https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

چاپارخانه میبد (موزه پست)

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های میبد  »  چاپارخانه میبد (موزه پست)
شهر : میبد
آدرس : میبد، جنب کاروانسرای شاه عباسی، چاپارخانه میبد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی - فرهنگی
ساعت بازدید : از ساعت 9 تا 13 و 17 تا 19
روز بازدید : همه روزه به جز عاشورا
هزینه بلیط گردشگران ايرانی : 2000 تومان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : 100000 IRR

آشنایی با چاپارخانه میبد

موزه پست و چاپارخانه میبد، ازجمله بناهای دژگونه عهد قاجار می‌باشد که به دستور «امیرکبیر» در کنار کاروانسرای شاه عباسی میبد بنا گردیده است. این بنا را اخیراً، انجمن یادگارهای فرهنگی میبد با همکاری میراث فرهنگی در طی ده سال مرمت کرده و به‌صورت امانی به اداره پست تحویل داده است.

نمای بیرونی چاپارخانه میبد (موزه پست)

چاپارخانه‌ها در گذشته، وظیفه نگهداری و تیمار تعدادی اسب و پیک تازه‌نفس را داشته و به امور ارسال و مبادله‌ سریع نامه‌های مهم و امانت‌های دولتی می‌پرداخته‌اند؛ ازاین‌رو، چاپارخانه‌ها را به‌صورت قلعه و دژ با برج‌ها و دیوارهای بلند و روزنه‌های دیده‌بانی و تیراندازی می‌ساختند تا دفاع و حفاظت از آن، میسر باشد. امروزه نیز این بنای زیبا به دلیل کاربرد خاص آن در گذشته، برای گردشگران و علاقه‌مندان جاذبه‌های تاریخی از جذابیت بالایی برخوردار است.

برج قلعه چاپارخانه میبد (موزه پست)

بنای تاریخی «چاپارخانه» و «موزه پست» میبد

بنای تاریخی چاپارخانه یا موزه پست میبد از یک محوطه روباز، دو محوطه سرپوشیده، اتاق‌هایی مخصوص رئیس چاپارخانه و اقامت پیک‌ها و نگهبانان و همچنین چند آخور و اسطبل برای نگهداری اسب‌ها تشکیل شده که دورتادور یک حیاط مرکزی قرار گرفته‌اند.

ماکت اسب های چاپارخانه میبد (موزه پست)

مصالح اصلی ساخت چاپارخانه و موزه پست میبد، از خشت و گل می‌باشد و برخی قسمت‌های آن، ازجمله سردر ورودی، پشت‌بام و پای دیوارهای داخل حیاط با آجر تزیین شده است که کنگره‌های بالای حصار چاپارخانه نیز به‌نوبه خود، بسیار زیبا و تماشایی می‌باشد.

محوطه روباز چاپارخانه میبد (موزه پست)

گنجینه های چاپارخانه میبد

گنجینه‌های موزه پست چاپارخانه میبد شامل ماکت‌های بسیار زیبا و جالبی از پستچیان قدیمی و اسب‌های چاپارخانه به‌همراه تمبرهای قجری تاکنون، پاکت نامه‌ها، ترازوها، اسناد و تصاویر تاریخی، وسایل پست قدیم، مهرها و صندوق‌های پستی، تجهیزات و وسایل ارتباطی شبکه مخابرات استان تا به امروز و... می‌شود.

عمارت چاپارخانه میبد (موزه پست)

لازم به ذکر است که پیشینه این روش نگهداری، به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و قدیمی‌ترین شیوه پست در جهان محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو، ایرانیان را مخترع پست می‌دانند.

چاپارخانه‌ها، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ایرانیان در امر ارتباطات هستند و این‌گونه توانسته‌اند تا در این سرزمین پهناور، به تبادل اطلاعات بپردازند و پادشاهان هم از حال کل کشور آگاه شوند.

اثر تاریخی موزه پست و چاپار میبد، در تاریخ ۱۹ مردادماه سال ۱۳۷۹ هـ.ش با شماره ۲۷۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه پست (چاپارخانه) میبد

اگر قصد اقامت در میبد و رزرو اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی شهر میبد را دارید، اقامتگاه بومگردی شاطر بمان میبد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در شهر تاریخی میبد، می‌توانید از تور یک روزه میبد و تورهای کویر یزد باکیفیت رادینا استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چاپارخانه میبد، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi