https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

آشنایی با بافت تاریخی یزد و بناهای مهم آن

تاریخ ثبت : 03 آبان 1402 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  آشنایی با بافت تاریخی یزد و بناهای مهم آن
آشنایی با بافت تاریخی یزد و بناهای مهم آن آشنایی با بافت تاریخی یزد و بناهای مهم آن

یزد، دومین شهر تاریخی جهان و اولین شهر خشتی ایران، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران استبافت تاریخی این شهر که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری یزد محسوب می‌شوداین شهر مردمی خونگرم و مهربان دارد که با علاقه بسیار زیاد به میراث فرهنگی شهر خود، سهم زیادی در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی یزد داشته اندبافت تاریخی یزد حالا تنها یک جاذبه گردشگری در یزد نیست، این شهر ثبت جهانی شده و شهرت جهانی دارد، بنابراین لازم است به عنوان یک ایرانی با این جاذبه جهانی آشنا باشیداگر قصد سفر به این شهر را دارید، می‌توانید بلیط هواپیما خود را از فلای تودی تهیه کنید.

بافت تاریخی یزد را بهتر بشناسید

بافت تاریخی یزد در مرکز شهر واقع شده و مساحتی بالغ بر ۱۵۰ هکتار دارداین بافت از کوچه‌های باریک و پرپیچ و خم، خانه‌های قدیمی با معماری منحصربه‌فرد، مساجد و حسینیه‌های تاریخی، آب‌انبارهای متعدد و سایر بناهای تاریخی تشکیل شده استبافت تاریخی هسته اصلی و مرکزی شهر یزد را تشکیل می‌دهد، باقی شهر در طول تاریخ و در عصر معاصر گسترش پیدا کرده و به شهر و بافت قدیم اضافه شده است.

قدم زدن در بافت تاریخی یزد، لذتی وصف ناشدنی داردبهترین راه برای آشنایی با بافت تاریخی یزد، پیاده‌روی در کوچه‌ها و خیابان‌های آن استدر طول مسیر می‌توانید از خانه‌های قدیمی، مساجد، حسینیه‌ها و سایر بناهای تاریخی بازدید کنید.

معماری خانه‌های بافت تاریخی یزد

خانه‌های بافت تاریخی یزد با توجه به شرایط آب و هوایی کویری منطقه، با استفاده از مصالحی مانند خشت، گل، آجر و چوب ساخته شده‌انداین خانه‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که به آنها کمک می‌کند تا در گرمای شدید کویر، خنک و مطبوع بماننداز جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بادگیربادگیر یکی از مهم‌ترین عناصر معماری خانه‌های یزد استبادگیر با ایجاد جریان هوای مطبوع، به خنک کردن فضای خانه کمک می‌کند.

حیاط مرکزیحیاط مرکزی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم معماری خانه‌های یزد استحیاط مرکزی به عنوان قلب خانه محسوب می‌شود و محلی برای استراحت، پذیرایی از مهمان‌ها و انجام فعالیت‌های روزمره است.

آب انبارآب انبار نیز یکی دیگر از عناصر مهم معماری خانه‌های یزد استآب انبار برای ذخیره آب در فصل‌های گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم برای بازدید از بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد یکی از ارزشمندترین میراث‌های فرهنگی ایران استاین بافت با معماری منحصربه‌فرد خود، هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

بناهای مهم بافت تاریخی یزد

یزد یکی از شهرهای تاریخی و معماری زیبای ایران است که بناهای مهمی در بافت تاریخی خود دارداین شهر شهری با تاریخ طولانی و فرهنگ غنی است که معماری ارزشمندی در خود جای داده استبرخی از بناهای مهم بافت تاریخی یزد عبارتند از:

مسجد جامع یزد

این مسجد در دوره سلجوقیان ساخته شده و دارای معماری زیبا و برجسته استیکی از ویژگی‌های بارز این مسجد، مینارهای زیبای آن و گنبد بلند آبی رنگ است.

مسجد جامع یزد

خانه لاری ها یزد

خانه لاری ها یکی از زیباترین خانه های تاریخی یزد است که به سبک معماری قاجاری ساخته شده استاین خانه در محله فهادان یزد واقع شده است و در سال 1286 قمری توسط حاج محمد ابراهیم لاری ساخته شده استخانه لاری ها دارای حیاطی مرکزی، بادگیر و آب انبار استحیاط مرکزی خانه با درختان و گل های زیبا تزئین شده است و در وسط آن حوض آبی قرار داردبادگیر خانه برای خنک کردن فضای خانه در تابستان استفاده می شودآب انبار خانه برای ذخیره آب در فصل های خشک استفاده می شود.

آتشکده ورهرام یزد

آتشکده ورهرام یزد یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی یزد استاین آتشکده محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان است که قدمت آن به بیش از 1500 سال می‌رسدآتشکده ورهرام در سال 1313 شمسی ساخته شد و در سال 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیداین آتشکده در محله فهادان یزد واقع شده است و دارای معماری منحصربه‌فردی است.

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یکی از بزرگترین و زیباترین آب انبارها در ایران استاین آب انبار در محله تل یزد واقع شده است و به دلیل داشتن شش بادگیر در اطراف مخزن آب، به این نام شهرت دارد.

آب انبار شش بادگیر در دوره قاجار ساخته شده است و در سال 1357 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده استاین آب انبار دارای 2000 متر مکعب ظرفیت است و از آن برای ذخیره آب در فصل های خشک استفاده می شود.

آب انبار شش بادگیر دارای معماری منحصربه‌فردی استبادگیرهای این آب انبار به شکل هشت وجهی ساخته شده اند که به هدایت باد و خنک کردن آب کمک می کندمخزن آب آب انبار نیز به شکل تخم مرغی است که به حفظ خنکی آب کمک می کند.

این موارد تنها برخی از بناهای تاریخی موجود در بافت قدیمی یزد هستندکوچه های آشتی کنان، ساباط ها، خانه های کاه گلی و حیاط مرکزی و… همگی از زیبایی های بافت تاریخی یزد هستند که حتما باید از آنها دیدن کنید.

سفر ارزان به یزد با فلای تودی

برای این که بتوانید یک سفر تمام و کمال به این شهر داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما خود را از فلای تودی تهیه کنیدفلای تودی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید هتل، پرواز، اقامتگاه، بلیط قطار و هر آنچه که برای یک سفر نیاز دارید را با قیمت مناسب تهیه کنید.

با خرید بلیط هواپیما ارزان می‌توانید یک سفر بدون دغدغه به یزد یا هر نقطه دیگری در ایران یا خارج از ایران تجربه کنید و از سفر خود لذت ببرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi