https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کشف تزیینات چند صد ساله ی کاخ عالی قاپو از زیر گرد و غبار

تاریخ ثبت : 27 آبان 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  کشف تزیینات چند صد ساله ی کاخ عالی قاپو از زیر گرد و غبار
کشف تزیینات چند صد ساله ی کاخ عالی قاپو از زیر گرد و غبار کشف تزیینات چند صد ساله ی کاخ عالی قاپو از زیر گرد و غبار

 

 کاخ عالی قاپو، یکی از مهم ترین بناها و معماری های اصفهان است و هر ساله گردشگران بسیاری از این سازه نفیس و زیبا دیدن می کنند. این کاخ تاریخی، در واقع ورودی دولتخانه صفوی بوده و در ضلع غربی میدان نقش جهان، روبروی مسجد شیخ لطف الله ساخته شده است. بنایی باشکوه و دیدنی که به نگارگری و نقاشی های رضا عباسی، مینیاتوریست و هنرمند معروف عصر صفوی شهرت دارد.

فریبا خطا بخش، مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام، از کشف تزییناتی جدید بر روی ستون های کاخ عالی قاپو که توسط گروه تحقیق و پژوهش پایگاه میدان امام (ره) بدست آمده، خبر داد و گفت: با کشف تزیینات ستون‌ نگاره‌های ایوان عالی‌ قاپو، تثبیت و حفاظت لایه‌های باقی‌مانده تزیینات، در دستور کار قرار گرفته است.

البته علاوه بر کشف تزیینات ستون های عالی قاپو، چندی پیش هم در حین مرمت دیوارهای ایوان، مرمت‌گران از لایه‌های پنهان نقاشی‌های متعلق به اوایل دوران صفوی خبر داده اند و همین نکته باعث شد تا عملیات مرمت نقاشی دیوارهای ایوان، با ظرافت خاصی صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: ایوان ۱۸ ستونی عالی قاپو، بارها مورد مرمت و استحکام بخشی قرار گرفته که این کشفیات جدید، بر اهمیت و زیبایی سازه ها افزوده است. کاخ عالی قاپو در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده و نیز به همراه مجموعه میدان امام، در اردیبهشت ۱۳۵۸ به ‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi