https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

رودخانه شور بهاباد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های بهاباد  »  رودخانه شور بهاباد
شهر : بهاباد
آدرس : یزد، شهرستان بهاباد، روستای احمدآباد، رودخانه شور بهاباد
نوع جاذبه گردشگری : طبیعی
روز بازدید : همه روزه

رودخانه شور بهاباد

رودخانه شور، تنها رودخانه دائمی بهاباد می‌باشد که در شمال شهرستان بهاباد یزد قرار گرفته است و علت شکل‌گیری آن، قرارگیری بر روی یک گسل فعال در این منطقه می‌باشد.

این رودخانه، با طول 11 کیلومتر از جنوب کوه‌های آسفیچ و بنستان به شمال دشت کویر امتداد دارد و عرض آن، در قسمت‌های مختلف به علت تغییرات دیواره‌ای متفاوت می‌باشد، آبدهی متوسط آن نیز 85 لیتر در ثانیه است.

رودخانه زیبای شور، در تمام طول سال آب دارد و در مسیر عبور خود به سمت کویر، طبیعتی جالب و دیدنی خلق کرده است. پوشش گیاهی (نبکا) و سرزمین‌های اطراف رودخانه نیز ازنظر زمین‌شناسی و جغرافیایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، به‌گونه‌ای که کویرنوردی در اطراف آن، بسیار شورانگیز و خاطره‌ساز است.

رودخانه شور بهاباد

رودخانه شور تمبر گز بهاباد

شهر تاریخی بهاباد علاوه بر رودخانه شور بهاباد، رودخانه دیگری به نام «رودخانه شور تمبر گز بهاباد» نیز دارد که در 15 فرسنگی شرق کویر بهاباد واقع شده است. از عجایب رودخانه شور تمبر گز، این است که در دل آن، یک چشمه‌ آب شیرین به‌اندازه یک ظرف 5 لیتری در حال فوران و جوش‌وخروش وجود دارد و بیابان ‌گردان، از آن به‌عنوان آب نوشیدنی استفاده میکنند.

رودخانه شور تمبر گز بهاباد

شهرستان بهاباد

شهرستان بهاباد، آب و هوایی نیمه‌خشک به همراه مناطق ییلاقی خنکی دارد که تفریحگاهی مناسب برای فصول بهار و تابستان می‌باشد.

بهاباد، شهری به قدمت تاریخ است و سرشار از ذخایر و منابع غنی نظیر معادن زغال‌سنگ، پنبه نسوز آهن، اورانیوم، سنگ‌های تزئینی و... می‌باشد.

این شهر، ابتدا در محلی به نام «شهریه» قرار داشته و گواه آن، تپه‌های شنی هستند که پس از خاک‌برداری اطراف منطقه؛ آثار دیوارهای گچ‌کاری، میدانچه‌های کوچک و خُم‌های رنگی کشف شده است.

شغل مردم بهاباد؛ کشاورزی (گندم، جو، زیره، پسته، انگور، انار، زعفران و...)، دامداری و پرورش ماهی می‌باشد.

حیات‌وحش این شهر نیز شامل گونه‌های جانوری (قوچ و میش، یوز، پلنگ، انواع موش‌های صحرائی، پرندگان كمیاب هوبره، عقاب، چكاوك و...) و پوشش گیاهی (بنه، بادام، انجیر، درختچه‌های اشنان، اسكمبیل و گونه‌های گیاهی چرخه و اسپند) می‌شود.

نمای کلی رودخانه شور بهاباد

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بهاباد

مقبره شیخ محمّد، خانه وقفی مرحوم حاج ‌ملاعلی، درخت کهن‌سال کاج وحشی روستای بنستان، درخت 12 امام و چنار 3000 ساله آسفیچ، درخت بنه و سرو وحشی کمکوئیه، درخت چنار ده جمال، سرو کمکوئیه، کویر رودخانه شور، بافت پلکانی روستای زیر کوئیه، 10 چشمه آب آسفیچ، کوه‌های سر به فلک کشیده، موزه علوم طبیعی بهاباد، مجموعه تاریخی جنت‌آباد، کوه‌های رشته‌کوه ایران مرکزی، تپه‌های رُسی و ماسه‌ای، تپه باستان تل با سنگ‌نگاره‌هایی از مردمان پیش‌ازتاریخ و... برخی از اماکن دیدنی شهرستان بهاباد می‌باشد.

کویر شرقی بهاباد به همراه منطقه نای بندان نیز از بکرترین و دیدنی‌ترین کویرهای ایران به شمار می‌آید.

رودخانه شور بهاباد در پاییز

اگر قصد اقامت در بهاباد و رزرو اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی شهر بهاباد را دارید، اقامتگاه بوم گردی ده عروس بهاباد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در شهر بهاباد می‌توانید از تورهای یزد گردی و تورهای کویرنوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره رودخانه شور بهاباد، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi