https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

خانه قجری سلیمی یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  خانه قجری سلیمی یزد
شهر : یزد
آدرس : یزد، میدان امیرچقماق، کوچه علاقبند، دربند کاشی
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی

ارزش تاریخی خانه قجری سلیمی یزد، مربوط به نوع تزئینات آن می‌باشد و همجواریش با مجموعه امیرچخماق هم آن را در زمره آثار ملی و شاخص استان یزد قرار داده است.

خانه تاریخی قجری، متعلق به دوره قاجار می‌باشد و وجه‌تسمیه آن را متأثر از نام مالک قبلیش می‌دانند.

معماری خاص خانه قجری سلیمی

خانه قجری سلیمی یزد از جنس خشت، آجر و ملات گل و گچ ساخته شده و دارای دو حیاط مرکزی اول و دوم می‌باشد که حیاط اول، دو ورودی در اضلاع غربی و جنوبی و حیاط دوم هم یک ورودی در ضلع شرقی دارد.

خانه قجری سلیمی یزد با شماره ۳۱۳۱۳، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حیاط اول خانه سلیمی

حیاط اول خانه سلیمی یزد با پلان چهارضلعی، در دوطبقه قرار گرفته و ورودی اصلی آن، در ضلع غربی واقع شده است.

پس از ورودی اصلی حیاط اول، یک هشتی با سقفی مزین به طاق‌های هلالی وجود دارد و در مرکز آن، یک نورگیر جالب مشاهده می‌شود. در سمت شرقی این هشتی، یک راهرو با سقف خنچه پوش تخت قرار دارد که هشتی را به ایوان جبهه جنوبی و حیاط مرکزی متصل می‌سازد.

بخش اصلی خانه، یک ایوان بزرگ در جبهه جنوبی طبقه اول با سقفی ضربی می‌باشد و قبلاً در داخل آن، فضایی مربوط به زیر بادگیر قرار داشته که هم‌اکنون تخریب شده است. در طرفین ایوان، 2 اتاق قرار دارد که توسط راهروهایی با طبقه همکف در ارتباط می‌باشد.

در جبهه غربی حیاط اول، 3 اتاق دو دری وجود دارد که اتاق میانی آن، با دو راهرو احاطه شده و اتاق‌های دو دری طبقه اول هم با این راهروها به طبقه همکف مرتبط گردیده‌اند.

در جبهه شمالی این حیاط، 1 اتاق سه‌دری ساخته شده که راهروهای طرفین آن، مزین به سقف کلیلی می‌باشد و به اتاق‌های طبقه اول راه دارند. در زیر این اتاق سه‌دری، یک راه‌پله برای ورود به زیرزمین نیز قرار دارد.

حیاط دوم خانه قجری سلیمی

در جبهه شرقی حیاط اول خانه، یک در ورودی سرداب و یک ایوان قرار گرفته که این ایوان، دو حیاط‌های اول و دوم را به هم مرتبط می‌کند و پوشش سقف آن، از کلیل با تزئینات گچ‌بری و قطار بندی می‌باشد.

حیاط دوم نیز همچون حیاط اول، دارای یک پلان چهارضلعی و دوطبقه می‌باشد؛ البته با توجه به تزئینات و سبک معماری، این حیاط قدمت بیشتری نسبت به حیاط اول دارد و دارای یک ورودی در ضلع شرقی است که به‌وسیله یک راهرو، به هشتی و حیاط مرکزی متصل می‌شود.

در جبهه جنوبی حیاط، یک ایوان قرار دارد که پوشش سقف آن کلیل است و فضایی برای بادگیری که روی آن قرار گرفته، دارد. در طرفین این ایوان، تعدادی راهرو با پوشش سقف خونچه‌پوش نیز مشاهده می‌شود.

در جبهه غربی این حیاط، 2 اتاق سه‌دری وجود دارد که از طریق چندین راهرو، با اتاق‌های بالا مرتبط است.

در جبهه شمالی حیاط هم یک ایوان با یک اتاق سه‌دری قرار دارد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خانه قجری سلیمی یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi