https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

یزد شهر ملی زیورآلات سنتی شد

تاریخ ثبت : 18 دی 1399 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  یزد شهر ملی زیورآلات سنتی شد
یزد شهر ملی زیورآلات سنتی شد یزد شهر ملی زیورآلات سنتی شد

در نشست اخیر استاندار یزد با وزیر میراث فرهنگی، نتیجه پیگیری 2 ساله مسئولان این استان جهت معرفی و ثبت زیورآلات سنتی یزد به ثمر نشست و نام این شهر ثبت جهانی شده، به‌عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی ایران معرفی شد.

سید مصطفی فاطمی؛ مدیركل میراث فرهنگی یزد با اشاره به بررسی روند زرگری در استان و وضعیت طلا و جواهر، مس، نقره و سنگ‌های زینتی یزد، بیان كرد: استان یزد از دیرباز جزو مراكز اصلی زرگری و استخراج و قالب‌گیری طلا بوده و بخش مهمی از اقتصاد مردم نیز به این حرفه تعلق داشته؛ به‌طوری كه بسیاری از زرگران استان‌های دیگر هم جهت قالب‌گیری طلاهای خود به یزد سفر می‌كرده‌اند.

وی نقش هنرمندان یزدی را در به ثمر رسیدن این اقدام، مؤثر عنوان كرد و گفت: هدف اداره میراث فرهنگی معرفی هنر زرگران و فعالان حوزه طلا و جواهر استان بوده كه با ثبت اسم یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی، گامی در راستای ثبت جهانی شهر در این حوزه برداشته شده است.

مدیركل میراث فرهنگی یزد ضمن تشكر از کارشناسان حوزه صنایع دستی، پژوهشگران تدوین پرونده، اتحادیه صنف زرگران و همچنین شهرداری یزد جهت تلاش برای ثبت این اتفاق خوب، ابراز امیدواری كرد كه طلای یزد با طراحی‌های منحصربه‌فرد و عیار بالای خود، به‌عنوان برند اصلی صنایع دستی این استان مطرح شود و رونق بیشتری پیدا كند.

در این جلسه همچنین علیرضا ثواچه؛ مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به اختصاص اعتبار 400 میلیون ریالی شهرداری برای جمع‌آوری اطلاعات جامع از میراث ناملموس یزد در كمتر از 1 سال، ثبت پرونده ملی طلا و زیورآلات یزد را موفقیتی مهم خواند و گفت: این پرونده شامل تاریخچه و قدمت شهر و استان یزد، اطلاعاتی از داده‌های آماری منطقه و نیز آمار مربوط به حوزه تولید زیورآلات سنتی اعم از کارگاه‌های بزرگ و کوچک، صنعتگران فعال و پیشکسوتان می‌باشد و گزارشی از وضعیت بازارچه‌های موقت و دائمی، فروشگاه‌های صنایع دستی، شرکت‌ها و مؤسسات تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی، میزان صادرات، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و... را نیز ارائه می‌دهد.

ثواچه نقش فرهنگ‌سازی و آموزش را در حوزه گردشگری و صنایع دستی، بااهمیت دانست و افزود: اقدامات دیگری هم در زمینه ترویج و توسعه زیورآلات سنتی یزد صورت گرفته كه شامل كسب اطلاع از مراکز آموزشی و دانشگاه‌های مرتبط، شناسایی و اصلاح طرح‌ها، طراحی و نمونه‌سازی محصول، دریافت نشان مرغوبیت بین‌المللی، ثبت مهر اصالت ملی، تولید فیلم و محتوای آموزشی و المان‌های شهری، تدوین استاندارد ملی و... می‌باشد.

لازم به ذكر است كه طبق پیشنهاد استاندار یزد در جلسه مذكور، شهرستان بافق به‌عنوان قطب دست‌بافته‌های حصیری و شهر شاهدیه نیز به‌عنوان شهر ملی نساجی سنتی درنظر گرفته شده كه با آماده‌شدن پرونده آن‌ها، گفت‌وگوها جهت ثبت ملی این 2 شهر نیز آغاز خواهد شد.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi