https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

ثبت ملی روش های سنتی زرگری یزدی

تاریخ ثبت : 13 دی 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  ثبت ملی روش های سنتی زرگری یزدی
ثبت ملی روش های سنتی زرگری یزدی ثبت ملی روش های سنتی زرگری یزدی

فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی یزد، از به ثبت رسیدن روش های سنتی زرگری یزدی در فهرست آثار ملی کشور در دسته آثار ناملموس خبر داد.
فاطمی تصریح کرد: بررسی و مطالعه پیرامون آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در راستای ثبت ملی، تهیه شناسنامه های فنی و موارد دیگری نظیر ثبت بافت های تاریخی، آثار منقول و غیر منقول فرهنگی – تاریخی و نیز میراث معنوی و طبیعی از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی به شمار می رود.
وی ضمن اشاره به حوزه میراث ناملموس، گفت: تمامی بازی های محلی، آداب و رسوم، مراسم های خاص مذهبی و غیر مذهبی و همچنین فنون و رشته های متفاوت صنایع سنتی و دستی که مربوط به گذشته اند و اکنون به شیوه سنتی صورت می گیرند و یا در معرض خطر فراموشی می باشند، در این حوزه مطالعه و بررسی می شوند.
مدیر کل میراث فرهنگی یزد افزود: از جمله فنونی که در قالب شیوه های سنتی زرگری یزدی به صورت جداگانه در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شده اند، عبارتند از: نحوه ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی، ساخت زنجیر هل ملیله یزدی، شیوه ساخت زنجیر کلافه ای، ساخت زنجیر هِل و گُل یزد و هنر ساخت دست بند اشرفی یزدی؛ که از این رو با ثبت شدن این آثار زرگری، تاکنون تعداد 78 اثر تاریخی و فرهنگی در حوزه میراث ناملموس از استان یزد ثبت ملی شده است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi