https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

یزد در یک نگاه

تاریخ ثبت : 29 فروردین 1400 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  یزد در یک نگاه
یزد در یک نگاه یزد در یک نگاه

اگر تاکنون به یزد سفر نکرده اید، فرصت بازدید از بخشی قابل توجهی از تاریخ و فرهنگ ایران را از دست داده اید. یزد از قدیمی ترین سکونت گاه ها در ایران محسوب می شود که تاریخ سکونت در آن به هزاره سوم پیش از میلاد رفته است. از اولین سکونتگاه ها در استان یزد می توان به مهرپادین (مهریز)، فهرشان، پهره (فهرج)، خورمیش، ارد (اردکان)، شواز، قلاع موبدان (میبد)، طرنج، عقدا و اشکذر اشاره کرد. اما یزد (به معنای پاک) به عنوان محلی پاک و مقدس و در جایگاهی بالاتر از این شهرها شناخته می شد. زرتشتیان یزد بر طبق آیین و رسومات خود، هر ساله مراسم مختلفی را روزهای مشخصی از سال برگزار می کنند که همیشه برای گردشگران جالب توجه بوده است. اگر به دنبال سفر به یزد با بلیط هواپیما تهران یزد هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر به معرفی این شهر بپردازیم.

جغرافیای یزد

این شهر با شهرهای اردکان، اشکذر، تفت، مهریز و بافق همسایه است. میانگین ارتفاع این شهر از سطح دریا، حدود 1200 متر است. شهر یزد به عنوان یک شهر کویری شناخته می شود، اما چرا؟ میانگین بارندگی سالانه در این شهر، با میانگین سالانه کمتر از 100 میلی متر می باشد و نوسان دما در شب و روز (چه در تابستان و چه زمستان) نیز زیاد می باشد.

فرهنگ یزد

شهر و استان یزداز قدیمی ترین سرزمین ها در ایران شناخته می شده است واز گذشته، گذرگاه و مقصد بسیاری از افراد در سفرها بوده است. بسیاری از افراد امروز نیز از شهرهای بزرگ ایران مثل مشهد، با خرید بلیط قطار مشهد یزد، به این شهر سفر می کنند. موقعیت خاص این شهر مثل صعب العبور بودن راه ها، محدودیت منابع آبی و... باعث کمتر شدن میزان تجاوز ها و جنگ ها در این منطقه می شده است و این موضوع باعث ثبات فرهنگی این شهر بوده است. مهر و آناهیتا، ایساتیس و هخامنشی و زندان اسکندر و برج و بارو و کهن دژهای بزرگ و عظیم و پناهگاههای متعدد موبدان و سران ساسانی و بناهای بعد از اسلام مثل مساجد و امامزاده ها و مزارها و... نشانگر فرهنگ و تمدن مردم یزد در دوره های مختلف تاریخی بوده است.

مردم یزد، زبان فارسی را گویش خاص خود سخن می گویند و از واژگان خاص خود استفاده می کنند. زرتشتیان نیز از گذشته تا به امروز، در میان خود، به زبان نیاکان خود سخن می گویند.

عاشورا در یزد

رسم و رسومات مردم یزد

غالب مردم یزد پیرو دین اسلام مذهب تشیع هستند. به همین جهت بسیاری از رفتارها و کنش های فرهنگی یزد تحت تاثیر اعتقادات مردم آن می باشد. در بسیاری از مناسبت های مذهبی شیعه، مردم یزد حضور قابل توجهی دارند.

آیین و مراسم مختلف زرتشتیان نیز جذابیت های خاص خود را برای بسیاری از مسافران دارد. برای مثال در زمینه ازدواج، مراسم مختلف طبق قواعد خود برگزر می شود. خواستگاری، وکیل پرسان، گواه گیران، عروس کشان و پاتختی از جمله این مراحل است. جشنهای مفصلی موسوم به گاهنبار ها، نوروز جمشیدی و مراسم پنج روز پایان سال، روز تولد آشو زرتشت پیامبر ایران و باستان و جشن سده یا جشن بزرگداشت آتش اهورا از جمله جشن های معروف و شناخته شده زرتشتیان می باشد.

یکی از قدیمی ترین مراسم سوگ و عزا در شهر یزد آیین نخل برداری است که سالیان درازی است که در این شهر انجام می شده است. نخل بزرگ و تزیین شده، در دهه اول محرم و دهه آخر صفر توسط مردم عزادار بلند می شود و مانند کشتی به حرکت در می آید. جند دوری در میدان نخل می چرخد و سپس به محل اولیه نگهداری خود بر می گردد. در حین این مراسم نیز روضه خوانی، سینه زنی و عزاداری نیز انجام می شود.

صنایع دستی یزد

صنایع دستی به صنایعی گفته می شود که با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام کار به کمک دست و ابزارهای سنتی دستی انجام می شود. صنایع دستی یزد بیانگر ذوق هنری و خلاقیت مردم یزد است. اگر بخواهیم بعضی صنایع دستی در یزد را نام ببریم باید به قالی، قالیچه، گلیم، مخمل، زری، چادر شب، دستمال، مرس ریزه جیم، قناویز، اجرامی، شمد، ترمه، پرده، زیلو، روفرشی، کرباس، بقچه، لنگ، کیسه حمام، خورجین، پتو، سفال، سرامیک، حصیر، کاشی و گیوه و... اشاره کرد.

اگر به دنبال سوغات در یزد هستید، علاوه بر صنایع دستی شناخته شده در این شهر، باید به انواع شیرینی جات خاص این شهر اشاره کنیم شیرینی هایی مثل مانند باقلوا، قطاب، لوز نارگیل، لوز پسته، پشمک، نان برنجی و حاجی بادام و...

باغ دولت آباد

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری یزد

یزد به عنوان نخستین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی دنیا شناخته می شود. همه چیز در کنار هم جمع شده است تا مسافران و گردشگران یزد با یک شهر تاریخی رو برو باشند. از جمله آثار و بناهای تاریخی، طبیعی و فرهنگی یزد می توان به این موارد اشاره کرد: چشمه‌ آب‌گرم مرتضی‌علی، آبشار دره‌ گاهان، قنات زارچ، ساباط‌ های یزد، حمامِ خان (گرم‌ خانه‌ نور)، آب‌انبار شش بادگیر، خانه‌ لاری‌ها، دخمه‌ زرتشتیان، مدرسه‌ ضیاییه (زندان اسکندر)، باغ دولت‌آباد، موزه‌ آینه و روشنایی، آتشکده‌ ورهرام (بهرام)، موزه‌ یزد، مسجد امیر چخماق، مسجد جامع کبیر یزد، غار شگفت یزدان و...

 

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi