https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

۷ مورد از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران که باید از آن‌ها بازدید کرد!

تاریخ ثبت : 14 شهریور 1400 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  ۷ مورد از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران که باید از آن‌ها بازدید کرد!
۷ مورد از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران که باید از آن‌ها بازدید کرد! ۷ مورد از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران که باید از آن‌ها بازدید کرد!

شهرهای ایران هرکدام خانه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده‌اند که هرکدام نشانگر معماری و سبک زندگی مردم آن منطقه است. این خانه‌های تاریخی بخاطر معماری اصیل و فضای گرمی که دارند، از ایده‌آل‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. در این مقاله با چند مورد از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران آشنا می‌شوید.

خانه‌های تاریخی در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. دیوارهای آجری قدیمی، درهای چوبی و پنجره‌های مشبک رنگی، حوض‌ آبی رنگ وسط حیاط با ماهی‌های قرمز و گلدانهای شمعدانی دورتادورش، هرکسی را به بازدید از این خانه‌ها علاقمند می‌کند. فضای گرم و معماری دلنشین این خانه‌ها حس نوستالژی خاصی را به همراه دارد که تجربه‌ی آن در زندگی شلوغ شهری امروز بسیار آرامش‌بخش است. علاوه بر این، خانه‌های تاریخی بخاطر معماری خاص و ترکیب رنگ‌های شاد و زنده، مکان بسیار مناسبی برای عکاسی هستند. در این مقاله از جاباما می‌خواهیم ۷ مورد از جذاب‌ترین و خاص‌ترین خانه‌های تاریخی در ایران را معرفی کنیم تا در سفرهایتان از آن‌ها بازدید کنید و عکس‌های جذاب و رنگارنگ بگیرید.

خانه موزه مدرس در تهران

در دل محله‌ی قدیمی امام‌زاده یحیی، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران قرار گرفته که اتفاقات تاریخی بسیاری را به خود دیده است. این خانه که زمانی محل زندگی و فعالیت‌های سیاسی و مذهبی سید حسن مدرس بوده است، امروزه به موزه‌ای تبدیل شده که در آن می‌توانید اشیاء قدیمی خانه و اسناد و مدارک بسیاری از اواخر دوران قاجار را مشاهده کنید. این خانه‌ی قاجاری که به سبک معماری سنتی ایرانی ساخته شده است، فضای بسیار گرم و دلنشینی دارد و شامل سه حیاط مرکزی، یک حوض‌خانه و چندین اتاق مجزا می‌باشد. حیاط اصلی خانه با حوض آبی رنگی که در وسطش قرار گرفته، محل بسیار مناسبی برای عکاسی است، مخصوصا اینکه این حیاط در زمان مرمت مسقف شده و نور آفتاب شدید در آن نمی‌تابد. در یکی از اتاق‌های طبقه‌ی زیرین خانه، شربت‌خانه‌ای دایر شده که در آن می‌توانید چند دقیقه‌ای بنشینید و شربتی خنک یا چای داغی بنوشید! در این شربت‌خانه قفسه‌ی کتاب کوچکی هم وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید و با تاریخ تهران قدیم آشنا شوید.

خانه ملاباشی در اصفهان

خانه ملاباشی اصفهان

خانه‌ ملاباشی در سال‌های اخیر بخاطر تزئینات شگفت‌انگیز و پر زرق و برقش بسیار سروصدا کرده است. این خانه‌ی قاجاری آنقدر با ظرافت و دقت تزئین شده که هر گوشه‌اش دنیایی از هنر و شگفتی را در خود جای داده است. عمارت ملاباشی دارای دو بخش جداگانه است که هرکدام از یک ساختمان و حیاط تشکیل شده‌اند. در هنگام ورود به حیاط بیرونی، ساختمان کوچکی را می‌بینید که با اینکه مخصوص خدمه‌ی خانه است، پنجره‌ها و نمای بسیار زیبایی دارد. بعد از آن از طریق راهرویی وارد ساختمان اصلی و سپس حیاط مرکزی می‌شوید. شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، آینه‌کاری دیوارها، گچ‌بری‌های خاص و وسایل قدیمی اتاق شاه‌نشین خانه به قدری شکوهمند است که به محض ورود هرکسی را محو تماشای خود می‌کند. اگر در ساعات میانی روز به بازدید این خانه بروید، قادر خواهید بود تابش نورهای رنگارنگ آفتاب بر روی فرش‌های اصیل اتاق شاه‌نشین را ببینید و عکس‌های جذابی ثبت کنید. حیاط اصلی خانه هم بخاطر نقاشی‌های قاجاری دیوارها، حوض مستطیل شکل و درختان کاج بلندش برای بازدیدکنندگان بسیار جالب است. در سفرتان به اصفهان، بازدید از این خانه‌ی تاریخی را فراموش نکنید.

خانه آقازاده در ابرکوه

شاید نام ابرکوه را به خاطر سرو کهنسال ۴۵۰۰ ساله‌اش شنیده باشید، اما این شهر کویری جذابیت‌های تاریخی دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها، خانه‌ تاریخی آقازاده است. این خانه‌ی قاجاری که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از زیباترین و باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی ایران است و معماری خانه‌های کویری ایران را به بهترین شکل نشان می‌دهد. عمارت آقازاده دو بادگیر دارد که به طرز شگفت‌انگیزی باعث خنک شدن هوای داخل خانه می‌شوند. بادگیر بزرگ خانه که ۱۸ متر ارتفاع دارد و در دو طبقه ساخته شده است، یکی از خاص‌ترین بادگیرهای ایران به شمار می‌رود. از آنجا که این خانه متعلق به یکی از اهالی ثروتمند ابرکوه بوده، سرتاسر خانه با عناصر معماری اصیل ایرانی تزئین شده است. زیباترین بخش خانه، قسمت کلاه فرنگی است که سقف آن با مقرنس‌کاری هنرمندانه‌ای تزئین شده است. خانه‌ی آقازاده امروزه کاربرد اقامتی هم دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند در اتاق‌های مجلل آن اقامت کنند و در ایوان بزرگ رو به حیاط خانه شام میل کنند.

خانه مهینستان راهب در کاشان

وقتی اسم خانه‌های تاریخی کاشان می‌آید، ذهن همه فورا به سمت خانه‌ی طباطبایی‌ها و خانه‌ی بروجردی‌ها می‌رود. اما این شهر کویری خانه‌های تاریخی زیبای بسیاری را در خود جای داده است که هرکدام معماری ویژه‌ و متفاوتی دارند. خانه‌ی مهینستان راهب که در دوران قاجار ساخته شده است، چند سال پیش به طور کلی مرمت شد و به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار گرفت. این خانه با گچ‌کاری‌هاری رنگی دیوارهای دورتادور حیاطش، گلکاری‌های زیبا و حوض مستطیلی شکل بزرگی که تصویر عمارت را در خود منعکس می‌کند، فضای بسیار صمیمی و دلنشینی دارد که هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد. عمارت مهینستان راهب در دو طبقه ساخته شده و توسط بادگیری به سبک معماری کویری ایران خنک می‌شود. فراموش نکنید که در سفرتان به کاشان حتما به این خانه‌ی تاریخی سری بزنید. در صورتی که در سفر به استان اصفهان یا هر شهر دیگری از ایران پهناور نیاز به اقامتگاه داشتید، با مراجعه به www.jabama.com/stays به راحتی و آنلاین می‌توانید جای مورد نظر خود را پیدا و رزرو کنید.

خانه هنر یزد

خانه هنر یزد

شاید بیشترین تعداد خانه‌های تاریخی ایران در محله‌های قدیمی یزد جا شده باشد. کوچه پس کوچه‌های کاهگلی یزد پر از خانه‌های قدیمی با معماری خاص کویر است که بازدید از هرکدام از آن‌ها وقت و انرژی بسیاری می‌برد. اما اگر به خانه‌ هنر یزد سری بزنید و به پشت‌بام آن بروید، می‌توانید کل محله‌ی قدیمی یزد را در یک نگاه ببینید و از منظره‌ی بادگیرها و گنبدهای فیروزه‌ای یزد لذت ببرید. خانه هنر یزد چند سالی هست که بخاطر منظره‌ی شگفت‌انگیز پشت‌بامش بسیار معروف شده و بسیاری از مسافران برای عکاسی به این خانه سر می‌زنند. البته در پشت‌بام این خانه کافه‌ای هم وجود دارد که جذابیت آن را دو چندان می‌کند. لذت دیدن منظره‌ی شهر قدیمی یزد و نوشیدن فنجانی قهوه را در سفر بعدیتان به یزد از دست ندهید. یک ویژگی منحصربه‌فرد شهر یزد وجود بافت تاریخی و هتل‌های زیبایی است که تقریبا هیج کجایی از دنیا نمونه ندارد. اگر دوست داشتید چند شبی را در این هتل‌های بی‌نظیر بمانید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای خود و عزیزانتان خلق کنید حتما به www.jabama.com/hotels مراجعه کنید. در این صفحه فهرستی از بهترین هتل‌های یزد و ایران قابل مشاهده و رزرو است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi