https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

ضرورت مسدودسازی خیابان نظامیه ابرکوه

تاریخ ثبت : 07 بهمن 1399 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  ضرورت مسدودسازی خیابان نظامیه ابرکوه
ضرورت مسدودسازی خیابان نظامیه ابرکوه ضرورت مسدودسازی خیابان نظامیه ابرکوه

اگر خیابان نظامیه ابركوه مسدود نشود، مناره‌های تاریخی این شهر به‌زودی فرو می‌ریزد؛ این خبر را رئیس میراث فرهنگی ابركوه اعلام كرد و گفت: باوجود تصویب شورای ترافیک ابركوه مبنی‌بر مسدودسازی خیابان نظامیه، این اقدام همچنان صورت نگرفته كه علاوه‌بر افزایش احتمال تخریب این سازه‌های تاریخی، جان عابران را نیز در معرض خطر قرار داده است.

«حمید مشتاقیان» با اعلام این خبر عنوان كرد: جابجایی مناره ضلع شرقی و همچنین سنگین شدن آن موضوع خطرناكی است كه باوجود ارتعاشات ناشی از تردد وسایل نقلیه مخصوصاً موتورسیكلت‌ها، هر لحظه از شبانه‌روز احتمال تخریب و ریزش مناره‌ها را به دنبال خواهد داشت.

مشتاقیان با اشاره به پیگیری 7 ماهه موضوع مسدودسازی خیابان نظامیه جهت حراست از میراث ارزشمند این خیابان و تصویب نهایی آن پس از ارائه دلایل و مستندات منطقی، بیان كرد: توقف رفت‌وآمد در خیابان نظامیه و اطراف مناره‌ها جهت حفظ جان شهروندان نیز ضرورت دارد و باتوجه به تصویب آن در خردادماه سال جاری، میراث فرهنگی با حضور فرماندار وقت یزد درخصوص عواقب جبران‌ناپذیر اجرا نشدن این مصوبه هشدار داده است.

وی به قدمت دیرینه مناره‌ها از دوره ایلخانی اشاره كرد و افزود: تنها درصورت مسدودسازی خیابان نظامیه می‌توان این یادگار تاریخی و باارزش را حفظ كرد كه این امر هم نیازمند اعتبارات مناسب و نیروی انسانی كافی می‌باشد؛ لذا مسئولان مربوطه باید امكانات لازم را جهت حفظ، ترمیم و بازسازی مناره‌های ابركوه اختصاص دهند.

باید خاطر نشان کرد که پروژه مرمت اضطراری این بنا در تیرماه ۹۹ به صورت پیمانی آغاز شده و تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.

همچنین لازم به ذكر است كه مناره‌های نظامیه با قرارگیری بر یک سردر بلند، روایتگر احداث مجموعه‌ای شامل مسجد، مدرسه و بازار توسط «نظام‌‌الملک ابرقویی» در دوران ایلخانیان می‌باشد؛ مجموعه‌ای كه پس از تخریب در اثر زلزله، تنها این دو مناره را به یادگار گذاشته است. مناره‌های تاریخی ابركوه در خیابان نظامیه با كاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ و نوشتار كوفی کلمات «الله اکبر»، 9 مرداد سال 1312 به عنوان دومین اثر تاریخی و زیبای استان یزد در فهرست میراث ملی كشور به ثبت رسیده است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi