https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کشف شهر باستانی اشکانی ـ ساسانی در پس کرانه های خلیج فارس

تاریخ ثبت : 25 آبان 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  کشف شهر باستانی اشکانی ـ ساسانی در پس کرانه های خلیج فارس
کشف شهر باستانی اشکانی ـ ساسانی در پس کرانه های خلیج فارس کشف شهر باستانی اشکانی ـ ساسانی در پس کرانه های خلیج فارس

شهری باستانی به نام کران (Koran)، در شهرستان مهر، واقع در پس‌کرانه‌های خلیج فارس کشف شد. قدمت این شهر تاریخی به دورۀ اشکانی و ساسانی تا قرون میانۀ اسلامی می رسد.

احمد سرخوش، سرپرست گمانه‌زنی محوطۀ حریم تل پیر هَرج، با اشاره به انجام مطالعات به روش باستان‌شناسی landscape گفت: ابتدا تصاویری هوایی که سال‌های گذشته توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسطح تهیه شده بود، فراهم گردید؛ سپس قبل از انجام عملیات میدانی، تصاویر هوایی به دقت بررسی و ارزیابی شد. البته؛ یک نکته لازم به ذکر است که هرچند امروزه بسیاری از عارضه‌های مشهود در تصاویر قدیمی دیگر وجود ندارد، اما یک عارضه دایره‌ای شکل، در کنار رودخانه مهران دیده شده است.

وی افزود: در تصاویر مرتبط با این عارضه، حتی پلان ساختمان‌ها به ‌راحتی قابل تشخیص است و برای درک بهتر موقعیت منطقه، با استفاده از یک پرندۀ نقشه ‌بردار، آن محدوه و پیرامونش کاملا عکس‌برداری شده است. مجموع این تصاویر از وجود چندین پشتۀ ‌متصل به ‌هم خبر می دهند که پس از بررسی این عکس‌ها، ارزیابی زمینی صورت گرفته و محل تمام پشته‌ها به وسیله  GPS ثبت گردیده است. بنا به گفتۀ این باستان‌شناس، این پشته‌ها در واقع از یک مجموعۀ شهری بزرگ خبر می‌دهند که بر اساس آثار سطحی، قدمتشان به ادوار اشکانی _ ساسانی تا قرون میانه اسلامی باز می گردد.

او در ادامه تصریح کرد: متون و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که شهر «کُران»، یکی از مهم‌ترین شهرهای پس‌کرانه‌ای سیراف محسوب می‌شده و در دوره تاریخی اشکانیان و ساسانیان، مقر شاهزادگان محلی پارس بوده است.

سرخوش، با اشاره به ثبت ملی تعدادی از پشته‌های این شهر افزود: متأسفانه بخش‌های زیادی از این محوطۀ بزرگ هنوز ثبت نشده و هر روزه قسمت هایی از آن، بر اثر عملیات عمرانی توسعۀ شهری، روستایی و کشاورزی تسطیح می‌شود.

 


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi