرد خاطره خوبی را برای مسافران به یادگار بگذارند.

هتل های 5 ستاره در دنیا چه امکاناتی دارند؟

بر اساس استانداردها هتل‌های اروپایی 5 ستاره باید موارد زیر را برای میهمانان خود انجام دهند:

به هنگام ورود میهمانان با رعایت تشریفات به‌خصوص به ایشان گل یا هدیه اهدا نمایند، در 24 ساعت شبانه‌روز خدمات پذیرش میهمان را انجام دهند، لابی با مبل‌های مجلل داشته باشند، در پارکینگ هتل خدمه پارک اتومبیل و انجام سایر تشریفات حضور داشته باشند، در رستوران‌های هتل خدمات شبانه‌روزی داشته باند، در تمامی اتاق‌ها گاوصندوق قرار دهند و غیره.

البته نوع خدمات در نقاط مختلف دنیا متفاوت است مثلاً هتل‌های ۵ ستاره ایالات‌متحده معمولاً اتاق‌های مجلل و فضایی مدرن دارند؛ درحالی‌که در بیشتر کشورهای اروپایی، در هتل‌های ۵ ستاره خدماتی چون سرویس اتوی رایگان و خوش‌آمد گویی با گل یا هدیه ارائه می‌شود که از مجلل‌ترین آن‌ها می‌توان از هتل بورلی هیلز لس‌آنجلس و هتل ریتز پاریس نام برد.

در پایان لازم به ذکر است که فارغ از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرها، هتل‌ها یکی از نمادهای مدرنیته و تمدن شهرها بوده که حتی در درازمدت می‌توانند به یک جاذبه گردشگری مبدل شوند. هر چه شهرها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی توسعه‌یافته‌تر باشند، انواع گردشگری ازجمله گردشگری تجاری و گردشگری با سلایق ویژه پررونق‌تر خواهد شد و به‌تناسب آن تعداد هتل‌های موردتقاضا افزایش یافته و خدمات مطلوب‌تری را به گردشگران خود عرضه می‌کنند. امروزه به‌سختی شهری را می‌توان یافت که مطابق با استانداردها تعریف بشود اما فاقد هتل‌هایی با کیفیت بالا باشد.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi