https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

موثرترین روش برای مقابله با توهم باهوشی

تاریخ ثبت : 13 شهریور 1399 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  موثرترین روش برای مقابله با توهم باهوشی
موثرترین روش برای مقابله با توهم باهوشی موثرترین روش برای مقابله با توهم باهوشی

(معرفی کتاب توهم باهوشی1، ترجمه دکتر میثم شکری ساز)

انسان به دلیل اینکه نیروی تعقل دارد، فکر می کند که همه کارهایش منطقی و درست است. اما آیا واقعا اینطور است؟ اگر اینطور باشد، پس چرا بسیاری از ما وقتی به عقب بر می گردیم از بعضی از کارهایی که انجام داده ایم و یا تصمیماتی که در گذشته گرفته ایم، احساس پشیمانی می کنیم؟ حتی گاهی به این نتیجه می رسیم که چقدر اشتباه عمل کرده ایم. این موضوع ریشه در یک مسئله دارد و آن باور غلطی است که نسبت به خود داریم و خودمان را موجودی منطقی می دانیم که جهان را به شکل واقعی آن می بیند.
باور صحیح در مورد این موضوع اما چیز دیگری است. باور صحیح این است که ما مثل بقیه قریب می خوریم و این موضوعی است که در واقع در طول زندگی ما را سالم نگه می دارد. ما انسان ها در بسیاری موارد موجوداتی متوهم هستیم که توهم باهوشی داریم. کتاب توهم باهوشی نوشته دیوید مکرینی به همین موضوع می پردازد. توهم باهوشی را دکتر میثم شکری ساز به فارسی ترجمه کرده است و در آن توضیح داده می شود که چطور باورهای غلط به دلیل نوع عملکرد ذهنی که داریم ما را به اشتباه می اندازد و دچار توهم باهوش بودن می کند.

دکتر شکرساز

باورهای غلط ذهنی با ما چه می کنند؟

با وجود اینکه علم روانشناسی در حال پیشرفت است و امروزه آگاهی ما نسبت به انسان و عملکرد ذهن و مسائلی از این دست نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته، اما در بیشتر موارد علت رفتارهای مختلفی که در موقعیت های گوناگون انجام می دهیم یا تصمیماتی که می گیریم به درستی مشخص نیست. ما انسان ها یاد گرفته ایم که برای توجیه رفتارها و تصمیمات خود داستان های مختلفی بسازیم که چرا برای مثال رژیم لاغری خود را ادامه ندادیم. این داستان ها تا جایی ادامه دارد که حتی گاهی شخصیت های داخل داستان را هم عوض می کنیم، بدون اینکه حتی متوجه این موضوع باشیم که چنین کاری کرده ایم. شاید اختراع وسایل و روش های مختلف و زیادی که انسان در طول تاریخ برای داشتن زندگی بهتر انجام داده است، باعث شده دچار توهم باهوشی شود.
فقط کافی است به اطراف خود نگاهی بیندازیم، دور و بر ما پر است از وسایلی که برای زندگی راحت تر درست کرده ایم و همگی نشان می دهد که انسان باهوش است. اما با وجود همین باهوشی و اختراع اتومبیل، برای اکثر ما پیش می آید که سوئیچ اتومبیل را جا بگذاریم. در حال حرف زدن هستیم، اما ناگهان فراموش می کنیم که چه می خواستیم بگوییم. چاق می شویم با وجود اینکه هم رژیم غذایی و هم مواد خوراکی سالم در دسترس داریم و هم از مضرات چاقی آگاه هستیم. حتی در ذهن باهوش ترین افراد هم همیشه افکاری پیدا می شود که باعث گمراهی آنها می شود.
موضوع اصلی کتاب توهم باهوشی نوشته دیوید مکرینی که دکتر میثم شکری ساز آن را به فارسی ترجمه کرده است، همین موضوع را بررسی می کند که در ذهن همه ما فکرهای پایه ای هست که بر اساس آنها تصمیم گیری می کنیم. ذهن انسان پر از افکاری است که به لحاظ نظری درست هستند اما در عمل داستان فرق می کند و این افکار  عملی نیستند. از بین رفتن این افکار یا به عبارتی باورها را متوجه نمی شویم و دوست داریم که همیشه حق با ما باشد و خودمان را همیشه یک فرد باهوش بدانیم.

دکترشکرساز
 
کتاب توهم باهوشیی این موضوع را اینطور تعریف می کند که افکار شناختی، کشف ها و طرز فکرهای منطقی غلط بوده و همگی بخشی از ذهن ما هستند که فقط در شرایط ایده آل به ما کمک می کنند. اما مسئله این است که شرایط زندگی ما متاسفانه همیشه ایده آل نیست. طرز فکر شناختی از الگوهای قابل پیش بینی افکار و رفتارها تشکیل شده که باعث می شود ریشه تصمیم گیری های غلط است. همه انسان ها از همان آغاز تولد با این طرز فکر و دید اشتباه به دنیا می آیند و به همین دلیل است که متوجه آنها نمی شویم.
واقعیت این است که ما انسان ها همه چیز را نمی دانیم و زمانی که با موضوعی روبرو می شویم که اطلاعات ما در مورد آن ناقص باشد، فقط دلایلی را سر هم می کنیم و بر در نهایت تصمیم می گیریم. این دلایل را بر اساس همان طرز فکرهای قبلی که در ذهن داشته ایم، می گیریم که حتی گاهی این طرز فکرهای غلط نتیجه رویا پردازی هستند و اساسا ریشه در هیچ منطق یا واقعیتی ندارند. به همین دلیل است که منطق خوب را در جای غلط استفاده می کنیم و در بعضی مواقع درست بر عکس این موضوع عمل می کنیم.
در هر یک از صفحات کتاب توهم باهوشی با موضوعاتی جدیدی روبرو می شویم که شاید تا قبل از آن هیچ اطلاعی در مورد غلط بودن آن نداشته ایم و با خواندن این کتاب است که متوجه اشتباه بودن بسیاری از باورهای خود می شویم. خواندن کتاب توهم باهوشی باعث می شود تا خودمان را با دیدی متفاوت تر ببینیم . متوجه شدیم که توهم باهوشی داریم بدون اینکه واقعا باهوش باشیم. تصمیم گیری های سریع ، کشفیات و باورهای غلط باعث می شود تا در روبرو شدن با واقعیت گمراه شده و تصمیمات اشتباه بگیریم. شاید در نگاه اول این موضوع چندان خوشایند به نظر نرسد که متوجه شویم توهم داریم و واقعا آنقدر هم باهوش و منطقی نیستیم، اما اصلا جای نگرانی نیست، چرا که انسان با شناخت بیشتر نسبت به خود و عملکرد ذهن حال بهتری پیدا خواهد کرد و در نتیجه تصمیمات و رفتارهای درست تری خواهد داشت.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi