https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

موزه علوم طبیعی یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  موزه علوم طبیعی یزد
شهر : یزد
آدرس : یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی، جنب دبیرستان ایرانشهر، موزه علوم طبیعی یزد
نوع جاذبه گردشگری : علمی
ساعت بازدید : از ساعت 8 تا 14 و 18 تا 20
روز بازدید : همه روزه به جز تعطیلات رسمی
هزینه بلیط گردشگران ايرانی : 6000 تومان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : IRR 250,000

موزه‌ها، در جهان جزو بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها، میراث و تاریخ بشر را از آسیب‌های طبیعی دور نگه داشت و حفظ کرد. بیش از 20 باب موزه فعال، در استان یزد وجود دارد که نیمی از آن، زیر نظر دستگاه‌های دولتی و بقیه توسط بخش خصوصی و مشارکتی با میراث فرهنگی استان اداره می‌شود. 

تاریخچه موزه علوم طبیعی یزد

آموزش‌وپرورش استان یزد در سال 1370 هـ.ش، موزه علوم طبیعی را در مدرسه ایرانشهر یزد تأسیس کرده است؛ البته این موزه، زیر نظر هیئت‌علمی و با تلاش مداوم و 2 ساله گروهی از فرهنگیان به نتیجه و بهره‌برداری رسیده و با حمایت‌های استانداری و سازمان برنامه‌وبودجه، توسعه یافته است. موزه، حدود 3500 مترمربع ساحت دارد و اولین موزه و مؤسسه علمی پژوهشی وابسته به آموزش‌وپرورش استان یزد محسوب می‌شود.

هدف از تأسیس این موزه، شکل یابی و تشکیل بخش‌های متنوعی همچون علوم طبیعی، علوم زیستی، بخش نجوم و فیزیک، نمایش پدیده‌های جالب فیزیکی، جمع‌آوری موجودات و جانوران مختلف تاکسیدرمی می‌باشد.

موزه علوم طبیعی یزد

زمینه فعالیت موزه علوم طبیعی یزد

موزه علوم طبیعی یزد، 4 سالن و بخش اصلی دارد که شامل زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیک و نجوم می‌شود و زیرمجموعه‌هایی از قبیل علوم و تاریخ طبیعی در بخش زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی (250 نمونه از گیاهان بومی و کویری) و جانورشناسی (150 نمونه حشره، پرنده و خزنده) و آناتومی (مراحل مختلف تشکیل جنین) در بخش زیست‌شناسی، رصدخانه و افلاک‌نما در بخش نجوم، مدل‌های مختلف کار با ریاضی و رایانه در بخش فیزیک و ریاضی و کارگاه تاکسیدرمی دارد که همگی، در یک سالن 1000 متری قرار گرفته‌اند.

در موزه علوم طبیعی یزد علاوه‌بر بخش‌های متنوع و آموزشی، اشیاء خاصی نیز وجود دارد که مربوط به 800 سال پیش است و شامل سنگواره‌ها، حیوانات نادر و جنازه یک زن می‌شود.

موزه علوم طبیعی یزد

فضای موزه علوم طبیعی یزد

در بدو ورود به موزه علوم طبیعی یزد، ابتدا سالن پرندگان دیده می‌شود که پس‌ازآن، جنگلی زیبا با جانوران تاکسیدرمی‌شده طبیعی قرار دارد و حس خاصی را به وجود می‌آورد. با گذر از این جنگل تقریباً طبیعی، قسمت آینه‌ها با سالن گیاهان مختلف و متنوع در انتهای آن ساخته شده که با دقت و عالمانه، موارد استفاده آن‌ها ذکر گردیده و بازدیدکنندگان می‌توانند به‌راحتی، با آن آشنا شوند. در پایان؛ انواع فراوان و متعددی از جانوران، پستانداران، مارها و ماهی‌ها خودنمایی می‌کنند که با نگاه به آن‌ها، گویی زنده هستند و در این موزه به زندگی جدید خود ادامه می‌دهند.

لازم به ذکر و یادآوری است که موزه علوم طبیعی یزد، از معدود موزه‌های بی‌نظیر ایران است که با ارائه امکانات، فن‌آوری‌ها و تکنولوژی‌های آموزشی به ارتقای دانشِ محققان و پژوهشگران _این سرمایه‌های ملی_ می‌پردازد.

پرسنل مجرب و راهنمایان فارسی‌زبان موزه علوم طبیعی یزد نیز با صبر و حوصله، برای راهنمایی و پاسخ به سؤالات بازدیدکننده‌ها _با رویی باز_ آماده همکاری و راهنمایی می‌باشند.

موزه علوم طبیعی یزد

دبیرستان ایرانشهر یزد

مدرسه ایرانشهر، اولین مدرسه دولتی یزد می‌باشد که بین سال‌های 1306 یا ۱۳۰۷ هـ.ش (در عهد قاجار) شروع به کار کرده است. طراح این مدرسه‌، یک معمار فرانسوی به نام «آندره گدار» می‌باشد که معماری مدرسه را با طرح قوس‌های تخم‌مرغی دوره ساسانی و قوس‌های خیزدار دوره صفوی اجرا نموده و بسیار شگفت‌انگیز و زیباست.

معماری این بنا، همچنین متناسب با اقلیم گرم‌وخشک یزد ساخته شده و طاق‌های ضربی، رواق‌های مسقف ورودی کلاس‌ها و کف‌پوش‌های آجری حیاط هم بیانگر این سازش هستند. در زمان ساخت مدرسه ایرانشهر، شهر یزد آب‌لوله‌کشی نداشته؛ ولی این دبیرستان مجهز به سرویس بهداشتی، شیرهای آبخوری و حتی شیرهای آب مخصوص باغچه‌ها بوده که از منبع آب طبقه دوم تغذیه می‌کرده و آن منبع هم از چاه چهل گز و به‌وسیله چرخ چاه پر می‌شده است.

مدرسه ایرانشهر یزد، سال 1377 هـ.ش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه علوم طبیعی یزد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موزه علوم طبیعی یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi