https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

روستای مبارکه تفت

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های تفت  »  روستای مبارکه تفت
شهر : تفت
آدرس : یزد، شهرستان تفت، روستای مبارکه تفت
نوع جاذبه گردشگری : طبیعی
روز بازدید : همه روزه

روستای مبارکه، روستای زرتشتی نشین تفت

روستای مبارکه تفت، یکی از روستاهای زرتشتی نشین شهرستان تفت و چسبیده به روستای چم می‌باشد که با داشتن بافتی سنّتی و طبیعتی دیدنی، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفت به شمار می‌رود و هرساله بازدیدکنندگان زیادی را برای آشنایی با انواع آداب‌ورسوم، فعالیت کشاورزی، غذاهای سنتی، صنایع‌دستی و... اهالی روستا، به سمت خود می‌کشاند.

مجموعه روستایی مبارکه و چم، در دامنه شمالی ارتفاعات شیرکوه و بین ارتفاعات پلنگ، کاسه، تنور، دره زنجیر، شیرکوه، سفیدکوه و... قرار گرفته است.

شهرستان تفت علاوه بر روستای مبارکه دارای 5 روستای دیگر نظیر ده بالا، طزرجان، چم، اسلامیه، بنادکوک و توران پشت نیز می‌باشد که هدف گردشگری این شهرستان هستند.

روستای مبارکه تفت

سرو دوقلوی روستای مبارکه یزد

سرو دوقلو مبارکه تفت یزد که اهالی زرتشتی نشین، آن را «سرو دوتا» می‌گویند؛ با قدمتی نزدیک 6 قرن، از جاذبه‌های طبیعی این روستا محسوب می‌شوند و در نزدیکی آن‌ها، بقایای آتشکده کوچکی نیز به چشم می‌خورد. ارتفاع سرو اول 15، قد تاج 2.70 و قطر تقریبی تاج آن 9.4 متر می‌باشد و ارتفاع سرو دوم هم 15، تاج 2.50 و قطر تقریبی تاج 8.50 متر است. این دو سرو، ازجمله 4 میراث طبیعی شهرستان تفت هستند که در تاریخ 25 آبان ماه سال 1388 هـ.ش با شماره 69 در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده‌اند.

روستای مبارکه تفت علاوه بر این سرو دوقلو؛ یک مدرسه، آتشکده و دخمه نیز دارد که متعلق به دوره قاجار و از مکان‌های دیدنی روستا می‌باشند. این آثار نیز در سال 1383 هـ.ش با شماره 11654 به ثبت ملی ایران رسیده‌اند.

روستای مبارکه تفت

برگزاری جشن باستانی سده در روستای مبارکه تفت

جشن سده، بزرگ‌ترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های مذهبی ایران باستان می‌باشد که متعلق به زرتشتیان است و هرساله هنگام غروب آفتاب روز دهم بهمن‌ماه (چهلمین روز زمستان)، در محل «پیر رهگذر روستای چم» مجموعه روستایی زرتشتی نشین مبارکه و چَم با حضور بیش از یک هزار نفر از زرتشتیان سراسر کشور برگزار می‌شود.

زرتشتیان در این مراسم، به گاتاخوانی (خواندن اوستا و سرود) پرداخته و در پایان هم با جمع‌آوری کوهی از بوته و خار در حین زمزمه موبدان اوستا، آن‌ها را آتش زده و سپس نماز آتش نیایش را برگزار می‌کنند. زرتشتیان معتقدند که با برگزاری مراسم آتش‌افروزی، می‌توانند سرما را نابود کنند.

آیین و رسوم جشن سده ایران باستان، در سال 1388 هـ.ش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای مبارکه تفت

آیین «گاهنبارخوانی پنجی» زردشتیان در روستای مبارکه تفت

آیین پنجی و مراسم گاهنبارخوانی نیز یکی دیگر از جشن‌های اصیل ایرانی و زرتشتی است که همه‌ساله در 5 روز پایانی سال گاه‌شمار قدیم زرتشتیان، در روستای مبارکه تفت برگزار می‌شود.

روستای مبارکه تفت

برگزاری همایش «مهردانه» در روستای مبارکه تفت/ «انار» محور همایش

جشنواره «مهردانه»، یکی از جشن‌های امروزی می‌باشد که اخیراً با هدف تقویت و بهسازی مسیرهای گردشگری روستای زرتشت نشین مبارکه تفت و شناساندن انار به‌عنوان محصول عمده استان، برای اولین بار در روستای مبارکه برگزار شده و در این همایش به شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی، برگزاری نمایشگاه سفره‌های تاریخی ایرانیان، صنایع‌دستی و مواد غذایی مرتبط با انار پرداخته شده است.

روستای مبارکه تفت

اگر قصد اقامت و رزرو اقامتگاه سنتی در شهرستان تفت را دارید، اقامتگاه بوم گردی ناردونه تفت گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

هنگام اقامت در شهر ییلاقی تفت، می‌توانید از تور یک روزه تفت و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روستای مبارکه تفت، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi