https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

مسجد جامع اردستان در فهرست ثبت جهانی یونسکو

تاریخ ثبت : 16 آبان 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  مسجد جامع اردستان در فهرست ثبت جهانی یونسکو
مسجد جامع اردستان در فهرست ثبت جهانی یونسکو مسجد جامع اردستان در فهرست ثبت جهانی یونسکو

پرونده درخواست برای ثبت جهانی مسجد جامع اردستان در استان اصفهان، در یونسکو_سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد_ پذیرفته شد.

این مسجد تاریخی، در مرکز محله محال اردستان واقع شده که از کهن‌ترین مساجد ایران است. البته مسجد جامع مذکور، قبلاً معبد یا آتشکده بوده و هلاکو خان مغول در قرن هفتم هجری قمری که به غارت و کشتار ساکنان شهر پرداخته، این بنا را به صورت نیمه ویران درآورده است. مسجد اولیه، دارای صحن مرکزی (میانسرا)، شبستان، دیوار خشتی محصور کننده و سردر بوده است.

علیرضا غیور، فرماندار شهرستان اردستان گفت: این مسجد، نخستین مسجد دو طبقه در تاریخ اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام می باشد که در سال ۵۵۳ هجری قمری، بنا گردیده و در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین؛ این مسجد قدیمی، چهار دوره تاریخی ساسانیان، آل بویه، سلجوقیان و صفویه را پشت سر گذاشته و به دستور ابوطاهر حسین ابن غالی بن احمد و توسط استاد محمود اصفهانی بنا شده و از ساز‌ه هایی نظیر: آجر، خشت، گچ و چوب در ساخت این مسجد بهره گرفته شده که شامل بخش های مختلفی همانند: آب انبار، بازارچه، حسینیه، کاروانسرا، مدرسه علوم دینی و حمام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان ، در این زمینه گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور به استناد پژوهش‌های انجام گرفته، این مسجد جامع را واجد شرایط ثبت جهانی تشخیص داده و بعد از بروز‌رسانی طرح مطالعات آن، در سال ۱۳۹۲، به عنوان یک اثر تاریخی جهانی به سازمان یونسکو پیشنهاد داده است.

در ادامه وی چنین بیان کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته در سال جاری، یونسکو، مسجد جامع شهرستان اردستان را در نوبت فهرست ثبت جهانی اعلام کرده و تصمیم بر آن شده تا ارزیاب‌های آنان در آینده ای نزدیک، از این بنا بازدید داشته باشند.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi