https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

روستای آسفیج بهاباد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های بهاباد  »  روستای آسفیج بهاباد
شهر : بهاباد
آدرس : یزد، شهرستان بهاباد، روستای آسفیج بهاباد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
روز بازدید : همه روزه

آسفیچ را بهتر بشناسیم!

روستای آسفیچ بهاباد، باغشهری بزرگ و تاریخی به قدمت 3 هزار سال نهفته در کویر می‌باشد که با طبیعت بکر، مزارع و باغ‌های سرسبز، آبشارها و جویبارهای روان در شهرستان بهاباد یزد واقع شده است. این روستای تاریخی از شرق به شهرستان راور، از غرب به دهستان سبز دشت، از شمال به بخش بهاباد و از جنوب به شهرستان کوهبنان محدود می‌باشد.

هنگامی‌که خانه‌ها و کوچه‌های کاه‌گلی روستا با نَم باران هم‌آغوش می‌شوند، عطر خوش آن، تمام روستا را به دل تاریخ و ایام خوش گذشته می‌برد؛ تجربه‌ای که فقط در دل کویر و زیر چتر درختان سرسبز روستایی، امکان‌پذیر است.

بیش از 95 درصد مردم روستا، باسواد هستند و این مطلب، بیانگر اهتمام زیاد مردم به تحصیل و یادگیری علوم و همچنین سطح بالای فرهنگ مردم می‌باشد.

شغل مردم روستای آسفیچ بیشتر زراعت، باغداری، دامداری، قالیبافی و... است و محصولات کشاورزی آن‌ها شامل گندم، ارزن، زیره، انار، پسته، کلزا، انگور، لوبیا سبز، آفتابگردان، زعفران و... می‌شود.

این روستا باوجود رودخانه‌های پرآب (کوه و کاروانگاه)، دشت‌های زیبا (فردوسیه، تلخاب، بیشه، کال‌سرخی و گود لبندان) و کوه‌های رفیع (حسن‌کل، سرخ، سه‌سر، تیغ‌سیاه و موم) از گیاهان کوهی و دارویی بسیاری همچون گون، شاتره، آویشن، زیره سیاه، خاکشیر، آنقوره، قیچ، ارس، بنه، گز و بادام‌کوهی... برخوردار است.

روستای آسفیچ همچنین ازنظر معادن نیز غنی می‌باشد که معدن زغال‌سنگ، نمک، گچ، سنگ‌آهک، سرب، روی، مس، گل شوینده و سنگ‌های تزئینی نمونه‌ای از آن هستند.

دشت های روستای آسفیج بهاباد

وجه تسمیه آسفیچ

آسفیچ، دو وجه‌تسمیه دارد:

وجه اول: «آب‌پیچ» به مفهوم تغییر مسیر رودخانه می‌باشد و به این دلیل که دیرزمانی، مسیر رودخانه فصلی آن تغییر داده شده؛ لذا این روستا، به نام آب‌پیچ و سپس آسفیچ معروف گشته است.

وجه دوم: «آسپیچ یا آسیاب‌پیچ» که از آسیاب‌های آبی فراوان روستا گرفته شده و در گذر زمان، به آسفیچ تغییر یافته است. دلیل وجود این آسیاب‌ها نیز وجود آب فراوان و جمعیت زیاد روستا در گذشته بوده است.

روستای آسفیج بهاباد در زمستان

جاذبه های گردشگری آسفیج                                                                  

روستای هدف گردشگری آسفیچ، در سال 1387 هـ.ش توسط سازمان میراث فرهنگی، مقام «روستای نمونه گردشگری کشور» را دریافت کرده است و این امر، نه‌تنها به دلیل سرسبزی و تاریخی بودن روستاست؛ بلکه جاذبه‌های گردشگری فراوان آن نیز در گرفتن چنین رتبه ارزشمندی بی‌تأثیر نبوده است.

برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

_ آبادی‌های سرسبز و ییلاقی جنت‌آباد، جلیل‌آباد، فردوسیه، جعفرآباد، گردو کج، تیتو و... که در بیشتر ایام سال و به‌ویژه عید و تابستان، پذیرای گردشگران و مهمانان عزیز روستا می‌باشد.

_ درخت چنار 3000 ساله با قطر زیاد که نزدیک حسینیه مرکز آسفیچ قرار دارد.

_ درخت بنه کهن‌سال معروف به درخت بنه 12 امام که مردم روستا، پنجشنبه‌ها به دور آن جمع شده و به ادای نذر و حاجات خود می‌پردازند.

_ مسجد تاریخی فاطمیه (س) با قدمتی بیش از 900 سال که بر روی تپه کنار قلعه آسفیچ و درخت چنار کهن‌سال واقع شده است.

_ یک مسجد قدیمی دیگر که ساخت آن به سال 1120 هـ.ش می‌رسد و در مرکز آسفیج و نزدیک چشمه آب درب همزو قرار دارد.

_ زیارتگاه معروف «پیر سمکوئیه» منسوب به امام موسی بن جعفر (ع) نیز در روستای آسفیج واقع شده است.

_ قلعه تاریخی آسفیچ که در مرکز روستا واقع شده و با قرارگیری مسجدی بزرگ و زیبا بر روی آن، چشم‌اندازی زیبا ساخته است.

_ برج‌های قدیمی روستاهای آریج، فردوسیه، کمکوئیه و چاه امیر که بسیار تاریخی و دیدنی می‌باشند.

_ چشمه پُرآب «مرتضی علی» آسفیچ در نزدیکی کوه کمر برو (بَر آب) و همچنین چند چشمه جاری دیگر که سرسبزی و نشاط روستا را تأمین کرده‌اند.

_ آسیاب‌های آبی بالا، میان، ده‌ملا و جنت‌آباد کوه آسفیچ که هنوز آثاری از آن‌ها به‌جامانده است.

_ قبرستان «بیت‌المقدسی» که قبرهایی به سمت بیت‌المقدس دارد و به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد.

_ قبر «پهلوان شیران» در قبرستان تاریخی آسفیچ که بسیار محترم و قابل‌تکریم برای مردمان روستای آسفیج می‌باشد.

روستای آسفیج بهاباد

امکانات رفاهی روستای آسفیچ

روستای آسفیج یزد دارای امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و بهداشتی زیادی می‌باشد که شامل موارد زیر می‌شود: پاسگاه انتظامی، پایگاه مقاومت، بانک و صندوق قرض‌الحسنه، مدارس در انواع مقاطع تحصیلی، کانون‌های فرهنگی و فکری، کتابخانه عمومی، مجتمع خدمات بهزیستی، دفاتر خدماتی و پست، مرکز مخابرات، گیرنده و فرستنده شبکه‌های رادیو و تلویزیون، مرکز بهداشتی درمانی، سالن اجتماعات، زمین و مجتمع ورزشی، موزه، کافی‌نت، ساختمان دهیاری، شورای اسلامی و حل اختلاف، شرکت تعاونی و پخش مواد نفتی و... .

پوشش گیاهی روستای آسفیج بهاباد

اگر قصد اقامت در بهاباد و رزرو اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی بهاباد را دارید، اقامتگاه بوم گردی ده عروس بهاباد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در اردکان، می‌توانید از تور یزدگردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روستای آسفیچ یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi