https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

باغ علی نقی خان تفت

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های تفت  »  باغ علی نقی خان تفت
شهر : تفت
آدرس : تفت، خیابان ساحلی، انتهای كوچه بهنور
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی

به دیدار یكی دیگر از باغ‌های بزرگ تفت، باغ قاجاری «علی‌نقی خان» می‌رویم.

باغ علی نقی خان تفت

گشت و گذار در باغ علی نقی خان، باغی قاجاری

موقعیت كنونی باغ علی‌نقی خان تفت در شهرستان تفت می‌باشد و در خیابان ساحلی، محله دهنو قرار گرفته است.
قبل از وارد شدن به  باغ علی‌نقی خان، بهتر است که طرح كلی آن را به چهار بخش تقسیم كنیم: فضای هشتی (هشتی، اسطبل، طویله، حمام، شربتخانه، باقی‌مانده‌های برج و بارو و چند اتاق)، كوشك، پایاب و مطبخ. به بازدید اولین بخش، در جبهه شمالی یعنی فضای هشتی و بنای متصل به آن می‌رویم. از هشتی مزین به کف‌پوش سنگ‌ریزه، اسطبل و طویله به سمت شربتخانه می‌رویم؛ محلی که روزگاری در آن، به عزاداران امام حسین (ع) شربت می‌دادند. حمام سنتی كوچك، بخش دیگری از این فضا می‌باشد كه با یک راهروی باریک، بقیه فضاها را مانند رختکن، صحن کوچک حمام و خزینه به هم متصل كرده است.

جالب است بدانید که در این بخش، سازه‌ای با پلان مستطیل شكل نیز وجود دارد كه با توجه به خزینه حمام و قرارگیری آن در جنب ورودی باغ و شیوه معماری‌اش، احتمال دارد که در قدیم كاربری حفاظتی برای باغ داشته و برج دیده‌بانی بوده است.

مطبخی با مساحت ۶۰ مترمربع در گوشه‌ای از این باغ قرار دارد که نقش جایگاهی برای پخت‌وپز و احتمالاً شیطنت بچه‌های پرشور باغ علی‌نقی خان در روزگار قدیم را داشته است.

بد نیست بدانید؛ قسمت پایاب این مجموعه، در سال‌های پیشین مرمت شده و در حال حاضر هم آب قنات از آن عبور می‌کند.

نمای باغ علی نقی خان تفت

معماری و تزئینات باغ علی نقی خان

یكی از هنرهای برجسته معماری به كار گرفته شده در این باغ، حوضی در میانه كوشك می‌باشد که با سرریز شدن آن، آب به جوی‌های چهار طرف حوض می‌ریزد و با گذر از زیر اتاق، وارد باغ می‌شود تا این‌چنین در هوای گرم كویری، فضای داخل خانه را برای اهالی خنک کند.

از دیگر بخش‌های دیدنی این باغ بزرگ، كوشكی با مساحت ۴۰۰ مترمربع می‌باشد که در دوطبقه با مصالح آجر، سنگ مرمر، چوب، گچ و خشت و گل بنا شده است. نکته جالب این است که كوشك یاد شده، از هر ۴ جهت به روی باغ چشم‌انداز دارد.

ازجمله تزئینات زیبایی كه هم در كوشك باغ علی‌نقی خان وجود دارد باید به ایجاد پیش‌بخاری گچی و تزئینی، طاقچه‌ها و قطار بندی‌ها، ساخت کلاه‌فرنگی در فضای میانی کوشک، ایجاد طاق‌نما در دیواره اطراف کوشک، دم‌گیری‌های گچی و غیره اشاره کرد.

باغ علی‌نقی خان تفت در ۱۱ مردادماه سال  ۱۳۸۴ هـ.ش با شماره ۱۲۳۴۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

برای اقامت در تفت، می‌توانید یکی از بوم‌گردی‌های بوم گردی دو سرو تفت، نارتی تی را انتخاب کنید و همچنین از اینجا اطلاعات بیشتر را کسب کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد باغ علی نقی خان تفت با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید. 

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi